طرح تفصیلی آغاز توسعه منطقه توس است

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد گفت: با اجرایی شدن طرح راهبردی توس و تصویب طرح تفصیلی آن، روند جبران عقب‌ماندگی تاریخی منطقه منفصله توس آغاز می‌شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، سیدمسعود ریاضی در توضیح کارکرد طرح تفصیلی منطقه توس، اظهار کرد: بر اساس طرح راهبردی تصویب‌شده برای منطقه منفصل توس، امکان بازسازی بناها و ساختمان‌های محلات و روستاهای پیرامون و اخذ پروانه فراهم شده و شهرداری نیز می‌تواند با برنامه و هدف‌گذاری مشخص به ارائه خدمات شهری در آن مناطق و محلات اقدام کند. البته به‌دلیل آنکه به‌طور پیش‌فرض مشخص بود کاربری‌های فرهنگی در چه نقاطی قرار دارد برخی پروژه‌ها ازجمله احداث جلوخان آرامگاه فردوسی از پیش و به‌طور موضعی آغاز و انجام‌شده اما به‌طورکلی هرگونه اقدام و تغییر در بافت تاریخی و یا خارج ازآن پس ازاین باید در چهارچوب قواعد طرح تفصیلی انجام شود.

وی ادامه داد: در خارج از ناحیه تاریخی، طرح راهبردی و طرح تفصیلی منشعب از آن در حکم نقشه راه برای تأمین سرمایه‌گذاری‌های لازم جهت توسعه منطقه و انجام برنامه‌ریزی‌های آتی برای بهسازی فضاهای شهری که تاکنون و بدون طرح‌های بالاسری چنین امکانی میسر نبوده قلمداد می‌شود.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد با بیان اینکه ناحیه توس با مساحت سه هزار و ۶۰۰ هکتار حدود ۱۰ درصد کل مساحت شهر مشهد را شامل می‌شود تصریح کرد: چنین وسعتی از شهر تاکنون از لحاظ برنامه‌های توسعه شهری بلاتکلیف بود و مشکلات فراوانی را برای ساکنان و شهروندان و همچنین خدمات‌رسانی شهرداری باعث می‌شد. ازاین‌رو امیدواریم با پیگیری جدی شهرداری و تصویب طرح تفصیلی در بازه کمتر از شش ماهه، امکان توسعه زیربناهای لازم برای شهروندان و جلب نظر سرمایه‌گذاران برای انجام پروژه‌های زیرساختی مهیا شود.

به گفته ریاضی، بزرگ‌ترین مشکل نبود طرح تفصیلی در این منطقه آن بود که هرگونه ساخت‌وساز به دلیل نبود قانون مشخص تخلف محسوب می‌شد و شهرداری ناچار به توقف هر پروژه ساختمانی و اعمال جرایم و محدودیت‌ها بود که این روند شهرداری را در مواجهه مستقیم با مردم قرار داده و سبب بروز مشکلات فراوان و ناخواسته می‌شد؛ از این به بعد اما با وجود طرح و قاعده مشخص، شهروندان امکان آن را خواهند داشت که بر اساس ضوابط و در چهارچوب‌های مجاز شناخته‌شده در طرح نسبت به اجرای پروژه‌های مدنظر خود اقدام کرده و به‌طور رسمی و قانونی پروانه‌ها و پایان کارهای مربوطه را اخذ کنند.

رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد ابراز امیدواری کرد: شهر تاریخی توس، با این روند از عقب افتادگی تاریخی خود خلاص شود زیرا سرمایه‌گذارانی که تمایل به حضور در این منطقه و اجرای پروژه دارند بدون وجود طرح امکان ارائه هیچ‌گونه پیشنهادی نداشته و شرایط برای انجام مطالعه مهیا نبود ولی با ابلاغ طرح و مشخص شدن ضوابط، کاربری‌ها و تراکم‌ها تکلیف سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مشاور و طراح و مجری مشخص می‌شود که این می‌تواند آغازی برای روند توسعه توس باشد.

کد خبر 434721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    0 0
    طرح توی دیوار جز طرح تفضیلی است کنار کال