وضعیت زنان در مواجهه با کووید -۱۹

پاندمی کووید -۱۹ نه تنها اثراتی جدی بر زندگی بشر به جای گذاشته بلکه در بسیاری از نقاط دنیا به خصوص در جوامع کم‌درآمد وضع مسکن، قلمرو و دارایی زنان و دختران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زنان و دختران در بسیاری از شهرهای جهان پیش از آغاز کرونا نیز در شرایط سختی به دلیل دارایی‌های اقتصادی، آموزش و فرصت‌های شغلی محدود به سر می‌برده‌اند و این روزها، ظهور کرونا آن‌ها را با محدودیت‌ها و تهدیدهای بیشتری مواجه کرده است.

در حال حاضر بسیاری از زنان و دختران در بخش‌های غیررسمی با کمترین امنیت شغلی و اجتماعی یا نبود بیمه مشغول فعالیت هستند و این در حالی است که همزمان از اعضای خانواده در دوران پاندمی کرونا مراقبت می‌کنند.

از همه مهم‌تر این که خانه‌نشینی و بیکار شدن بسیاری از مردان در سراسر دنیا باعث افزایش افسردگی آن‌ها و در نتیجه بروز خشونت آن‌ها نسبت به زنان شده است اما ویروس کرونا چگونه وضع مسکن، قلمرو و دارایی زنان را تحت تأثیر قرار داده است؟

در سراسر جهان، داشتن قلمرو به عنوان پایه‌ای برای تامین امنیت، پناهگاه، درآمد و معیشت عمل می‌کند اما متأسفانه همه مردم به طور برابر به آن دسترسی ندارند. به خصوص زنان از حق بسیار کمی نسبت به زمین و قلمرو برخوردار هستند چرا که هنوز در بسیاری از نقاط جهان (بیش از ۴۰ درصد از کشورهای سراسر دنیا) موانعی اغلب غیرقانونی بر سر راه این گروه اجتماعی برای دسترسی به زمین و دارایی‌هایشان وجود دارد.

اخیراً بانک جهانی یک کمپین به نام "دفاع زنان از املاک خود" تشکیل داده است تا موانع موجود بر سر راه زنان در دستیابی به املاک خود را از میان بردارد اما لازم است اقدامات مربوطه در دوران شیوع کرونا سرعت گیرد تا زنان بیش از این مورد آزار و تهدید قرار نگیرند.

پاندمی‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده نشان داده است که زنان در دوران پس از بحران بیش از مردان از حقوق خود محروم شده‌اند. در دوران فراگیری ویروس ایدز، زنان بیوه و کودکان بی‌سرپرست اغلب دارایی‌هایشان را به اجبار به سایر اعضای خانواده واگذار می‌کردند و حتی با داشتن وضعیت جسمی بسیار نامساعد بی‌خانمان می‌شدند. شواهد بر جا مانده از دوران گسترش بیماری ابولا نیز حاکی است که حتی با وجود اینکه در آن ایام حقوق زنان به ظاهر حفاظت‌ شده بود، با این حال زنان بیش از مردان در معرض از دست دادن اموال و حقوق خود بودند.

در بسیاری از نقاط دنیا زنان و دختران پس از مرگ پدر یا همسران خود باید اموال و دارایی‌های خود را به سایر اعضای خانواده ببخشند چرا که دادن حقوق آن‌ها مشروط به وجود پدر یا همسر است. گزارشاتی از کنیا، کشوری در شرق آفریقا وجود دارد که نشان می‌دهد در همین دوران بحران کرونا بسیاری از زنان و دختران پس از مرگ پدر یا همسران خود از خانه رانده می‌شوند چرا که از نظر سایر اعضای خانواده این گروه اجتماعی دیگر حقی نسبت به اموال خود ندارند و یک بار اضافه بر دوش سایرین به حساب می‌آیند. زنان در ازدواج‌های غیررسمی، سنتی و چندهمسری حتی بیشتر در معرض خطر قرار دارند چرا که دادن تمام حق و حقوق آن‌ها مشروط به ازدواج قانونی است.

به طور کلی در بسیاری از نقاط دنیا دادن حق و حقوق زنان و دختران مشروط به وجود پدر یا همسر است و تنها با وجود این افراد می‌توانند مدعی حق مسکن و دارایی باشند. متأسفانه اگر این افراد پدر و مادر خود را از دست بدهند ممکن است توسط سایر اعضای خانواده از تمام حقوق خود محروم شده و حتی از خانه‌هایشان به بیرون رانده شوند. این وضعیت در دوران کرونا تشدید شده است چرا که این بیماری کشنده روزانه جان بسیاری از مردان سراسر دنیا را می‌گیرد.

در این راستا دولت‌ها لازم است اقداماتی جدی به کار گیرند و برای تمام اعضای خانواده حقی در مسکن و دارایی خود قائل شوند تا در صورت بروز بحران، کسی بی‌خانمان نشود و از منبعی مالی برای تأمین مواد مورد نیاز خود برخوردار باشد. در کشورهایی که پیش از پاندمی کرونا، دادن حقوق زنان مشروط به وجود همسر یا پدر بود، قوانین وراثتی باید تغییر پیدا کند و زنان و دختران را برابر با سایر اعضا از ارثیه برخوردار کند. شواهد حاکی است که پیش از این نیز پاندمی‌هایی اتفاق افتاده که منجر به تغییر قوانین وراثتی و افزایش حقوق زنان در کشورهایی نظیر اندونزی و کلمبیا شده است.

کد خبر 435932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.