اعتراض توکلی به انتخاب بذرپاش

اعتراض برخی اصولگریان به انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور و اقدام جدید دولت برای کمک به مستاجران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۲مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعتراض توکلی: سابقه ندارید خلاف قانون است» به بررسی اعتراض برخی اصولگرایان به انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور پرداخت و نوشت: مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات شد! صبح دیروز انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور در دستورکار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۸ رأی از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر مهرداد بذرپاش را به ریاست دیوان محاسبات انتخاب کردند و وی جانشین عادل آذر رئیس پیشین این نهاد نظارتی مجلس شد. لطف‌ا… فروزنده دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات نیز ۸۲ رأی کسب کرد.

بذرپاش روز گذشته در مجلس گفت: «دیوان محاسبات باید کلاف درهم‌ پیچیده بودجه را باز کند» اما همه از نحوه رسیدن او به ریاست دیوان محاسبات سردرگم هستند. اولین موضوعی که پس از شنیدن این خبر به ذهن برخی متبادر شد این بود که در درجه نخست آیا بذرپاش گزینه مناسبی برای پذیرش این منصب است و پس از آن به مرور پله‌های نردبانی پرداختند که بذرپاش را پیش از این به نمایندگی مجلس و اکنون به گزینه ریاست دیوان محاسبات کشور رساند. همین سوالات و ابهامات سبب علنی شدن اختلافات اصولگرایان شد مانند دیروز که احمد توکلی به قالیباف نامه نوشت و از رئیس مجلس خواست تا در مورد انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان یکی از منتخبان ریاست دیوان محاسبات تجدیدنظر کرده و کمیسیون برنامه و بودجه را از ادامه بررسی صلاحیت وی بازدارد. وی علت این مخالفت را نداشتن سابقه کافی و تحصیلات مرتبط جهت تصدی در جایگاه ریاست دیوان محاسبات دانست. رئیس هیأت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در این نامه به افشای پشت پرده‌ها از چگونگی قرار گرفتن بذرپاش در میان گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات پرداخت و نوشت: «سابقه کار بذرپاش به ۱۷ سال هم نمی‌رسد. وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه‌تراشی نیز در شأن شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تأسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم و بعداً در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. درحالی‌که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است. البته کسر حق بیمه، در سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم ملاک محاسبه سابقه خدمت است. درحالی‌که برای بسیجیان چنین امتیازی مطلقاً در نظر گرفته نشده است. قانون فرماندهی در بسیج دانشجویی و هر تشکل دانشجویی دیگر را اشتغال نمی‌شمارد و تنها برای جبران زحمات دانشجو کسر خدمت سربازی دارد.» آنچه توکلی ذکر کرد مر صریح قانون است و نمی‌توان ایرادی به آن وارد کرد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقدام جدید دولت برای کمک به مستاجران» به بررسی اقدام جدید دولت برای کمک به مستأجران پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بانک مرکزی در حال تلاش برای متعادل سازی قیمت ارز است، از کمک سه کشور به ایران در زمینه تعادل بخشیدن به نرخ ارز در بازار خبر داد.

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه دولت مسئله ازدواج و تشکیل خانواده را بسیار مهم می‌داند، اظهار کرد: تسهیلات بهتری در زمینه وام ازدواج یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. امسال هم همین رقم پرداخت می‌شود. وی اظهار کرد: دولت در خصوص اجاره‌نشینان دو گام مهم در هفته‌های اخیر برداشت که اولین گام دولت این بود که نسبت به اضافه اجاره‌بها که روند صعودی و غیرمنطقی داشت در ستاد ملی کرونا، تصویب کردیم که افزایش اجاره‌بها در شهر تهران حداکثر تا ۲۵ درصد، در شهرهای بزرگ تا ۲۰ درصد و در سایر شهرها تا ۱۵ درصد مجاز است و بیش از آن مورد پذیرش نیست. رئیس‌جمهوری اقدام دیگر دولت را که اول مرداد ۹۹ تصویب و به زودی اجرایی و عملیاتی خواهد شد را دادن ودیعه از طرف بانک به مستأجران دانست و گفت: دولت تصمیم گرفته برای آن دسته از مستاجرانی که دارای حقوق ثابت هستند، و همچنین برای خانوارهایی که تحت حمایت کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و بهزیستی هستند، در تهران ۵۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک‌تر ۱۵ میلیون تومان، کمک ودیعه مسکن پرداخت کند.

