سندروم قلب شکسته؛ پیامد شیوع  ویروس کرونا

نتایج بررسی‌های شده توسط محققان نشان می‌دهد که استرس‌ دوران شیوع کرونا، خطر ابتلا به سندروم قلب شکسته را افزایش داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سندروم قلب شکسته وضعیتی است که بیشتر اوقات در هنگام افزایش استرس رخ می‌دهد. افزایش میزان ترشح هورمون‌های استرس‌زا مانند آدرنالین می‌تواند به طور موقتی به قلب برخی افراد آسیب وارد کند. علائم این سندروم شامل درد قفسه سینه و تنگی نفس می‌شود و شبیه حمله قلبی است، اما به دلیل وقوع حوادث پر اضطراب رخ می‌دهد و علت آن مسدود شدن جریان خون نیست.

معمولاً افراد مبتلا به این سندروم پس از چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما در برخی موارد این سندروم خطر مرگ به همراه دارد. سندروم قلب شکسته نام‌های دیگر مانند کاردیومیوپاتی استرس، کاردیومیوپاتی تاکاتسوبو یا سندروم بالون آپیکال نیز دارد. نخستین بار یک دانشمند ژاپنی در سال ۱۹۹۰ این سندروم را کشف کرد، اما دلایل آن به طور کامل مشخص نبود.

محققان با انجام بررسی‌های لازم در این زمینه دریافتند که افزایش استرس روانی و اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا باعث افزایش خطر ابتلا به سندروم قلب شکسته می‌شود. نتایج مطالعات محققان نشان داد که کاردیومیوپاتی استرس در دوران نخست اوج همه گیری بیماری کرونا افزایش قابل توجهی تا حدود ۷.۸ درصد داشته و این میزان قبل از دوران همه گیری افزایشی بین ۱.۵ تا ۱.۸ درصد داشته است.

به گفته پژوهشگران با وجود این که بیماری کووید -۱۹ باعث بروز مشکلات قلبی می‌شود، هیچ کدام از افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته به ویروس کرونا آلوده نشدند؛ این اتفاق نشان می‌دهد که سندروم قلب شکسته جزو علائم ویروس کرونا نیست، بلکه استرس ناشی از همه گیری این بیماری باعث بروز آن شده است.

طبق یافته های جدید انزوای اجتماعی، ترس از آلوده شدن به ویروس، نگرانی از انتقال بیماری به دیگران، از دست دادن اعضای خانواده یا استرس ناشی از بیکاری، خطر ابتلا به سندروم قلب شکسته را افزایش داده است. به توصیه متخصصان مردم باید در این دوره زمانی به منظور کنترل استرس و آرام کردن ذهن خود به طور منظم ورزش کنند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 434963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.