ستاری: به تولید واکسن کرونا در کشور امیدواریم

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از اهمیت بحث تولید جلبک در آب‌های کشور و سرمایه گذاری های بخش خصوصی در این حوزه خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سورنا ستاری عصر امروز _سه‌شنبه ۳۱ مردادماه _ در نشست خبری در خصوص اقدامات شرکت‌های دانش بنیان در شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: در حوزه تولید تجهیزات مقابله با کرونا شرکت‌های دانش بنیان عملکرد خوبی داشتند و بسیاری از محصولاتی که در گذشته جز تولیداتشان نبود را تولید کردند.

وی افزود: پیش از این روزانه ۲۰۰ هزار ماسک سه لایه آزمایشگاهی در کشور تولید می‌شد و حتی دستگاه تولید ماسک سه لایه وارداتی بود اما با شیوع ویروس کرونا در کشور ظرف یک ماه ایران تولید کننده اصلی ماسک سه لایه و ماسک ان ۹۵ شد که این امر اتفاق بسیار بزرگی بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در تولید سایر تجهیزات مرتبط با مقابله با کرونا نیز شرکت‌های دانش بنیان درخشان عمل کردند؛ به عنوان مثال کیت تشخیص کرونا که در ابتدا در کشور تولید نمی‌شد، اما در زمان فعلی صادر می‌شود و تولید ماسک نیز به تولید انبوه رسیده است؛ علاوه بر این در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان دستگاه‌های تولید ماسک نیز تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تجهیزات پزشکی اتاق آی سی یو و تجهیزات مصارف شخصی مرتبط با کرونا نیز در وضعیت فعلی در شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود، اضافه کرد: در خصوص داروهای مرتبط با کرونا نیز وضعیت به همین نحو است و اقدامات خوبی در شرکت‌های دانش بنیان در حوزه داروهای مرتبط با کرونا انجام شده است.

خبرهای خوبی برای واکسن کرونا به گوش می‌رسد

ستاری تصریح کرد: تمام داروهای مرتبط با درمان کرونا در داخل کشور تولید می‌شود که در بین این داروها مواردی وجود دارد که قبل از شیوع کرونا در کشور ساخته نمی‌شده است ولی با توجه به نیاز کشور این داروها به تولید شد و خبرهای خوبی در خصوص تولید واکسن کرونا به گوش می‌رسد.

وی با بیان اینکه ظرف هفته آینده دو داروی مرتبط با کرونا در بازار عرضه می‌شود، گفت: در حوزه درمان و داروهای مرتبط با کرونا محصولی نیست که در داخل کشور نیازی به آن وجود داشته باشد و تولید نشود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص اقدامات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه واکسن کرونا، ادامه داد: ما با شش شرکت و پژوهشکده در خصوص واکسن کرونا قرارداد داریم، که از بین آنها تحقیقات تو شرکت از بقیه جلوتر است؛ امید بسیاری داریم که بتوانیم در آینده بسیار نزدیک نتایج خوبی را در حوزه تولید واکسن کرونا بگیریم.

وی در خصوص لزوم توسعه شرکت‌های دانش بنیان با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال "جهش تولید"، تصریح کرد: عاملی که می‌تواند به توسعه شرکت‌های دانش بنیان کمک کند خواست همه است و همه بخش‌ها اعم از دولتی، خصوصی، دانشگاهی، شرکتی و مردم باید بخواهند تا این توسعه انجام شود.

ستاری ادامه داد: دیدگاه همه مردم باید نسبت به اصول تفکری که نفت به ما تحمیل کرده است، تغییر کند، دیدگاه بیگانه پرستی که تفکر برتری جنس خارجی را در ذهن‌ها ایجاد کرده است باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه دید و جهت گیری دانشگاه‌ها نسبت به شرکت‌های دانش بنیان نسبت به پنج سال پیش عوض شده است، گفت: در دانشگاه‌ها همه به این سمت و سو رفته‌اند که فناوری داشته باشند و شرکت‌های نوآورانه‌ای برای خود ایجاد کنند که این امر باعث شده است سرمایه‌های بخش خصوصی به این سمت کشیده شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: در وضعیت فعلی اقتصاد بحث پول، موضوع پنجم و ششم توسعه است و مهم‌تر از همه فرهنگ عمومی است که باید اصلاح شود، اما خوشحالم که در استان‌ها و در بین استانداران دیدگاه‌های نوآورانه نسبت به شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد.

ساختارهای جدیدی برای شرکت‌های دانش بنیان تعریف شود

وی افزود: در سال گذشته بیش از چهار هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود داشت که فروش این شرکت‌ها مبلغی بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است که پیش‌بینی می‌شود تعداد شرکت‌های دانش بنیان که تا به امروز به پنج هزار و ۳۰۰ شرکت رسیده است تا پایان سال به شش هزار شرکت برسد و مبلغ فروش آنها نیز با توجه به شرایط فعلی شرکت‌ها دو برابر فروش سال گذشته آنها باشد.

