تنش های دیپلماتیک و شائبه جنگ سرد آمریکا با چین

با درخواست ناگهانی آمریکا از چین برای بستن کنسولگری این کشور در هیوستون به بهانه حراست از امنیت و اطلاعات در آمریکا و رویارویی تازه دو کشور در عرصه دیپلماسی و مراکز دیپلماتیک، شائبه آغاز جنگ سرد بین دو کشور بیش از هر زمانی قوت گرفته است.

به گزارش ایمنا، رسانه‌های چین این روزها به این مساله پرداخته و این موضوع را که آیا جنگ سرد میان دو طرف شروع شده است، مورد توجه قرار داده‌اند برخی از آنها از بابت این وضعیت ابراز نگرانی کرده و حتی برخی هم معتقدند جنگ سرد شروع شده است.

در همین حال وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای خیلی زود به آمریکا هشدار داد و اعلام کرد که اگر در درخواست و اقدام خود برای بستن کنسولگری چین در هیوستون تجدید نظر نکند تدابیر مقابله‌جویانه چین را شاهد خواهد بود.

این وزارتخانه چنین حرکتی از سوی آمریکا را محکوم کرد و آن را خطرناک دانست و نسبت به تبعات آن هشدار داده است این اتفاق درست در شرایطی می‌افتد که افت روابط دو کشور در ۴ دهه گذشته بی سابقه بوده است.

موضوعاتی چون تایوان، دریای جنوبی، هنگ کنگ، تبت، سین کیانگ، جنگ تجاری و کرونا در ماه‌های اخیر روابط دو کشور را به تیرگی کامل کشانده است رسانه‌های چین روزانه صدها مطلب و گزارش درباره این موضوعات و اقدامات آمریکا منتشر کرده و واشنگتن را مورد انتقاد قرار می‌دهند که بشدت بر طبل جنگ سرد می‌کوبد.

روزنامه چاینا دیلی از مهمترین نشریات انگلیسی زبان چین نوشته است که شاید بهتر باشد که طرفین از این جنگ سرد اجتناب کنند اما متأسفانه آمریکا دقیقاً در همین مسیر گام بر می‌دارد و نظم بین‌المللی را خدشه دار کرده است.

این روزنامه سپس به تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه چین به بهانه مسائلی چون هنگ کنگ و سین کیانگ اشاره کرده و نوشته است واشنگتن در جهت مخالف مسئولیت‌هایش حرکت می‌کند و از هیچ تلاشی برای تحت فشار قراردادن چین دریغ نمی‌ورزد.

«شین چیانگ» از مسئولان مؤسسه مطالعاتی دانشگاه فودان در شرق چین می‌گوید: این درخواست برای بستن یک مکان دیپلماتیک از سوی آمریکا بی سابقه‌ترین اقدام در روابط دو کشور محسوب می‌شود که بی تردید نتایج بسیار مخربی بر مناسبات خواهد داشت و چین تدابیر مقابله‌جویانه را در دستور کار قرار خواهد داد.

او گفت: به نظر می‌رسد وضعیت بسیار بدتر از آن است که تصور می‌شود این بی نهایت گستاخی است که آمریکا خواستار بستن این کنسولگری شود ولی به نظر می‌رسد دیگر امیدی به بهبود مناسبات در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا نیست.

شین افزود: آمریکا باید مسئولیت هر اقدامی که علیه چین انجام می‌دهد و همچنین تبعات آن را برعهده بگیرد این احتمال می‌رود که آمریکا برخی از دیپلمات‌های چینی را اخراج کند.

روزنامه گلوبال تایمز از رسانه‌های حزب حاکم در چین هم نوشته است: برخی یک اقدام تلافی‌جویانه را بستن کنسولگری آمریکا در هنگ کنگ دانسته‌اند و آن را اقدامی برای تثبیت شرایط هنگ کنگ عنوان می‌کنند زیرا برخی از نیروهای این مرکز آمریکایی در هنگ کنگ در برهم زدن نظم و آرامش این منطقه در سال گذشته بی تأثیر نبوده‌اند.

در یک نظرسنجی که این نشریه انجام داده است حدود ۸۰ درصد گفته‌اند کنسولگری آمریکا در هنگ کنگ و ماکائو تعطیل خواهد شد.

"تیان فیلونگ" تحلیلگر چینی در پکن نتیجه این نظرخواهی را نشانه‌ای از خشم و عصبانیت مردم از مداخله جویی های آمریکا در هنگ کنگ دانسته‌اند در کنار این تحولات باید موضع وزارت خارجه چین در محکوم کردن آمریکا برای ترویج این شایعه که ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان واقع در مرکز چین به بیرون سرایت کرده است، مد نظر قرار گیرد.

این وزارتخانه در تازه‌ترین بیانیه خود آورده است که چنین مواردی را آمریکا بدون دلیل و مدرک مطرح می‌کند و چنین کاری از سوی شماری از سیاستمداران آمریکایی محکوم است و بهتر است آن کشور اول وضعیت آزمایشگاه «فورت دتریک» را روشن کند که تحقیقاتی درباره بیماری‌های عفونی انجام می‌دهد.

«وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین هم در اظهاراتی این شایعه پراکنی‌های غیر مستند آمریکا را محکوم کرد و گفت: واقعیت اینجا است که علاقه‌مندیم دولت آمریکا به صورت شفاف و مشخص، حقیقت را درباره این مرکز آزمایشگاهی در مریلند روشن کند.

‌منبع: ایرنا

کد خبر 435281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.