کرونا ویروس برای همیشه ماندگار است؟/واکسن کرونا زودتر از سال ۲۰۲۱ آماده نمی‌شود

یک دکترای ویروس شناسی گفت: واکسیناسیون افراد در برابر کرونا موجب می‌شود تا سطح ایمنی در بین جمعیت بالا برود، اما بعید است تا فصل پاییز این واکسن در دسترس عموم قرار بگیرد.

شراره مقیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از فرضیه‌های سازمان بهداشت جهانی درباره کرونا این است که با توجه به شیوع گسترده آن و تبعیت نکردن از الگوی رفتاری سایر ویروس‌های تنفسی فصلی، احتمال دارد در بین جمعیت باقی بماند تا اینکه سطح ایمنی افراد جامعه به تراز بالایی برسد.

وی خاطرنشان کرد: ویروس سارس سال ۲۰۰۲ پدیدار شد و سال ۲۰۰۳ از بین رفت، اما قدرت انتقال ویروس کرونا زیاد و جمعیت نیز نسبت به آن حساس است. به همین خاطر فرض بر این است که پاندمی ویروس کرونا به عنوان یک ویروس تنفسی فصلی و همزمان با آنفلوانزا تا چند سال دیگر نیز در گردش باشد، تا اینکه سطح آنتی بادی و ایمنی در جمعیت به حدی بالا برود که کرونا به یک ویروس بدون علامت تبدیل شود و در انتقال آن بین جمعیت از بین برود.

این دکترای ویروس شناسی افزود: واکسیناسیون افراد در برابر کرونا موجب می‌شود تا سطح ایمنی از این طریق در جمعیت بالا برود؛ در این بین واکسینه کردن افراد مسن و گروه‌های پرخطر اهمیت زیادی دارد.

مقیم تصریح کرد: هنوز مشخص نیست وضعیت تولید آنتی بادی بدن در گروه‌های پر خطر و افراد مسن به چه نحو است و تا چه میزان در این گروه از جمعیت ایمنی ایجاد می‌کند، اما به طور کلی افراد مسن نسبت به افراد جوان در واکنش به واکسن برای تولید آنتی بادی ضعیف‌تر هستند.

وی تاکید کرد: چنانچه افراد جوان را واکسینه کنیم سطح ایمنی در جمعیت بالا می‌رود و موجب می‌شود تا ویروس در جمعیت ضعیف شده و گروه‌های پر خطر و آسیب پذیر مصون بمانند.

این دکترای ویروس شناسی به زمان در دسترس بودن واکسن کرونا اشاره کرد و گفت: خوشبینانه‌ترین حالت در اختیار داشتن واکسن کرونا سال ۲۰۲۱ است و بعید است که تا فصل پاییز این واکسن در دسترس عموم قرار بگیرد.

مقیم با بیان اینکه در حال حاضر بعضی از واکسن‌های آزمایشی در فاز سه و بعضی در فاز تولید انبوه قرار دارند، اظهار کرد: کارآزمایی بالینی سه فاز دارد که هرکدام از این فازها تعریف خاص خود را دارند. در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی، کارایی واکسن روی تعداد زیادی افراد بررسی می‌شود که در حال حاضر دو واکسن در این مرحله هستند.

کد خبر 434667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.