انحلال شورا یا استیضاح شهردار؛ اولین اتفاق کدام است؟

جلسه استیضاح شهردار رشت دو مرتبه در هفته‌ای که گذشت لغو شد تا سبب اعتراض مردم و بروز تنش‌های جدید در صحن شورای شهر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته جلسه شورای شهر رشت برگزار و ناصر حاج محمدی شهردار این شهر به سوالات مطرح شده اعضای شورا پاسخ داد اما اعضای شورای شهر از پاسخ‌های داده شده قانع نشدند.

قرار بود جلسه استیضاح شهردار شنبه هفته جاری برگزار شود که به دلیل حد نصاب نرسیدن اعضا لغو و به چهارشنبه اول مردادماه موکول شد. فرهام زاهد، احمد رمضانپور نرگسی، حجت جذب، سیدامیرحسین علوی و بهراد ذاکری غایبان این جلسه بودند.

جلسه روز چهارشنبه برای دومین بار با دستور استیضاح حاج محمدی باید تشکیل می‌شد اما بازهم لغو شد؛ این جلسه که در ابتدا با حضور هشت نفر از اعضای شورای شهر رشت آغاز شده بود بعد از دقایقی با خروج یکی از اعضا از حد نصاب افتاد و اسماعیل حاجی پور رئیس شورای شهر رشت بعد از تأمل دقایقی برای حضور سایر اعضا اعلام کرد به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا، جلسه لغو و به زمان دیگر موکول شد

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با انتقاد از اعضای غایب خطاب به آنها گفت: چه چیزی مهم‌تر از رسیدگی به وضعیت شهردار رشت است؟ قانون به ما اجازه داده پس از ۱۰ روز وضعیت استیضاح شهردار را مشخص کنیم. هنوز ۱۰ روز نشده است و جلسه آینده را احتمالاً شنبه اعلام می‌کنم و به‌طور حتم به این موضوع مهم رسیدگی خواهم کرد.

حاجی‌پور افزود: باید با تک تک اعضای شورا اتمام حجت کنم و با کسی هم تعارف ندارم و یک جایی باید از قدرت قانونی خود استفاده کنم و استفاده می‌کنم و از همه بیشتر از برگزار نشدن جلسه امروز ناراحت هستم.

او لغو این جلسه را نوعی بازی از پیش طراحی شده دانست و گفت: این بازی‌ها برای رضای خدا و منفعت شهر نیست و کسانی فرافکنی می‌کنند که بازی را طراحی می‌کنند و مردم بهتر از هر کسی این موضوع را متوجه می‌شوند.

در مقابل فاطمه شیرزاد، عضو دیگر شورای شهر گفت: یکسال است حاجی‌پور در رأس شورا قرار دارد و تمام طرح‌های عمرانی شهر رشت عقب افتاده است؛ مردم بهتر قضاوت می‌کنند که چه کسی مقصر واقعی مشکلات شهر است.

این اظهارنظر باعث شد حاجی‌پور و شیرزاد، به جدال لفظی پرداخته و یکدیگر را متهم به برنامه‌ریزی برای حضور نیافتن در جلسه استیضاح شهردار کردند.

پس از تنش‌های اخیر شورای شهر، چهار عضو شورا مخالفت خود را با استیضاح شهردار در نامه‌ای سرگشاده به شهروندان اعلام کردند؛ شیرزاد، عاقل‌منش، عبداللهی و رسولی در نامه خود نوشتند:

با توجه به موارد مطروحه، اگرچه طرح سوال و استیضاح شهردار حق قانونی اعضای محترم شورا است، اما به اعتقاد ما قطعاً ادامه و استمرار فضای بی ثبات و ناامن در شهرداری در قالب طرح سوال‌های پیاپی، عقب افتادن مصوبه طرح‌ها و لوایح و آبستراکسیون‌های سازمان یافته در جلسات حساس برای شهر زیانبار خواهد بود.

