تعداد بیماران کرونایی سیر نزولی را طی می‌کند؟

زمانی که تعداد زیادی از افراد در برابر بیماری کرونا ایمن شوند، سرعت گسترش ویروس کاهش پیدا کرده یا حتی متوقف می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کووید -۱۹ تا کنون افراد زیادی را در سراسر جهان مبتلا کرده است. به نظر می‌رسد که شیوع این بیماری تا زمان حاصل شدن ایمنی جمعی متوقف نمی‌شود؛ البته ایمنی جمعی به معنای ناپدید شدن کامل ویروس نیست، بلکه بدین معناست که شیوع گسترده آن به پایان می‌رسد و میزان مبتلایان جدید کاهش می‌یابد.

ایمنی جمعی کرونا به چه عواملی بستگی دارد؟

محققان معتقد هستند در صورتی که ۶۰ درصد از مردم دنیا به بیماری کرونا مبتلا شوند، تعداد مبتلایان سیر نزولی را طی خواهد کرد، اما ممکن است در طول کاهش شیوع بیماری، ۲۰ درصد دیگر از افراد نیز مبتلا شوند. میزان ایمنی جمعی افراد با توجه به موقعیت مکانی متغیر است؛ احتمال می‌رود در محیط‌های کوچک‌تر این رقم از ۶۰ درصد کمتر و در مناطقی با وسعت بیشتر این رقم بیش از ۶۰ درصد باشد. زمانی که میزان ایمنی جمعی به عوامل بسیاری بستگی داشته باشد، محاسبات مربوط به آن نیز تغییر خواهد کرد.

افراد سالم در برابر کرونا آسیب پذیر هستند؟

به گفته پژوهشگران، افراد به صورت برابر بیماری کرونا را گسترش نمی‌دهند. برخی افراد بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند. علاوه بر این تفاوت‌های بیولوژیکی نیز نقش عمده‌ای در نحوه ابتلای افراد ایفا می‌کند. وجود این نوع ناهمگنی‌ها بر افزایش یا کاهش آستانه ایمنی جمعی تأثیرگذار است. به عنوان مثال ویروس در مقیاس‌های بزرگ ابتدا افراد آسیب پذیر را مبتلا می‌کند و به سرعت شیوع پیدا می‌کند، اما به مرور به افراد سالم که کمتر آسیب پذیر هستند نیز منتقل می‌شود. در این صورت سرعت رشد و گسترش ویروس کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت ناهمگنی در جوامع بزرگ ممکن است به کاهش آستانه ایمنی جمعی کمک کند.

ایمنی جمعی کرونا با ویروس‌های دیگر مشابه است؟

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Science که به بررسی ناهمگنی آسیب پذیری افراد نسبت به بیماری کرونا پرداخته است، نشان می‌دهد میزان ایمنی جمعی بیماری کرونا در جمعیت‌های بالا، ۴۳ درصد است. با وجود این برخی محققان معتقد هستند منابع بیشتری برای ناهمگنی وجود دارد که در این مقاله در نظر گرفته نشده است، در این صورت سطح ایمنی جمعی به زیر ۴۳ درصد می‌رسد. علاوه بر این پژوهش دیگری آستانه ایمنی جمعی را پایین‌تر از این مقدار عنوان کرده است، به طوری که نویسندگان این مقاله اعلام کرده‌اند که آستانه ایمنی جمعی طبیعی کووید -۱۹ می‌تواند ۲۰ درصد کل جمعیت باشد؛ البته بسیاری از کارشناسان نتایج پژوهش‌های اخیر را غیر قابل اطمینان می‌دانند و باور دارند که ایمنی جمعی ۲۰ درصدی با دیگر ویروس‌های مسری مانند آنفلوآنزا سازگار نیست و انتظار نمی‌رود که ویروس جدید کرونا رفتار بسیار متفاوتی از دیگر ویروس‌ها داشته باشد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه نقشی در ایمنی جمعی کرونا دارد؟

آستانه ایمنی جمعی به میزان پیروی کردن از پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی افراد بستگی دارد. در صورتی که مردم توصیه‌های اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت را رعایت نکنند، میزان این آستانه افزایش پیدا می‌کند. حتی اگر افراد در مناطقی زندگی کنند که به آستانه ایمنی جمعی دست پیدا کرده، باز هم رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ضروری است. ممکن است دستیابی به ایمنی جمعی در مقیاس بالا با کشف واکسن رخ دهد.

کد خبر 434761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.