بهانه‌تراشی پمپئو برای توجیه بستن کنسولگری چین در تگزاس

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در توجیه اقدام واشنگتن در ارتباط با بستن کنسولگری چین در هیوستون تگزاس مدعی شد که آمریکا برای محافظت از مردمش، اقدام می‌کند.

به گزارش ایمنا به نقل از سی ان ان، پمپئو که در دانمارک به سر می برد، در ادامه ادعای خود چنین گفت: آمریکا برای محافظت از مردم، امنیت و امنیت ملی ما عمل می کند.

در همین حال، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد از آنجایی که واشنگتن از پکن خواست طی ۷۲ ساعت کنسولگری خود در هیوستون تگزاس را ببندد، دولت چین به این اقدام ناگهانی دولت ترامپ شدیدا اعتراض و اعلام کرد که مقابله به مثل می کند.  

وزارت خارجه چین این اقدام آمریکا را «تحریک سیاسی» دانست و افزود: این اقدام یک جانبه، به طور جدی قوانین بین المللی، هنجارهای اساسی حاکم بر روابط بین الملل و توافقنامه دوجانبه کنسولی بین چین و آمریکا را نقض می کند. چین، چنین حرکت ظالمانه و غیرقابل توجیهی را که موجب خرابکاری روابط چین و آمریکا می شود، محکوم می کند.  ما از ایالات متحده می خواهیم که بلافاصله تصمیم نادرست خود را پس بگیرد در غیر این صورت چین واکنش های مشروع و لازم را انجام خواهد داد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: مدتی است که دولت آمریکا شروع به مقابله با اقدامات سختگیرانه و حملات غیرمجاز علیه سیستم اجتماعی چین، مقصر دانستن چین و آزار و اذیت پرسنل دیپلماتیک و کنسولگری چینی در آمریکا، ارعاب و بازجویی از دانشجویان چینی و مصادره وسایل شخصی و حتی بازداشت بدون دلیل آنها کرده است بسته شدن یک جانبه سرکنسولگری چین در هیوستون در یک بازه زمانی کوتاه، تشدید بی سابقه اقدامات اخیر این کشور علیه چین است.

پمپئو روز چهارشنبه یک سال پس از مناقشه دیپلماتیک بین آمریکا و دانمارک بر سر پیشنهاد دولت ترامپ برای خرید منطقه گرینلند دانمارک، وارد این کشور شد و با «یپه کوفود» همتای دانمارکی اش و «مت فردریکسن» نخست وزیر دانمارک دیدار و گفت و گو کرد.

کوفود گفت که دانمارک، آمریکا را نزدیکترین متحد خود در نظر می گیرد و کپنهاگ در ماموریت های ناتو در افغانستان، عراق و لیبی مشارکت داشته است.

اما روابط آمریکا و دانمارک اوت ۲۰۱۹ زمانی که ترامپ ایده خرید منطقه گرینلند را مطرح کرد، متشنج شد.

دولت دانمارک در پاسخ به پیشنهاد ترامپ برای خرید گرینلند به شدت با این پیشنهاد مخالفت کرد و نخست وزیر دانمارک گفت: «گرینلند فروشی نیست؛  گرینلند متعلق به دانمارک نیست و متعلق به گرینلند است؛  من قوّیاً امیدوارم که این موضوع (سخنان ترامپ)  جدی گفته نشده باشد.»

گرینلند (به معنای سرزمین سبز) نام ناحیه خودگردانی از دانمارک است؛  این سرزمین در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و محل سکونت حدود ۵۶ هزار نفر است.

منبع: ایرنا

کد خبر 435124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.