سالروز تصویب لایحه‌ آموزش و پرورش اجباری

۷۷ سال پیش، مجلس شورای ملی ایران لایحه‌ آموزش و پرورش اجباری، رایگان و یکسان را تصویب کرد که به موجب آن امر آموزش برای همه‌ مردم ایران رایگان و اجباری شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این قانون که پایه گذار سیستم آموزش و پرورش در ایران بود، در ۱۶ ماده و هشت تبصره به تصویب رسید.

برخی از مهمترین مواد آنکه باعث محبوبیت آن شد، عبارت بود از:

ماده ۱) دولت مکلف است از سال ۱۳۲۲ تا مدت ده سال تعلیمات ابتدایی را در تمام کشور به تدریج عمومی و اجباری کند.

ماده ۳) آموزش و پرورش در دبستان‌های دولتی در تمام کشور مجانی است و به هیچ عنوان نباید از دانش‌آموزان وجهی مطالبه شود به دانش‌آموزان بی‌بضاعت کتاب درسی مجانی داده خواهد شد.

ماده ۱۱) دولت موظف است کسانی را که از کلاس کمک آموزگاری گواهینامه فراغ تحصیل گرفته‌اند و کمک آموزگار خوانده خواهند شد با رعایت شرایط مقرره در فقرات ۱ و ۳ و ۴ ماده دوم قانون استخدام کشوری در دبستان‌ها به خدمت گمارد.

این لایحه در سال‌های بعد نیز دچار تغییرات زیادی شد. در شهریور ۱۳۵۳، همه مدارس غیر دولتی از سوی دولت خریداری و کارمندان آنان با احتساب سوابق کار به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمدند. مدارس عالی نیز با اتخاذ تدابیر دیگری، بدون شهریه شدند. علاوه بر تحصیل رایگان، از آغاز سال تحصیلی ۵۴-۱۳۵۳ در مدارس ابتدایی و راهنمایی، دانش‌آموزان تغذیه رایگان هم دریافت می‌کردند.

اما بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ این قانون همچنان اصل رایگان بودن خدمات خود را حفظ کرد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل ۳۰ خود رایگان بودن تحصیلات تا پایان دوره متوسطه را دائمی کرد که متن این اصل بسیار مهم و قابل توجه است:

دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم ساخته و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، مسئولیت اجرای قانون تحصیلات رایگان در کشور، رئیس جمهور است.

اما آخرین تغییرات در این قانون، تیرماه ۱۳۶۷ اتفاق افتاد. بر اساس قوانینی که در این ماه تصویب شد، اجازه تأسیس مدارس غیرانتفاعی به افراد واجد شرایط داده می‌شد. پس از نزدیک به دو دهه، بار دیگر آموزش خصوصی در کشور از سر گرفته شد.

کد خبر 435728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    در سال ۵۳ کل مدارس غیر دولتی خریداری و تحصیلات در آنها رایگان می شود ولی از سال ۶۷ دوباره مدارس غیر انتفاعی که البته صد درصد انتفاعی و تجاری هستند افتتاح می شود. حالا در برخی از مدارس غیر انتفاعی تهران شهریه یک سال به دویست میلیون می رسد تبعیض وحشتناک.