در ادامه نامه آمده است: در نهایت با احترام به حقوق قانونی اعضای محترم شورا، ضمن دعوت از این عزیزان و شهردار محترم بر خویشتنداری و همدلی هرچه بیشتر، با احترام به اصل استقلال این دو نهاد عمومی، تاکید خود را بر حفظ ثبات مدیریتی در تتمه زمان باقیمانده استقرار شورای پنجم اعلام می‌داریم.

دودستگی و حتی چنددستگی میان اعضای شورای شهر مسبوق به سابقه بوده در سال سوم شورای پنجم به اوج خود رسیده است؛ موضوعی که صدای اعتراض شهروندان را نیز درآورده و باعث شده پویشی برای انحلال شورای شهر رشت توسط جمعی از شهروندان در سامانه کارزار راه اندازی شود.

در نامه این کارزار خطاب به استاندار، وزیر کشور و دادستان عمومی و انقلاب رشت آمده است: ما شهروندان شهر رشت به دلیل عدم کارایی و برنامه‌ریزی مناسب شورای اسلامی شهر رشت برای اداره‌ی شهر، همچنین اقدامات متناقض و گاه خارج از عرف و قانون اعضای شورا در نحوه‌ی انتخاب شهرداران (در سه سال انتخاب هفت شهردار و سرپرست)، درگیری و اختلاف داخلی، مداخله‌ی مستقیم و شاید حتی غیرقانونی در امور اجرایی شهرداری به خصوص انتصاب مدیران و تحمیل پیمانکاران، سوءاستفاده از ابزارهای قانونی تذکر و سوال‌های مکرر و استیضاح که به نظر می‌رسد به جهت تحت فشار قرار دادن مدیریت شهری به منظور نیل به امیال شخصی است و منتج به بی‌ثباتی مدیریت شهری و از هم پاشیدن سرمایه‌ی انسانی شهرداری، عدم اجرای پروژه‌های عمرانی، سرمایه‌گذاری اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و یا ایجاد رانت برای خود و یا برخی اطرافیان و در نهایت عدم توسعه‌ی شهر گردیده است، خواهان انحلال شورای اسلامی شهر رشت توسط شورای حل اختلاف می‌باشیم.

خرمشهر؛ انتخاب شهردار جدید

پس از فراخوان انتخاب شهردار و با برگزاری جلسه شورای شهر خرمشهر و بررسی رزومه و شنیدن برنامه‌های پیشنهادی نامزدهای تصدی پست شهردار خرمشهر محمود دلف‌لویمی به عنوان شهردار انتخاب شد.

دلف‌لویمی با چهار رأی موافق و سه رأی مخالف، جانشین داوود دارابی می‌شود که چندی پیش به علت نداشتن توانایی کافی برای خدمت، وجود مشکلات در شهرداری و همکاری نکردن برخی از اعضای شورا با شهردار، از سمت خود استعفا داده بود

فردیس؛ انتقاد فرماندار از عملکرد شورا

روال انتخاب شهردار جدید فردیس همچنان به کندی پیش می‌رود تا جایی که ابوالفضل اینانلو، فرماندار فردیس از اعضای شورای شهر خواسته در مدت زمان باقی مانده از عمر شورا با انتخاب هرچه سریع‌تر شهردار در رفع کمبودها و مشکلات این شهر پر جمعیت مؤثر واقع شود.

فرماندار فردیس با انتقاد از تشتت آرا و اختلاف در شورای شهر فردیس، گفت: توصیه ما این است که اعضا اختلاف را کنار بگذارند و برای مردم کار کنند و بیش از این باعث نگرانی و ناراحتی مردم نشوند.

اعضای شورای شهر فردیس چند هفته پیش با اکثریت آرا محمد خسروزاده شهردار این شهر را برکنار کردند. این برکناری در حالی انجام شده بود که یک بار قبل‌تر از آن شهردار استیضاح شده بود اما مورد موافقت مراجع بالاتر قرار نگرفت.

خسروزاده تنها پنج ماه پیش به عنوان شهردار فردیس فعالیت کرده و شهردار جدید در صورت انتخاب شدن، چهارمین شهردار این شهر خواهد بود.

