نگاه جغرافیایی در توزیع منابع و حمایت‌ها نداریم

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه در حمایت‌ها و توزیع منابع نگاه جغرافیایی وجود ندارد، گفت: در حوزه فرهنگ و هنر، تهران و شهرستان‌ها به ویژه در دوران کرونا تفاوتی با هم ندارند.

به گارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، لادن حیدری در نشست کارگاهی آموزشی مدیران کل جدید استان‌ها (هشت استان) که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با تشریح اقدامات انجام شده، اقدامات در حال پیگیری، وظایف و مسئولیت مدیران استانی تازه منصوب شده و ضرورت‌ها را ارائه کرد.

افزایش ۵۰ درصدی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری

وی در خصوص اقدامات مالی و منابع انسانی اظهار کرد: افزایش ۵۰ درصدی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری با توجه به اهتمام و پیگیری‌های جدی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه، موجب شد همه دستگاه‌ها از این دستاورد بهره مند شوند که موجب خرسندی است.

به گفته حیدری، بر اساس مصوبه بایستی این افزایش از منابع داخلی و اضافه کار تأمین شود که البته تأثیر زیادی بر دریافتی کارکنان نداشته است ولی مزایای بسیار دیگری در پی داشته از جمله برای بازنشستگی، کاهش درخواست جابه‌جایی و انتقال کارکنان و بیمه بازنشستگی تأمین اجتماعی. البته در بعضی موارد از جمله وزارتخانه این امر موجب جهشی مضاعف در استان‌ها شده و با توجه به استانی بودن منابع، برخی از استان‌ها نیز در این خصوص موفق بوده‌اند ولی لازم است تعامل بیشتری با استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان وجود داشته باشند.

وی در خصوص افزایش ۵۰ درصدی برای کارکنان قراردادی نیز توضیحات جامعی ارائه کرد و گفت: استان‌ها در این زمینه تلاش و فعالیت زیادی را انجام داده‌اند که قابل تقدیر است.

تاکید بر واگذاری فضاهای فرهنگی و هنری

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مدیران کل دفاتر نوسازی و تحول اداری، امور مالی، امور اداری و بودجه توضیحات مربوط به حوزه کاری خود را ارائه خواهند کرد، ولی لازم است در خصوص واگذاری فضاهای فرهنگی و هنری تاکید مؤکد داشته باشم. در این مورد حتی اگر فراخوان داده شده و اقداماتی در این زمینه انجام گرفته، اقدام مؤثری نبوده و واگذاری پروژه‌ها در استان‌ها با استقبال روبرو نشده است که این امر باید در دستور کار استان‌ها قرار گیرد.

حیدری در ادامه گفت: با توجه به احداث مجتمع‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها در مراکز استان و شهرهای مربوطه توسط اداره طرح‌های عمرانی، و با عنایت به اینکه احداث این مجتمع‌های فرهنگی و هنری با مساحت‌های بالا باعث افزایش سرانه فضاهای فرهنگی استان‌ها می‌گردد؛ بایستی استان‌ها همکاری لازم را برای اخذ پروانه ساختمانی، اخذ مجوزهای انشعاب آب، برق و گاز، عوارض شهرداری و نیز تعامل و پیگیری از طریق نمایندگان ارگان‌های مربوطه استان خود و انجام مکاتبات و همکاری لازم برای رفع مشکلات و موانع موجود در راه اخذ این مجوزها و اخذ تخفیف‌ها ویژه عوارض، داشته باشند.

وی افزود: در خصوص ساماندهی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مطابق مصوبات جلسه‌های بازآفرینی شهری، لیست محلات هدف برنامه ششم توسعه، جهت هماهنگی و حمایت از اجرایی شدن برنامه‌ها و اسناد توسعه ملی تهیه شده توسط دفاتر نهاد توسعه محله‌ای، به کلیه استان‌ها ابلاغ گردیده و در نامه‌های مکرر و پیگیری‌های جدی انجام شده است، متأسفانه به جز تعداد اندکی از استان‌ها، سایر مدیران کل استانی، گزارشی را تاکنون ارائه ندادند که بایستی همکاری لازم صورت پذیرد.

حیدری تاکید کرد که در خصوص تعمیر، بازسازی و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری استانی؛ این معاونت و اداره طرح‌های عمرانی وزارتخانه آمادگی هر گونه کمک در فرآیند بازسازی، ارائه ضوابط و مقررات و استانداردهای مربوطه را دارد.

انجام کارها برای کل کشور مد نظر است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در حمایت‌ها و توزیع منابع در زمان کرونا نگاه جغرافیایی وجود ندارد، گفت: در حمایت‌های فرهنگی و توزیع منابع به ویژه در دوران کرونا نگاه جغرافیایی وجود ندارد، این هم تاکید وزیر محترم است و هم نگاه ما به حمایت‌ها در کسب و کارهای فرهنگی، که اگر قرار است کاری انجام شود برای کل کشور انجام گیرد. بحران کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن لزوم اتخاذ رویکرد اقتصادی در بخش فرهنگ و هنر را آشکار کرد، چرا که حمایت از کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در زمره وظایف وزارتخانه است، لیکن متأسفانه نبود بانک اطلاعات دقیق و یکپارچه از این فعالان، میزان تحقق اقدامات حمایتی را به شدت کاهش داده و یا با تأخیر در بازه زمانی مفید و ممکن روبرو نموده است.

