بیمه اجباری گندم تدوین می‌شود

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی از تدوین بیمه اجباری یا فراگیر گندم در راستای تحقق جهش تولید خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدابراهیم حسن نژاد با بیان اینکه بیمه اجباری یا فراگیر گندم در راستای جهش تولید تدوین می‌شود، اظهار کرد: در طرح بیمه فراگیر گندم، سهم گندم کاران از حق بیمه و همچنین خطرات مهم اقلیمی و قهری پیش بینی شده و با تصویب هیأت دولت اجرایی می‌شود.

به گفته وی، در طرح بیمه اجباری گندم، حق بیمه دولت ۷۰ درصد و حق بیمه گندم کاران ۳۰ درصد پیشنهاد شده تا تولید کنندگان قادر به پرداخت حق بیمه خود باشند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: به دلیل آسیب پذیری مزارع و گندم دیم در برابر حوادث قهری و طبیعی مانند خشکسالی، سرمازدگی و سیل و همچنین خرده پا بودن اکثر کشاورزان، بسیار ضروری است که دولت یک بیمه ارزان و فراگیر برای محصولات استراتژیک ایجاد کند.

حسن نژاد با بیان اینکه بیمه اجباری یا فراگیر گندم به استناد قانون بهره‌وری تدوین شده است، تصریح کرد: در قانون بهره‌وری تاکید شده که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در مورد محصولات راهبردی، در برابر خطرات طبیعی بیمه‌های اجباری تعریف کند.

وی گفت: گندم جزو محصولات استراتژیک است و جمعیت زیادی از کشاورزان به تولید این محصول مشغول هستند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد گندم کاران کشور زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزی هستند. پیش‌بینی می‌شود با تصویب و اجرای طرح بیمه اجباری گندم در سال نخست، همه گندم کاران زیر پوشش این بیمه قرار گیرند. در ایران اجرای بیمه اجباری طیور بسیار نتیجه بخش بوده و برای این صنعت اطمینان ایجاد کرده است.

حسن نژاد با اشاره به اینکه برخی کشورها، محصولات مهم و راهبردی خود را بیمه اجباری می‌کنند، گفت: در ژاپن، برنج یک محصول استراتژیک است و زیر پوشش بیمه اجباری قرار دارد.

کد خبر 434261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.