شنای پروانه در جاده رفت و برگشت اکران

زمانی که یکم تیر به عنوان روز بازگشایی سینماها اعلام شد، سازندگان "شنای پروانه" و در صدر آن‌ها رسول صدرعاملی برای روشن نگه داشتن چراغ سینما داوطلب اکران شدند. این تصمیم خاکستری در حالی گرفته شد که تقریبا تمام تهیه کنندگان و سرمایه‌گذاران آثار از اکران کرونایی فرار کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درست در آستانه برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود که ویدئویی از امیر آقایی در فضای مجازی منتشر و دست به دست شد که در آن با گریم خاص، نقش وحید مرادی، یکی از گنده لات‌های تهران که در زندان کشته شده بود را ایفا می‌کرد. همین ویدئو کافی بود تا کنجکاوی‌ها برای تماشای نخستین ساخته محمد کارت با عنوان "شنای پروانه" بالا گیرد و این فیلم به یکی از پر سروصداترین فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و هشتم تبدیل گردد. در نهایت شنای پروانه در جشنواره به نمایش درآمد و با استقبال بی نظیری مواجه شد. این فیلم در مراسم اختتامیه، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن، بهترین تدوین، بهترین صداگذاری و میکس، بهترین صدابرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود نمود.

شنای پروانه در گردونه رقابت برای تصاحب اکران نوروز ۹۹، سربلند بیرون آمد و یکی از گزینه‌های اکران نوروزی شد. این فیلم با توجه به سر و صداهایی که در جشنواره به راه انداخته بود، یکی از امیدهای اکران ۹۹ به شمار می‌رفت. اما شیوع بیماری کرونا، تمام معادلات اکران را به هم ریخت و با تعطیلی سالن‌های سینما، شنای پروانه رنگ پرده را به خود ندید.

بالاخره بعد از گذشت نزدیک به چهار ماه، سالن‌های سینما با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شدند و قرار شد تعدادی از فیلم‌ها که به اکران آنلاین تن نداده بودند، روانه پرده نمایش شوند. شنای پروانه یکی از این فیلم‌ها بود. اما به دلیل آنچه بی نظمی و ناهماهنگی بین صاحبان آثار و شورای صنفی نمایش خوانده می‌شود، اکران این فیلم با حواشی زیادی همراه شد که همچنان ادامه دارد. شاید اکران آنلاین، سرنوشت بهتری برای شنای پروانه رقم می‌زد.

رسول صدرعاملی، یک تصمیم تاریخی و تقدیم شنای پروانه به مردم

بعد از آنکه قرار شد سینماها از پنجم تیرماه بازگشایی شوند، نام دو فیلم داوطلب اکران اعلام شد. "شنای پروانه" و "خوب، بد، جلف ۲". رسول صدرعاملی، تهیه کننده شنای پروانه در گفتگو با خبرگزاری‌ها، این قضیه را تأیید کرد و گفت: روزهایی که به واسطه شیوع کرونا در آن به سر می‌بریم، دورانی تاریخی است و ما هم برای اکران فیلم باید تصمیمی تاریخی می‌گرفتیم، به همین دلیل توانستم سرمایه گذار فیلم را راضی کنم تا شنای پروانه در این مقطع اکران شود.

او افزود: شنای پروانه که بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود، برای دوباره زنده شدن سینما به خود مردم تقدیم می‌شود.

انصراف از اکران در آستانه اکران

اما درست یک روز قبل از بازگشایی سالن‌های سینما و آغاز اکران‌ها، شنای پروانه به همراه خوب، بد، چلف ۲، انصراف خود را از اکران اعلام کردند. صدرعاملی درباره این تصمیم گفت: با توجه به اینکه قرار بود شرایط و تمهیداتی برای اکران این فیلم فراهم شود و تا کنون فراهم نشده است، فعلاً از اکران فیلم معذوریم.

او همچنین درباره شرایط و قول‌هایی که برای اکران به این فیلم داده شده بود، این گونه توضیح داد: قرار بود فقط دو فیلم خوب، بد، جلف ۲ و شنای پروانه ظرف سه هفته اول اکران شوند و همچنین شهرداری تهران یک حمایت جدی در جهت اطلاع رسانی فیلم‌ها داشته باشد، مثلاً در میادین شهرها، گیشه‌های نمادین نصب کند و از سوی دیگر، هنرمندان هم با همکاری خانه سینما در جهت تبلیغات فیلم‌ها همکاری کنند تا بتوانیم طبق پروتکل‌های بهداشتی ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌ها را پر کنیم و همچنین انجمن سینما داران هم هزینه ۵۰ درصد تبلیغات را بر عهده بگیرد.

