روش‌های مناسب‌سازی ایستگاه‌های BRT  برای افراد توانخواه چیست؟

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: ارائه روش‌هایی برای مناسب‌سازی ایستگاه‌های BRT برای استفاده افراد توانخواه به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت حمل و نقل و ترافیک است که در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد مورد پژوهش قرار گرفت.

قدرت افتخاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برابر سازی فرصت‌ها فرایندی است که طی آن امکانات مورد استفاده عموم افراد اعم از مسکن، حمل و نقل، خدمات بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی به گونه‌ای ارائه می‌شود که تمامی اقشار جامعه به سهم خود از آن بهره‌مند شوند.

وی افزود: حدود ۱۰ درصد از افراد جوامع را معلولان تشکیل می‌دهند که همراه سالمندان، زنان باردار و والدین با کودک خردسال همگی در زمره افراد نیازمند دریافت خدمات خاص در جامعه قرار می‌گیرند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: وجود این گروه کثیر از یک طرف و مطرح شدن رعایت عدالت اجتماعی به عنوان یکی از وظایف مدیریت شهری از سوی دیگر، ما را بر آن می‌دارد تا موانع محیطی و اجتماعی فرا روی حضور این افراد در جامعه را رفع کنیم.

وی با بیان این که ایجاد تغییرات فیزیکی، رفع موانع محیطی، طراحی فضاهای خاص و ایجاد تکنولوژی متناسب با نیازهای گروه‌های هدف، مجموعه تلاش‌هایی است که طی فرایند مناسب‌سازی صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: شهر اصفهان یکی از کلانشهرهایی است که در رابطه با موضوع ساماندهی حمل و نقل بسیار به آن توجه شده است.

افتخاری ادامه داد: هدف اصلی پژوهش ارائه روش‌هایی برای مناسب‌سازی ایستگاه‌های BRT و تامین تسهیلات حمل و نقل عمومی شهر اصفهان برای افراد توانخواه است که در هفت بخش به انجام رسید.

وی گفت: تحلیل اطلاعات با ترکیبی از دو روش کمی (تحلیل آماری نظرات افراد توانخواه با نرم افزار (spss) و روش کیفی (تحلیل سوات نقاط قوت و ضعف) انجام گرفت و بخش دوم پژوهش به بررسی مبانی نظری اختصاص دارد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهار کرد: از عمده نتایج این پژوهش دستیابی به ضوابط و راهکارهای عملیاتی مناسب‌سازی ایستگاه‌های BRT متناسب با نیازهای هر گروه از افراد توانخواه از یک طرف و شناسایی مشکلات و راهکارهای فراروی مناسب‌سازی هر یک از ایستگاه‌های BRT محور یک اصفهان به همراه برآورد هزینه از طرف دیگر است.

وی تصریح کرد: ابتدا افراد توانخواه با توجه به نیازهای متفاوت در پنج دسته معلولین جسمی- حرکتی، افراد نابینا، افراد ناشنوا، افراد و خانم‌های باردار و افراد خردسال تفکیک شدند، سپس چالش‌های فراروی هر دسته از این افراد توانخواه در رابطه با استفاده از سیستم BRT در هشت گروه عمده آموزش و تعامل، وضعیت فیزیکی ایستگاه، دسترسی به ایستگاه، گیت ورود و خروج مسافران، وضعیت سوار و پیاده شدن مسافران، تناسب سطوح کف و موانع و درختان مزاحم، علائم و تابلوها و سیستم‌های اطلاع‌رسانی، جایگاه استقرار مسافر درون اتوبوس طبقه‌بندی و متناسب با مشکلات مطرح شده در هر گروه از این چالش‌ها، راهکارهای مناسب‌سازی ارائه شده است.

افتخاری اظهار امیدواری کرد: اجرایی شدن نتایج انجام این پژوهش، کمکی در راستای مناسب‌سازی سیستم حمل و نقل عمومی شهر برای استفاده افراد توانخواه باشد تا بتوانند همانند دیگر افراد جامعه به راحتی و بدون کمک دیگران در شهر آمد و شد داشته باشند و از زندگی لذت ببرند و جامعه هم از پتانسیل‌های این افراد به نحو شایسته بهره‌مند شود.

کد خبر 435818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.