ناسا در راه سفر به مریخ/ پشتکار آماده ماموریت می‌شود

شمارش معکوس آغاز شده است و تا دو روز آینده دانشمندان ناسا مریخ‌نورد پشتکار (Perseverance rover) را برای آغاز یک سفر هفت ماهه راهی سیاره سرخ می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به برنامه‌ریزی‌های بلندپروازانه و جاه‌طلبانه ناسا، مریخ‌نورد پشتکار (استقامت)، پیشرفته‌ترین وسیله فضایی موجود در حال حاضر، روز پنجشنبه، سی‌ام جولای زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک خواهد کرد، زیرا در این زمان مریخ و زمین در بهترین موقعیت قرار خواهند داشت و پرتاب فضاپیما از سطح زمین نسبت به سایر زمان‌ها انرژی کمتری می‌خواهد. این کاوشگر فضایی سوار بر موشک "اطلس V-541" که یکی از بزرگترین راکت‌های موجود برای پروازهای میان‌ سیاره‌ای محسوب می‌شود، از پایگاه فضایی "کیپ‌کاناورال" واقع در فلوریدا، پرتاب خواهد شد و سفر آن از لحظه پرتاب تا رسیدن به مقصد سه هفته طول خواهد کشید.

این مریخ‌نورد که به اندازه یک خودروی سواری طراحی شده، به ابزار و فن‌آوری‌هایی برای هموار کردن مسیر اکتشافات انسانی و ایجاد پتانسیل زندگی روی سطح مریخ مجهز است و علاوه بر ارائه توصیفات آب‌وهوایی، نشانه‌هایی میکروسکوپی از پیشینه حیات  را در این سیاره کشف می‌کند. همچنین این مأموریت فرصتی است برای گردآوری دانش و به نمایش گذاشتن فن‌آوری‌هایی که چالش‌های سفرهای آینده بشر به مریخ را برطرف می‌کند. در مأموریت جدید آزمایش روشی برای تولید اکسیژن از جو مریخ، شناسایی منابع دیگر سیاره هم‌چون آب‌های زیرسطحی، بهبود تکنیک‌های فرود، توصیف آب و هوا، گرد و غبار و سایر شرایط بالقوه محیطی انجام می‌شود که می‌تواند زندگی و کار فضانوردان و ساکنان آینده مریخ را تحت تأثیر قرار دهد.

به‌منظور صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش خطرات مأموریت تا پایین‌ترین حد ممکن، مأموریت مریخی ۲۰۲۰ کاملاً مطابق با پروژه‌های موفقیت‌آمیز قبلی هم‌چون مریخ‌نورد "کنجکاوی" و سیستم فرود آن طراحی شده است. چنانچه همه چیز مطابق با برنامه‌ریزی‌ها پیش برود، استقامت در روز هجدهم فوریه سال ۲۰۲۱ روی سطح مریخ در دهانه "جزرو" فرود خواهد آمد؛ محلی که میلیون‌ها سال پیش میزبان یک دریاچه پر آب بوده است و از چاله‌های معمول سطح مریخ محسوب نمی‌شود. این دهانه مکانی بی‌همتا برای کشف میکروارگانیسم‌هایی است که باید حفظ شوند و در حال حاضر با گذشت میلیاردها سال در انتظار کشف شدن باقی مانده‌اند.

مریخ‌نورد استقامت اولین پروژه‌ای محسوب می‌شود که قرار است نمونه‌های جمع‌آوری‌ شده سنگ و رسوب خود را به سطح زمین برساند تا مورد بررسی و پژوهش قرار گیرند. این تحقیقات علمی نیازمند ابزارآلاتی بسیار بزرگ و پیچیده است که همراه با آن به مریخ ارسال خواهد شد.

کد خبر 435951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.