در واقع گلایه اصلی صدرعاملی از محقق نشدن وعده‌های سازمان سینمایی و شهرداری تهران بود. این انصراف از اکران، در حالی اعلام شد که تنها یک روز تا بازگشایی سینماها باقی بود و پیش فروش بلیط در سایت‌ها نیز آغاز شده بود و عملاً فرصتی برای جایگزین کردن یک فیلم دیگر وجود نداشت.

پس از انصراف این دو فیلم از اکران، موجی از نارضایتی در بین مخاطبان، سینما داران و بخش دولتی سینما به وجود آمد. حتی برخی سینما داران اعلام کردند که در صورتی که این دو اثر شاخص اکران نشوند، سینماهای خود را بازگشایی نخواهند کرد.

انصراف از انصراف

بعد از اعلام انصراف از اکران این دو فیلم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی کشور به جای تهدید، وارد عمل شدند تا رضایت تهیه کنندگان این دو فیلم را جلب کنند. در نهایت در شب قبل از شروع اکران‌ها در پنجم تیرماه، اعلام شد که رضایت سازندگان شنای پروانه و خوب، بد، جلف ۲، به دست آمده و این دو فیلم از صبح روز پنجم تیرماه روی پرده رفتند.

شنای پروانه یک فیلم پرهزینه است و حتی پر شدن ۵۰ درصدی ظرفیت سالن‌ها در زمان شیوع کرونا نیز چیزی جز ضرر برای سازندگان آن نبود. این فیلم در دو هفته اول اکران چیزی نزدیک به دو میلیارد تومان فروش داشت که در حالت عادی و اگر سایه سنگین کرونا بر سالن‌های سینما نبود، قطعاً این رقم چند برابر می‌شد.

تقدیم توقف اکران به کادر درمان

ماجرا باز هم پیچیده‌تر شد و رسول صدر عاملی در تاریخ ۲۳ تیرماه اعلام کرد که اکران این فیلم از ۲۵ تیر ماه و با موافقت شورای صنفی نمایش متوقف می‌شود و عوامل فیلم، این توقف را به همه پزشکان و پرستارانی که در جدال با ویروس کرونا هستند، تقدیم می‌کند. با امید اینکه روزهای خوب و بهتر هر چه زودتر فرا برسد و فیلم بار دیگر بر پرده سینماها به تماشا گذاشته شود.

این تهیه کننده یادآور شد: سه هفته پیش که اکران شنای پروانه را آغاز کردیم، واگیری بیماری این همه زیاد نبود و تعداد فوت شدگان حدود سی نفر بود. اما تصور نمی‌کردیم در فاصله کمتر از دو هفته، ناگهان آنقدر افزایش بیمار و فوت شده داشته باشیم.

صدرعاملی تصریح کرد: به هر حال منتظر می‌مانیم تا وقتی شیوع این ویروس کنترل شد و امنیت خاطر برای تماشاگران به وجود آمد، اکران مجدد فیلم را در سراسر کشور فراهم می‌کنم که امیدوارم این فرصت بعد از دهه اول محرم فراهم شود.

مخالفت شورای صنفی با توقف اکران

بعد از اعلام توقف اکران شنای پروانه توسط رسول صدرعاملی، مرتضی شایسته، رئیس شورای صنفی نمایش با تکذیب صحبت‌های صدرعاملی به او توصیه کرد به اکران این فیلم ادامه بدهد و گفت: برای این اتفاق با شورای صنفی نمایش، هماهنگی نشده و توصیه روز گذشته (۲۲ تیرماه) ما هم به آقای صدرعاملی، ادامه اکران بود. این مطابق قانون نیست که هر کسی شرایط را آنطور که خودش می‌خواهد مناسب ندید، تصمیم بگیرد فیلمش را از پرده پایین بکشد. این کار، نظم سینما را به هم می‌ریزد.

اگر صاحب فیلمی نگران باشد، فیلمش را برای اکران ارائه نمی‌کند و وقتی اکران می‌شود یعنی شرایط را پذیرفته است. بعد از مصاحبه مرتضی شایسته، دیگر صدرعاملی و سازندگان شنای پروانه، اظهار نظری نکردند و بلیط فروشی این فیلم در سایت‌ها، برای ۲۵ تیرماه به بعد هم ادامه داشت و همچنان شنای پروانه در دوران اوج شیوع ویروس کرونا به اکران خود ادامه داد.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا سازندگان شنای پروانه به این ظرفیت ۵۰ درصدی و در اوج شیوع کرونا رضایت می‌دهند یا مطالبه دیگری برای بهتر دیده شدن فیلمشان عنوان می‌کنند.

کد خبر 434375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.