داستان زندگی نخستین برنامه‌نویس تاریخ

ایدا لاولیس یکی از اولین پیشگامان دنیای کامپیوتر بود و عمده شهرت خود را مدیون همکاری با چارلز ببیج است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایدا لاولیس اولین فردی بود که متوجه پتانسیل‌های ماشین محاسباتی، فراتر از محاسبات ساده ریاضی شد و نخستین الگوریتم تاریخ را برای ارتباط با این نوع ماشین تدوین کرد؛ به همین دلیل او به عنوان اولین برنامه‌نویس تاریخ شناخته می‌شود. بزرگ‌ترین دستاورد زندگی لاولیس با ترجمه مقاله‌ای از یک دانشمند ایتالیایی به نام لوئیجی منابرا آغاز شد. او توضیحاتی به این ترجمه اضافه کرد و مقاله به دست آمده را با عنوان "یادداشت" منتشر کرد.

دوران تولد و تحصیل ایدا لاولیس

ایدا لاولیس در تاریخ ۱۰ دسامبر سال ۱۸۱۵ در لندن متولد شد. تاریخ‌نگاران معتقد هستند که مادر ایدا او را به مطالعه ریاضی تشویق کرد. در آن دوره زمانی زنان انگلیسی اجازه ورود به دانشگاه را نداشتند در نتیجه مادر ایدا تصمیم گرفت بهترین اساتید خصوصی را برای آموزش او استخدام کند. ایدا علاوه بر ریاضیات، موسیقی و زبان فرانسه را نیز آموزش دید. او در ۱۲ سالگی علاقه زیادی به پرواز پیدا کرد به طوری که در دوران نوجوانی خود موفق شد کتابی به نام Flyology را از یافته‌های خود منتشر کند.

ملاقات‌های مهم ایدا لاولیس

زندگی ایدا پس از اولین ملاقات با دانشمند بزرگی به نام چارلز ببیج در سال ۱۸۳۳ به کلی تغییر کرد. ببیج که متوجه علاقه و استعداد او به ریاضیات شد. ایدا را به دیدن نمونه کوچک از ماشین محاسباتی خود به نام difference engine دعوت کرد. ببیج با تولید این ماشین قصد داشت محاسبات طولانی ریاضیاتی را انجام دهد.

ایدا در سال ۱۸۰۱ ماشین Jacquard Loom را که توسط جوزف ماری جکوارد برای تولید پارچه اختراع شد مشاهده کرد. در سال‌های بعد ایدا به صورت مستقل به یادگیری ریاضیات پرداخت و با یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دانان زن دوران خود به نام مری سامرویل دیدار کرد. سامرویل، ایدا را با ریاضیات مدرن آشنا کرد و مطالب جدیدی به وی آموخت.

یادداشت‌های ایدا لاولیس

ایدا لاولیس در سال ۱۸۴۲ مقاله‌ای از دانشمند ایتالیایی لوئیجی منابرا مطالعه کرده و آن را به زبان انگلیسی ترجمه کرد. این مقاله طرحی شماتیک از ماشین تحلیلی ببیج ارائه داد. طرح اولیه این ماشین بسیار حرفه‌ای و خارق العاده بود. ببیج ترجمه ایدا را مطالعه کرد و به او پیشنهاد داد مقاله‌ای در این زمینه بنویسد. ایدا نیز به جای نوشتن مقاله جدید، یادداشت‌هایی به متن اصلی اضافه کرد.

یادداشت‌های او سه برابر متن مقاله اصلی بود؛ بنابراین زمانی که ترجمه او چاپ شد، قسمت عمده کتاب، نوشته‌های ایدا بود. بخش اصلی یادداشت‌های او در این مقاله، اضافه کردن معادلات جبری برای توضیح چگونگی انجام معادلات ریاضی توسط موتور تحلیلی بود. مقاله ایدا شامل اولین برنامه کامپیوتری بود؛ به همین دلیل این ریاضی‌دان به عنوان اولین برنامه نویس تاریخ شناخته می‌شود.

اولین دیباگ تاریخ

ایدا لاولیس در مطالعات خود ایرادات ماشین تحلیلی ببیج را نیز توضیح داد. این کشف ایرادات به عنوان اولین فرآیند دیباگ در تاریخ شناخته می‌شود. ایدا با مقاله خود دورانی جدید در علوم کامپیوتر رقم زد. اقدام او اولین گام در مسیر درک عملکرد کامپیوترهای مدرن، فراتر از ماشین حساب بود. ایدا لاولیس معتقد بود هر چیزی مانند موسیقی، الفبا یا تصاویر که قابلیت تبدیل شدن به اعداد داشته باشد توانایی محاسبه شدن و تغییر کردن توسط کامپیوترها را دارد.

پایان زندگی ایدا لاولیس

ایدا لاولیس در سال ۱۸۵۲ و در سن ۳۶ سالگی به دلیل ابتلا به سرطان رحم جان خود را از دست داد. یکی از یادگاری‌های مهم این ریاضی‌دان انگلیسی، زبان برنامه‌نویسی ADA است. از دیگر یادگاری او می‌توان به مدال لاولیس اشاره کرد که از سال ۱۹۹۸ توسط انجمن کامپیوتر بریتانیا اهدا می‌شود. علاوه بر این مراسم روز ایدا لاولیس در اواسط ماه اکتبر با هدف افزایش نقش زنان در علوم، فناوری و مهندسی برگزار می‌شود.

کد خبر 434148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.