لزوم گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در مناطق مرزی، عشایری و روستایی

حیدری در بخش کسب و کارهای فرهنگی و اقتصاد فرهنگ افزود: لازم است دو راهکار داشته باشیم؛ نخست: تدوین بانک اطلاعات هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در هر استان با برش‌های جنسیتی، سنی، تحصیلاتی، گروه‌های نیازمند حمایت جدی و …و دومین راهکار نیز تشکیل شورای گفتگو با بخش خصوصی فرهنگ، هنر و رسانه، طبق قانون بهبود محیط کسب و کار است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در مناطق مرزی، عشایری و روستایی تاکید کرد و گفت: در این زمینه فعالیت‌های فرهنگی هنری در مناطق مرزی، عشایری و روستایی نیز دو راهکار داریم، اول اینکه تشویق ساکنان هنرمند و فرهیخته این مناطق بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری با رویکرد احیای فرهنگ بومی و بهبود شاخص‌های معیشتی و راهکار دوم؛ شناسایی فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که به ارائه خدمات روستایی، عشایری و مرزی می‌پردازند برای بهره مندی از وام‌های کم بهره اشتغال است.

حیدری با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده در دوره کرونا بارقه امیدی در زمینه حمایت از کسب و کارهای فرهنگی برای ما ایجاد کرده است گفت: حتی اگر دستاورد مورد انتظار حاصل نشود، بارقه امیدی ایجاد شده و اقدامات مؤثری برای حمایت از حوزه فرهنگ و هنر و کسب و کارهای فرهنگی صورت گرفته است.

معاون وزیر فرهنگ در ادامه تشریح این اقدامات، اظهار کرد: شورای گفت و گوی استان‌ها مصوبه وزیر و شورای معاونان است که مقرر شده حسب مورد با استان‌ها نشست برگزار شود.

حیدری با اشاره به اینکه مدیران استانی نشست‌هایی با صنوف دارند ولی گزارش مناسبی به ستاد ارسال نمی‌کنند، بر ضرورت توجه به تنظیم گزارش دهی در همه بخش‌های وزارتخانه تاکید کرد.

۶۰ درصد سهمیه بندی مراکز اقامتی برای همکاران استان‌ها

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص اداره کل پشتیبانی و خدمات فنی و رفاهی نیز توضیح داد: مدیران کل مطلع باشند که سهمیه بندی مراکز اقامتی برای همکاران استان‌ها ۶۰ درصد از ظرفیت اماکن در اختیار استان‌ها است که با تکمیل سیستم پیامکی کل استان، تمامی همکاران در استان‌ها، می‌توانند با اداره کل پشتیبانی ارتباط بر قرار نمایند. همچنین پوشش درمانی برای بیماران خاص توسط وزارت متبوع با تأیید مدیر کل و ارسال مدارک و مستندات در حد مقدورات انجام می‌پذیرد.

وی افزود: ادارات کل اغلب درخواست خودرو دارند و از طرف نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی هم پیگیری انجام می‌پذیرد. لذا به دلیل فقدان خودرو در ستاد وزارت متبوع و منع قانونی، امکان واگذاری خودرو از سوی وزارتخانه به استان‌ها مقدور نمی‌باشد.

تاکید بر کار در فضای مجازی و کارتابل الکترونیکی

وی همچنین به تلاش وزارتخانه بر ضرورت آشنایی مدیران کل با فضای مجازی و کار با کارتابل الکترونیکی تاکید کرد و گفت: در وزاتخانه، وزیر محترم و اغلب مدیران با کارتابل الکترونیکی کار می‌کنند و لازم است مدیران کل این موضوع را در دستور کار قرار دهند. گردش الکترونیکی مکاتبات، عملاً زمانی محقق می‌شود که مقام مسئول، دارای کارتابل بوده و خود هیچ گونه مکاتبه کاغذی را نپذیرد. لذا التزام به سیستم گردش مکاتبات اداری ضمن تسهیل امور، صرفه‌جویی در هزینه کاغذ و تونر چابگر، سرعت، دقت و شفافیت را به دنبال خواهد داشت.

حیدری اظهار کرد: توجه ویژه به فضای مجازی به عنوان فضای دوم زیست، در شرایط فعلی بسیار مهم است. هر فعالیت فرهنگی که تعریف می‌شود فضای مجازی محور قرار گیرد، لذا در بسیاری موارد، محور بودن فضای مجازی منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، وقت و … بسیار خواهد شد. تعامل مدیر مجموعه (اداره کل) در فضای مجازی استان در عین رعایت چهارچوب‌های لازم، بسیار تأثیرگذار و مهم است. بخصوص انعکاس فعالیت‌ها و اقدامات در قالب‌های اثرگذار در فضای مجازی، انجام فرآیندهای مالی، اداری، پشتیبانی و… در قالب سامانه جامع اداری و مالی ضمن حذف گلوگاه‌ها، سیستم را شفاف کرده و آن را از وابستگی به فرد، خارج می‌نماید. وی همچنین به برنامه وزارتخانه در خصوص یکپارچه سازی سیستم اتوماسیون در کل کشور نیز اشاره کرد.

وی افزود: برگزاری جلسات و نشست‌ها به شکل ویدئو کنفرانس، انجام فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی به جای فعالیت‌های حضوری در شرایط فعلی (کرونا) و استفاده از فناوری اطلاعات می‌تواند کمک شایانی به روند انجام امور نماید.

وی همچنین استفاده از ایمیل سازمانی ( Farhangmail ) و پیام‌رسان سازمانی وفا را در فرآیندهای روزمره سازمانی توصیه کرد.

کد خبر 434996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.