بندرعباس؛ اعتراض به شهردار برای تأخیر در پرداخت حقوق

کارگران شرکتی شهرداری بندرعباس نسبت به پرداخت نشدن چند ماه حقوق و دستمزد خود مقابل ساختمان شورای شهر تجمع کردند. این تجمع درحالی اتفاق افتاد که یکی از مفاد طرح سوال از شهردار بندرعباس تأخیر مکرر در پرداخت حقوق و پرداخت نشدن حق بیمه کارکنان شهرداری بود.

پس از چند هفته این موضوع بار دیگر اعتراض فاطمه جراره، رئیس شورای شهر بندرعباس را درپی داشت و او در جلسه شورا اظهار کرد: ما نیروهایی در شهرداری داریم که زمان طولانی است که در حال کار کردن هستند اما با وجود مثلاً یک سال خدمت در شهرداری حقوقشان پرداخت نشده که در ماه‌های گذشته ظاهراً مشکل برخی‌ها حل شد اما مجدداً می‌بینیم افراد به شورا مراجعه و عنوان می‌کنند چندین ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

او اضافه کرد: با وضعیت اقتصادی که در کشور شاهد هستیم حتی یک ماه تأخیر در پرداخت حقوق کارگران هم زندگی آنها را دچار مشکل می‌کند چه برسد که حدود هفت یا هشت ماه حقوق دریافت نکنند. اگر مشکل مالی داشته باشیم شهرداران هم نباید حقوقی دریافت کنند؛ تاکنون تذکر بسیاری داده شده و باید این مشکل یک جایی به پایان برسد.

ساری؛ دستگیری ۲ عضو شورا

به‌دنبال شایعه خبری مبنی بر بازداشت دو عضو شورای شهر ساری، خبرگزاری فارس به نقل از منابع آگاه، این خبر را تأیید کرد. رسانه‌های محلی از "ف. ن" و "س. ن" به عنوان دو عضو دستگیر شده نام برده‌اند.

دادستان مسجدسلیمان نیز با بیان اینکه چهار نفر از مسئولان واحدهای شهرداری به دلیل تصرف غیرقانونی در اموال عمومی از طریق استخدام غیرمجاز به دادسرا احضار و تفهیم اتهام شده‌اند، گفت: استخدام‌های انجام شده در شهرداری مسجدسلیمان وجهه قانونی نداشته و در صورت اثبات دخالت اعضای شورای شهر، شهردار یا مسئولان واحدهای مختلف با آنان برخورد قانونی می‌شود.

جیب پرپول شهرداری‌ها

هفته‌ای که گذشت خبرهای خوب اعتباری نیز مانند یکی دو هفته قبل‌تر از آن، برای شهرداری‌ها داشت؛ محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران از عملیاتی شدن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسعه مترو و اتوبوس خبر داد و گفت: از طریق این اوراق مدیران شهری امکان افتتاح هر ماه یک ایستگاه مترو در پایتخت را خواهند داشت و دیگر بهانه‌ای در این زمینه ندارند و می‌توانیم امسال شاهد بهره برداری ۱۲ ایستگاه جدید مترو در پایتخت باشیم.

او افزود: همچنین بخشی از این اوراق برای تأمین ۱۰۵ دستگاه واگن و ۱۲۰ اتوبوس در نظر گرفته می‌شود و پیروز حناچی به شورای شهر اعلام کرد که اقدامات در این زمینه در دستور کار قرار گرفته و آغاز شده و بخشی از آن نیز جهت خرید اتوبوس‌های برقی استفاده می‌شود.

سینا بنی‌زمانی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز نیز در حاشیه یکصد و چهل و دومین جلسه علنی شورا از موفقیت شهرداری شیراز در فروش ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در روزهای پایانی تیرماه خبر داد و گفت: از مبلغ مذکور ۳۰۰ میلیارد تومان به تکمیل خط دو قطار شهری و ۲۰۰ میلیارد تومان به نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های شهری اختصاص خواهد یافت.

کد خبر 435329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.