سودای انحصارطلبی با سانسور!

بار دیگر صداوسیما تیغ سانسور را در دست گرفت و این‌بار هم گوش یکی از سرمایه‌های اصلی خودش یعنی مهران مدیری و برنامه دورهمی را برید تا ستاره "آقازاده" یعنی امیر آقایی مجال حضور در سیمای ملی را نیابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو شب پیش یعنی درست رأس ساعت ۲۳ روز پنجشنبه _۲۶ تیرماه_ در حالی که طرفداران پرشمار برنامه دورهمی گیرنده‌های خود را به سمت صداوسیما و شبکه نسیم گردانده بودند تا دورهمی ویژه با حضور امیر آقایی را ببینند، ناگهان زیرنویسی باعث شد تا آنتن‌ها به سمتی دیگر بچرخد! به دلیل مشکلات فنی برنامه دورهمی با حضور امیر آقایی پخش نمی‌شود.

درست همان مشکلات فنی و مهندسی که برای برنامه دورهمی با حضور مجید صالحی پیش آمده بود! این اولین بار نیست که برنامه دورهمی با حضور مهمانی که اعلام شده روی آنتن نمی‌رود و به قول معروف این قصه سردراز دارد. اما در بین تمام این مهمانان یک نقطه مشترک وجود دارد.

امیر آقایی در حال حاضر سریال پر سر و صدای "آقازاده" را در شبکه نمایش خانگی و VODها دارد و مجید صالحی نیز برنامه اینترنتی "ام شو" را کارگردانی و اجرا می‌کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد سودای انحصارطلبی صدا و سیما به نمایش خانگی رسیده و زین پس به جای "شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی سازمان سینمایی کشور" صدا و سیما متولی صدور پروانه ساخت برای سریال‌های شبکه نمایش خانگی است.

صدا و سیما در ایران از ابتدا تأسیس تقریباً بی‌رقیب بوده و انحصار کامل دنیای صوت و تصویر کشور را در دست داشته؛ اما در دهه ۱۳۸۰ و با ظهور پدیده شبکه نمایش خانگی این انحصار تا حدودی شکست. شوک اصلی به صدا و سیما با رونق برنامه‌های اینترنتی رقم خورد، جایی که تاک‌شوهای آپاراتی و اینستاگرامی تاثیرگذارتر از برنامه‌های صدا و سیما شدند.

تجربه نشان داده سیمای ملی تاب و تحمل دیدن برنامه‌ای موفق را ندارد، حتی برخی مدیران این سازمان تحمل دیدن موفقیت یک نفر در شبکه خود را ندارند چه برسد به اینکه فردی در بستری جز صدا و سیما برنامه موفقی داشته باشد! تمام این اتفاقات باعث شده تا مدیران صدا و سیما تیغ سانسور را روی گردن افرادی مانند مهران مدیری و پرطرفدارترین برنامه سیما یعنی دورهمی قرار دهند.

این دعواها که می‌توان آن‌ها را "دعواهای داخلی" بین سازندگان آثار تصویری داخل کشور دانست در نهایت به سود شبکه‌های خارجی خواهد شد. هرچه این "مشکلات فنی" و سانسورها بیشتر باشد، ممکن است آنتن‌ها به بشقاب‌هایی بزرگ تبدیل و روی موج‌های آسمان سوار شوند.

حتی اگر صداوسیما نمی‌خواهد به اصطلاح رقیبانش را از قاب رسانه‌اش نشان دهد، چرا در دقیقه ۹۰ این تصمیم را می‌گیرد. مگر برنامه پر طرفداری مثل دورهمی برای پخش از چشم ده‌ها ناظر نمی‌گذرد؟ آنچه عیان است سودای انحصار طلبی صدا و سیماست که به هر دری می‌زند تا آن را به دست بیاورد، حتی با سانسور برنامه سرمایه‌های خود نظیر مهران مدیری.

کد خبر 434189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.