روحانی: کشت گلخانه‌ای بیش از دو برابر ۳۰ سال پیش از این دولت است

رئیس جمهور گفت: در طول عمر ۷ ساله دولت، بیش از ۳۰ سال گذشته گلخانه تولید کرده‌ایم.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه ضمن دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان اظهار کرد: افتتاح طرح‌هایی که با بهره‌برداری از آنها بهره‌وری از آب و خاک در کشوری مثل ایران که در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، طبیعتاً باعث خشنودی و رضایت‌مندی مردم و دولت می‌شود.

وی با اشاره به آمارهای افزایش تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن، ارتقای راندمان آب از ۳۰ درصد به ۴۵ درصد، افزایش تولید محصول با یک مترمکعب آب از حدود ۹۲۰ گرم به ۱۴۵۰ گرم، ارتقای صرفه‌جویی در مجموع آب مصرفی کشاورزی از ۸.۶ میلیارد مترمکعب به ۱۴ میلیارد مترمکعب، افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای کشور از ۸ هزار هکتار به حدود ۱۹ هزار هکتار و افزایش اراضی دیم در مناطق شیب‌دار از ۱۶ میلیون هکتار دیم به ۶۱ میلیون هکتار تصریح کرد: این دستاوردها در مردم این احساس را ایجاد می‌کند که دولت برای حیات و سلامت غذایی آنان اهمیت قائل است.

رئیس جمهور همچنین بهینه کردن الگوی کشت و ارتقای بهره‌وری صحیح از آب و خاک و توجه به برنامه‌ریزی برای کشت فرا سرزمینی را مهم‌ترین برنامه جهاد کشاورزی دانست و گفت: برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم سطح کشت گلخانه‌ای به ۲۳ هزار هکتار برسد و این در حالی است که با تلاش دولت در طول ۷ سال، بیش از آنچه که در ۳۰ سال گذشته بوده، گلخانه ایجاد کردیم.

روحانی با اشاره به اینکه بسیار از کشورها به دنبال همه‌گیری کرونا عمده محصولات کشاورزی و غذایی تولیدی خود را ذخیره کرده و از فروش آن امتناع می‌کنند، اظهار کرد: به لطف خدا امسال نیز همچون سال‌های گذشته وضعیت کشت و برداشت محصولات استراتژیک و غذایی در کشور بسیار مطلوب و رضایت‌بخش است.

وی با بیان اینکه مردم استان‌های کویری و کم آب به خوبی مزیت‌های استفاده از طرح‌های آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای را درک می‌کنند، گفت: مردم استان یزد و هرمزگان علیرغم خشکی و کم بارانی با تلاش و فعالیت از طریق سامانه‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای در بخش‌های مختلف کشاورزی موفق به تولید محصولات بسیار خوبی شده‌اند و تحولات خوبی را در این مناطق در بخش کشاورزی شاهد هستیم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد بهره برداری از این پروژه‌ها که با همکاری بخش خصوصی و دولت به انجام رسیده است، موجب شکوفایی بیشتر ایران عزیز باشد.

در این مراسم بهره‌برداری از ۸۰۹ طرح و شهرک گلخانه‌ای به مساحت ۴۷۳ هکتار در سراسر کشور، بهره‌برداری از ۵ طرح آب و خاک به مساحت ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و بهره‌برداری از ۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار در سراسر کشور با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

این ۸۱۵ پروژه با مجموع اعتبار ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اجرا و با بهره‌برداری از آنها برای ۱۰ هزار و ۳۴۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

کد خبر 435207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.