نسل جوانی که از شاهنامه دور شدند

یک پیشکسوت شاهنامه خوانی و نقالی گفت: صادق نبودن ما با فرزندانمان باعث شده تا در نسل جوان شاهنامه خوانی حضور کم‌رنگی داشته باشد. اکنون شاهد هستیم که نسل جوان کشورمان از شناسنامه خود دور شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا خوشحال‌پور در عرصه شاهنامه خوانی با نام مستعار "بستور" شناخته می‌شود و در این ۳۸ سال فعالیت خود شهرت بالایی کسب کرده است. او میراث‌دار پدر بزرگی است که  شاهنامه‌خوانی و نقالی می‌کرده است و از او آموخته است. خوشحال‌پور بزرگ را درویش می‌نامیدند و حالا نوه او بستور شده است.

خوشحال‌پور در حاشیه ویژه برنامه شاهنامه‌خوانی که عصر روز گذشته (ششم مردادماه) در عمارت هنرمند برگزار شد به خبرنگار ایمنا گفت: صادق نبودن ما با فرزندانمان باعث شده تا در نسل جوان شاهنامه خوانی حضور کم‌رنگی داشته باشد. اکنون شاهد هستیم که نسل جوان کشورمان از شناسنامه خود دور شده‌اند.

این پیشکسوت شاهنامه خوانی و نقالی افزود: بها دادن به ادبیات کهن ایران مهم است، باید از پیشینه کشورمان و فرهنگ باستان بهره برده و آن را به نسل جدید معرفی کنیم تا آن‌ها نیز در این رویدادها حضور داشته باشند. ابتدا باید به نسل‌های بعد گذشته را معرفی کرد و سپس گفت باید راه گذشتگان را ادامه دهند.

خوشحال پور با بیان این که شاهنامه خوانی در زندگی به افراد کمک خواهد کرد، اضافه کرد: شاهنامه به ما وطن پرستی، هم‌وطن دوستی و دین داری را نشان خواهد داد و باعث می‌شود که هموطنان خود را دوست داشته باشیم و با آن‌ها متحد باشیم تا به آینده‌ای روشن برسیم.

وی ادامه داد: برگزاری این برنامه‌ها در شناخت شاهنامه خوانی کمک می‌کند و ما اگر مردم کشور را با این رویدادها پرورش داده و آن‌ها را با آداب رسوم کهن ایرانی آشنا کنیم باعث می‌شود ایرانیان به خود ببالند و متوجه گذشته پر افتخار خود شوند.

این پیشکسوت شاهنامه خوانی و نقالی در رابطه با تداوم برگزاری این برنامه‌ها گفت: به عنوان یک شاهنامه‌خوان دوست دارم این برنامه‌ها ادامه پیدا کند و سعی ما بر این است که دوشنبه‌های اول هر ماه چنین برنامه‌هایی را اجرا کنیم تا جوانان با شاهنامه و آداب و رسوم گذشته ایران آشنایی پیدا کنند و راه گذشتگان را ادامه دهند.

کد خبر 435909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.