به گفته رئیس‌جمهوری، افراد واجد شرایط اجاره‌نشین در تهران، ودیعه ۵۰ میلیون تومانی با بهره ۱۳ درصد دریافت می‌کنند که کمک خوبی برای مستأجران تهرانی است. این افراد، می‌توانند تا ۵۰ میلیون تومان برای مدت یک سال که اجاره‌نامه گواه خواهد بود از بانک ودیعه مسکن، قرض بگیرند. همچنین سود ۱۳ درصد را به بانک به شکل ماهانه پرداخت کنند. پایان کار باید اجاره‌نشین‌هایی که ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند اصل پول را به بانک برگردانند. روحانی تصریح کرد: از هفته آینده، جزئیات و ویژگی‌های ودیعه اجاره مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، به مردم اعلام می‌شود. همچنین از هفته آینده، مقررات اجرایی شدن این طرح به تمامی بانک‌ها ابلاغ خواهد شد و مردم از طریق صدا و سیما مردم از جزئیات طرح، آگاه می‌شوند. این گام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای مستأجران برمی‌دارد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طرحی سیاه مثل قیر» به بررسی کلیات یک طرح جنجالی در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از هفتم خرداد ماه به صورت رسمی آغاز به کار کرد تا امروز کمتر طرح و مصوبه‌ای را پشت سر گذاشته که با انتقادهای کاربران شبکه‌های اجتماعی و ناظران مواجه شده باشد البته دلیل این مهم کارشناسی بودن طرح‌ها نیست، بلکه اساساً مجلس یازدهمی‌ها آنقدر درگیر تغییر آئین‌نامه داخلی مجلس و «تصویب ۴۱ پیشنهاد برای ورود ۴۱ نماینده» به کمیسیون‌های خاص و تعیین تکلیف کرسی‌های حساس ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان و سایر بستگانش بودند، فرصتی برای پیگیری طرح‌ها و لوایح مهم اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نداشتند؛ چنان‌که این بی‌عملی انتقادات نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم را نیز در پی داشته است؛ انتقاداتی که حالا و با تصویب کلیات دوفوریت طرحی برای اصلاح قانون بودجه ۹۹ که با حکم رهبری و بدون بررسی در صحن علنی برای تعیین تکلیف نهایی راهی شورای نگهبان شد، دوچندان شده و اصولگرایان مدعی شفافیت را در آزمون در نوع خود سختی قرار داده است.

از صبح سه‌شنبه که نمایندگان مجلس یازدهم با دوفوریت الحاق یک تبصره به بند یک قانون بودجه موافقت کردند تا صبح روز گذشته که کلیات آن به تصویب رسید، از نمایندگان مجلس یازدهم و اصولگرایان فعال در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا رسانه‌ها و مشاوران رئیس‌جمهوری کوشیدند هر کدام به نوع خود مخالفت‌شان با این طرح را اعلام کرده و به نوعی از بازی «قیری» نمایندگان اعلام برائت کنند؛ چنان‌که حسام‌الدین آشنا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر به طعنه موافقت خود با اظهارات ناظران مبنی بر «فسادزایی» طرح پارلمان برای اهدای قیر رایگان را اعلام و خطاب به طراحان این طرح و موافقانش در پارلمان یازدهم نوشت که «سیاهی فقط به زغال نمی‌ماند، سیاهی به قیر هم می‌ماند.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تب بالا در اجاره و خوراکی‌ها» نوشت: تورم مصرف‌کننده در ماه گذشته رکورد ۲۱ ماهه زد. مطابق اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده در اولین ماه تابستان، ۴. ۶ درصد رشد را ثبت کرد. از دریچه دیگر، در دهه ۹۰ تنها مهرماه ۹۷ بود که نرخ تورم بیشتری در اقتصاد ایران ثبت شده بود. در تحولات ماه گذشته قیمت‌ها دو گروه «اجاره» و «خوراکی‌ها» نقشی کلیدی داشته‌اند. تورم ماهانه خوراکی با ضریب اهمیت ۲۵ درصدی، ۷. ۶ درصد بوده است. رشد قیمت خوراکی‌های تازه بیشترین اثر را بر روند این گروه داشته است؛ اما مهم‌تر از خوراکی‌ها، تحولات قیمتی در «اجاره بهای مسکن» بوده که نقشی کلیدی در تورم ماه گذشته بازی کرده است. تورم ماهانه اجاره با ضریب اهمیت ۳۰ درصدی، معادل ۲. ۷ درصد بوده است. به نوعی، افزایش قیمت در ۲ گروه خوراکی‌ها و اجاره مسکن، در حدود ۴ درصد از تورم ۴. ۶ درصدی ماه گذشته را توضیح می‌دهد. با این حال، تورم ۱۲ ماهه به روند نزولی ادامه داد و به ۴. ۲۶ درصد رسید. اما حتی با فرض اینکه در ماه‌های آتی، تورم ماهانه همچون سه ماه اول سال باشد (حدود ۲ درصد)، تورم ۱۲ ماهه در پایان سال به محدوده ۳۰ درصد خواهد رسید که با هدف ۲۲ درصدی فاصله دارد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اسرائیل قادر به هیچ اقدامی علیه ایران نیست» به بررسی اظهارات رئیس موساد پرداخت و نوشت: «شبتای شبیط» طی سخنانی، از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد و گفت: «بنیامین نتانیاهو می‌داند وضعیت بین‌المللی کنونی ما، یکی از بدترین وضعیت‌های چند دهه اخیر است و من گمان نمی‌کنم که سیاست درست در قبال ایران، تهدید آن باشد، زیرا زمانی که کسی را تهدید می‌کنید باید قادر به اجرای آن باشید.»

اخیراً نتانیاهو قصد داشت که تصمیم خود درباره الحاق ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری رود اردن به فلسطین اشغالی را عملی کند، اما تمام جهان، به استثنای آمریکا، مقابل این اقدام ایستاد. نتانیاهو نیز این تصمیم خود را عملی نکرد. همین موضع یکپارچه جهان علیه رژیم صهیونیستی است که باعث شده است رئیس‌سابق موساد به ضعف رژیم صهیونیستی اعتراف بکند.

کد خبر 435178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.