افزایش ساعت کاری کودکان در اصفهان/تحصیل کودکان کار رو به فراموشی است

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان گفت: کودکان کار و خانواده‌های آنها به دلیل اینکه اغلب روزمزد هستند و اغلبشان بار تامین مالی خانواده روی دوش آنهاست مجبور هستند با وجود شرایط فعلی شیوع کرونا در کشور به دست فروشی و کار مشغول باشند و می‌توانند ناقلان بسیار خطرناکی بین مردم باشند.

نوید مسائلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت فعلی کودکان کار در بحران شیوع مجدد کرونا اظهار کرد: تامین مواد بهداشتی و ضد عفونی مشکل اصلی پیش‌روی کودکان کار است که اوایل شیوع کرونا در کشور این مواد از طرف مردم به صورت رایگان به کودکان کار اهدا می‌شد.

وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا با وجود کمبود مواد ضدعفونی در کشور ما در تأمین این اقلام برای کودکان کار مشکلی نداشتیم، افزود: با گذشت زمان و عادی شدن اپیدمی کرونا برای مردم اهدای مواد ضدعفونی به کودکان کار به حداقل رسیده است.

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان ادامه داد: کودکان کار و خانواده‌های آنها به دلیل اینکه اغلب روزمزد هستند و بیشتر کودکان کار که تحت پوشش سمن‌ها هستند و کار می‌کنند، نان‌آور خانه‌های خود هستند و بار تامین مالی خانواده روی دوش آنهاست مجبور هستند با وجود شرایط فعلی شیوع کرونا در کشور به دست فروشی و کار مشغول باشند و می‌توانند ناقلان بسیار خطرناکی بین مردم باشند.

ساعت کاری کودکان کار چندین برابر شده است

وی با بیان اینکه مردم به دلیل رعایت اصول بهداشتی حاضر به خرید اقلام کودکان کار نیستند، ادامه داد: این امر موجب شده است ساعات کاری کودکان کار از چهار ساعت به ساعات کاری چندین برابر این عدد تبدیل شود که این امر به منظور تأمین درآمد پایه و نیازهای معیشتی خانواده است.

مسائلی در خصوص ساعت کاری کودکان کار تصریح کرد: به دلیل اینکه مأموران شهرداری تا یک زمانی از شبانه روز مشغول گشت هستند، کودکان کار معمولاً مجبور به ادامه کار تا پاسی از شب هستند که گاهاً این ساعت کاری به ساعت دو یا سه صبح می‌رسد.

وی با اشاره به جمعیت حداکثری کودکان کار اتباع در میان این قشر گفت: پوشش بیمه‌ای اتباع یکسری نواقص و کمبودهایی دارد که موجب شده ۷۰ درصد کودکان کار تحت پوشش بیمه نباشند و اگر مشکلی از نظر درمانی برای آنها به وجود بیاید، هزینه‌های گزاف درمان باعث می‌شود خانواده‌های آنها حاضر به بستری کودکان خود مراکز درمانی نباشند.

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان اضافه کرد: چند روز پیش بود که یک کودک کار وقتی وارد سمن شد سرفه‌های شدیدی می‌کرد که وقتی ما از او پرسیدیم که چرا با وجود علائم مشکوک به کرونا به بیمارستان مراجعه نمی‌کند این گونه پاسخ داد" درآمد من و خانواده در سطحی نیست که بتوانم هزینه بستری و حضور در مراکز درمانی را بدهم و به همین دلیل خانواده من با وجود بروز علائم کرونا من را بیمارستان‌ نمی‌برند."

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان در پاسخ به اینکه چه نهادهایی در وضعیت فعلی شیوع کرونا به کودکان کار کمک می‌کنند، گفت: تاکنون تنها معاونت اجتماعی شهرداری کمک کرده و یکسری از اقلام بهداشتی از جمله ماسک را به طور محدود تأمین می‌کند اما به طور کلی جدای از شهرداری مرجع حمایت دیگری از کودکان کار دیده نشده است.

مسائلی در خصوص نحوه قرنطینه کودکان کار مشکوک به کرونا گفت: بعد از دیده شدن علائم ویروس در کودک، آن شخص به خانه فرستاده می‌شود و جای خاصی برای نگهداری آنها وجود ندارد و حتی وقتی به خانه می‌روند نیز خبری از رعایت اصول بهداشتی نیست.

وی ادامه داد: حتی در برخی موارد گزارش‌ها مبنی بر استمرار فعالیت و دست فروشی در بین کودکان کار مشکوک به کرونا بوده است که این امر موجب شیوع هر چه بیشتر کرونا در جامعه خواهد شد و لازم است مراکزی وجود داشته باشد که کودکان کار مشکوک به کرونا را نگهداری کنند.

رئیس مجمع سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان اصفهان در خصوص اقدامات پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از ابتلای کودکان کار به کرونا با ورود به موج دوم شیوع این ویروس اضافه کرد: پیشنهادی که وجود دارد این است که از کودکان کار تست گرفته شود که وضعیت سلامتی و احتمال ابتلای آنها به کرونا بررسی شود.

وی ادامه داد: آئین نامه‌ای تحت عنوان حمایت از کودکان کار و خیابانی وجود دارد که طی آن ۱۲ تا ۱۳ دستگاه دولتی به عنوان متولی بحث کودکان کار شناخته می‌شوند و وظایف هر دستگاه نیز در آن مشخص شده است، اما هیچ دستگاهی کمک‌های لازم را برای حمایت از کودک انجام نمی‌دهد.

تحصیل کودکان کار رو به فراموشی است

مسائلی در خصوص ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر جمع کردن ماسک‌ها توسط کودکان کار و شست‌وشو و توزیع دوباره آنها تصریح کرد: مردم باید در فضای مجازی نسبت به باور شایعات دقت عمل داشته باشند که هر پیامی را که می‌بینند باور نکنند و آن را بازنشر ندهند چون در این موضوع خاص بازنشر آن ویدئو باعث شد یک دید منفی به کودک کار شکل بگیرد که این موضوع باعث فشار حداکثری به این قشر شد.

وی در خصوص پیگیری تحصیل کودکان کار در اوضاع شیوع کرونا گفت: باید آموزش این قشر در وضعیت فعلی مورد توجه قرار بگیرد و آموزش درسی کودکان کار با مجازی شدن بحث آموزش فراموش نشود، این در حالی است که به دلیل نبود تلفن‌های همراه هوشمند در برخی خانواده‌ها آموزش کودکان کار به دست فراموشی سپرده شده است.

کد خبر 435332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.