ستاری تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان به شدت در حال توسعه و بزرگ شدن هستند و ابعاد آنها به حدی بزرگ شده است که باید ساختارهایی جدیدی برای آنها خلق و تعریف شود. با سرمایه گذاری‌های گذشته نیز نمی‌توان به کار در شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد زیرا صندوق‌های پرخطری برای توسعه نیاز داریم.

وی گفت: در سال جاری بودجه خوبی در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق توسعه پژوهش و فناوری قرار دارد که به محض رسیدن این بودجه‌، وظیفه داریم به زیرساخت‌های علم و فناوری و زیرساخت‌های پارک‌های علم و فناوری بیش از پیش بپردازیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در بخش‌هایی دولت باید سرمایه گذاری‌هایی انجام دهد تا ریسک و خطر سرمایه گذاری برای بخش خصوصی کاهش یابد و شاهد افزایش سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی باشیم.

وی اظهار کرد: طی سفری که به اصفهان انجام شد تفاهم نامه‌هایی امضا شد که به محض سفر به تهران و جمع بندی مباحث، مبالغی به شرکت‌های طرف تفاهم نامه اهدا خواهد شد.

ستاری افزود: در حال حاضر بزرگترین پروژه پایه‌ای را در اصفهان تحت عنوان رصدخانه کاشان داریم، که این پروژه که قرار بود شهریور ماه به پایان برسد به دلیل شیوع ویروس کرونا احداث ساختمان آن به تعویق افتاد، که امیدواریم این پروژه در اوایل سال آینده به پایان برسد.

عرضه واکسن آنفولانزا از مهرماه در کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص احتمال ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ و آنفولانزا در پاییز و اقدامات پیشگیرانه شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه تصریح کرد: همکاری‌های نزدیک و خوبی با وزارت بهداشت در حوزه اخذ مجوز برای واکسن، دارو و تجهیزات انجام شده است که در همین راستا امیدواریم واکسن آنفولانزا را مهرماه به بازار بدهیم.

وی اضافه کرد: تولید واکسن آنفولانزا در وضعیت فعلی برای اولین بار در کشور انجام می‌شود، همچنین دو یا سه واکسن دیگر نیز قبل از مهرماه به بازار خواهد رسید و چندین واکسن دام و طیور نیز به زودی در بازار عرضه می‌شود.

ستاری در خصوص اقدامات شرکت‌های دانش بنیان در حوزه واکسن کرونا گفت: برای اولین بار در کشور پالایشگاه خون با تکنولوژی داخلی شروع به کار می‌کند و این در حالی است که هیچ کشوری در منطقه از این تکنولوژی برخوردار نیست و این پالایشگاه می‌تواند به کشف واکسن کرونا در کشور کمک‌های شایانی کند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در وضعیت فعلی تمام نیازهای کشور برای مقابله با کرونا را تأمین می‌کنند، ادامه داد: اگر در زمستان یا پاییز ویروس کرونا جهش داشت یا تفسیری در نوع این ویروس انجام شد، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند اقدامات لازم برای مقابله ملی با این ویروس را مانند وضعیت فعلی داشته باشند.

محصولات مرتبط با دیشگیری از کرونا صادر می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار ایمنا، در خصوص صادرات محصولات مرتبط با کرونا، تصریح کرد: مجوز صادرات از وزارت صمت با پیگیری‌هایی که انجام شد برای اغلب محصولات گرفته شد، که فقط دو محصول ماسک‌های سه لایه و کیت‌های تشخیص پی سی آر هنوز مجوز صادرات را ندارند و بقیه محصولات مرتبط با کرونا در وضعیت فعلی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: با وزارت صمت در حال رایزنی هستیم که محصولاتی را که تا امروز محدودیت‌هایی برای صادرات آنها وجود داشته است را بتوان به کشورهای دیگر صادر کرد، ولی باید ابتدا مطمئن شویم که نیازهای داخلی با قیمت مناسب تأمین شود و دلیل اینکه تا به امروز به برخی محصولات اجازه صادرات داده نشده است کنترل قیمت آنها بوده است.

ستاری در خصوص حوزه امنیت غذایی در کشور اظهار کرد: یک بخش مهم در امنیت غذایی جایگزینی محصولات غذایی وارداتی با کشت‌های داخلی است، که این بحث با وزارت کشاورزی به طور جدی در حال پیگیری است.

استفاده از پتانسیل هزار و ۳۰۰ کیلومتری آب برای تولید جلبک

وی افزود: اولین شرکت مرتبط با حوزه آنزیم‌ها به تازگی در کشور ایجاد و افتتاح شده است که در حوزه آنزیم گندم و جو فعالیت می‌کند ولی با مشکلات جدی در بحث آنزیم‌ها روبه‌رو هستیم که این نیاز در حوزه واکسن‌های دام و طیور نیز وجود دارد ولی امیدواریم این نیازها با کمک شرکت‌های دانش بنیان حل شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اهمیت تولید جلبک در کشور تصریح کرد: با توجه به وسعت هزار و ۳۰۰ کیلومتری آب که در اختیار ما است پتانسیل خوبی برای تولید جلبک در کشور داریم که می‌توانیم با قیمت بسیار ارزان این ماده ارزشمند را تولید کنیم. سرمایه گذاری‌های خوبی نیز در این حوزه انجام شده است.

کد خبر 434945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.