روزهای ماندن و رفتن شهرداران

در هفته‌ای که گذشته چند شهر با تغییر شهردار روبه‌رو شدند، شهردار یک شهر ماندنی شد و شهرداری دیگر باید منتظر جلسه استیضاح بماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا پیش از جلسه روز دوشنبه هفته جاری شورای شهر اراک، اکثریت اعضا بر استیضاح شهردار اصرار داشتند اما در روز جلسه علنی که با غیبت فدایی، رئیس شورای شهر برگزار شد رویه استیضاح شهردار تغییر کرد و ابتدای جلسه چهار نفر از هشت عضوی که بر استیضاح تاکید داشتند، در نامه‌ای اعلام کردند از استیضاح منصرف شده و خواستار خارج شدن موضوع استیضاح از دستور کار شورا هستند.

ایرج رضایی، طوفان محمدی، فرزانه رحمتی و پیمان رشیدی چهار عضو امضا کننده استیضاح بودند که در این جلسه امضای خود را پس گرفتند و این امر با نقد سه عضو اصولگرای شورای شهر اراک یعنی علی‌جعفر محصولی، علیرضا مرادی و حامد آجرلو همراه شد که بر موضع خود در استیضاح شهردار ایستادگی کردند.

گفته می‌شود این اقدام در پی نامه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان مرکزی خطاب به اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر بوده که در آن نامه ضمن تمجید از عملکرد شورای پنجم و استیضاح شهردار برخلاف صلاح شهر و شهرداری اراک دانسته شد.

علیرضا مرادی یکی از اعضای شورا در واکنش به انصراف چهار نفر از استیضاح شهردار اظهار کرد: بر انجام استیضاح اصرار دارم زیرا می‌خواهم ثابت کنم دارای تعادل روحی و روانی هستم؛ در رفتار شهردار اراک نه تنها اصلاحی ندیدم بلکه طی اخبار واصله و مصادیق مختلف شاهد رفتارهای گاراژی، پوپولیستی و از روی تکبر شهردار هستیم.

او ادامه داد: شهردار مستحق استیضاح است زیرا در حوزه عمرانی هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است، شهردار هفته گذشته در صحن اعلام کرد که به جز یک معاون تغییری در مدیران شهرداری نداشته است اما از این صحبت پنج روز نگذشت که معاون خود را تغییر داد در حالی که این فرد از نظر علمی قوی و از خانواده شهداست.

پیمان رشیدی عضو دیگر شورا در مقابل با بیان اینکه هدف ما از طرح سوال و تذکر و استیضاح این بود که اولویت‌های شورا مدنظر قرار گیرد، افزود: شورای شهر در بودجه ۹۹ اولویت‌هایی را برای شهر تعریف کرد اما عملاً شاهد بی‌نظمی در شهر بودیم، جلسات متعدد علنی و غیر علنی برگزار شد و در ابتدای امر از پاسخ‌ها قانع نشدیم اما با توضیحات بیشتر، شهردار به سمت اولویت‌های شورا تغییر مسیر داد.

او اصافه کرد: مقرر شد که شهرداری براساس اولویت شورا پیش رود؛ زمانی که شهرداری در مسیر ریل‌گذاری شورا حرکت کند اصراری بر استیضاح نخواهیم داشت. در این میان افرادی که با بداخلاقی یا بدون سند و مدرک قضاوت کنند را به خدا می‌سپارم.

در نهایت پس از چند هفته پرتنش میان شهردار و شورای شهر اراک، محمدکریم شفیعی با هفت رأی موافق و سه رأی مخالف از شورا رأی اعتماد گرفت و در شهرداری ماندنی شد.

رشت؛ استیضاح مجدد، شهردار را کنار می‌گذارد؟

در هفته جاری شورای شهر رشت دو مرتبه تشکیل جلسه داد که جلسه نخست مربوط به طرح سوال اعضای شورا از شهر بود. شهردار رشت نیز در صحن شورا حضور یافت و به سوالات اعضای شورا پاسخ داد.

در پایان شش نفر از ۱۰ عضو حاضر در جلسه شورا نسبت به پاسخ‌های حاج محمدی قانع نشدند تا طرح استیضاح شهردار مطرح شد.

اسماعیل حاجی‌پور رئیس شورای شهر رشت در این جلسه گفت: طبق قانون هر کجا که در یک مسئله شهری، ابهامی برای اعضای شورا وجود داشته باشد به‌عنوان نمایندگان مردم حق دارند که از شهردار سوال کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

در جلسه دوم این هفته شورای شهر طرح استیضاح شهردار رشت مورد بحث قرار گرفت و در ادامه طرح استیضاح با همان شش رأی موافق اعضای شورا که در جلسه قبل امضا شد به جریان افتاد و روز شنبه ۲۸ تیرماه نیز برای پاسخ شهردار به استیضاح تعیین شد.

این دومین بار است که شهردار به طرح سوال اعضای شورای شهر رشت پاسخ می‌دهد که بار نخست طرح سوال به استیضاح منجر نشده بود.

تغییر در سکان شهرداری چند شهر

اعضای شورای شهر لاهیجان با وجود رضایت از عملکرد شهردار لاهیجان، نظر موافق خود را با استعفای مسعود کاظمی شهردار این شهر اعلام کردند تا وی آمادگی تصدی یکی از پست‌های مدیریتی استان شود.

استعفای اسفندیار برخه شهردار دهدشت در جلسه شورای شهر بررسی و با آن موافقت شد تا محمد بهزادیان که هم‌اکنون معاون فنی و شهرسازی شهرداری است تا زمان انتخاب شهردار جدید به عنوان سرپرست شهرداری دهدشت انتخاب شود.

پس از استعفای حمید وشاخی، اعضای شورای اسلامی شهر اروندکنار در آخرین جلسه خود با استعفای وی موافقت کرده و حکیم یریان را به عنوان سرپرست شهرداری اروندکنار انتخاب کردند.

پس از گذشت ۲۸ روز از استعفای سیروان ویسی شهردار مریوان، آراس قاسمی‌پور که از همان روز به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شده بود، توسط اعضای شورای شهر به عنوان شهردار جدید مریوان انتخاب شد.

تهران؛ واکنش ربیعی به ادعای هاشمی

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران مدعی شده بود که در اوج‌گیری دوباره کرونا تقصیر مردم ۳۰ درصد و سهم دولت ۷۰ درصد است، چون دولت یکباره تصمیماتش را به نفع کرونا شُل کرد و به ویروس رانت داد.

این اظهار نظر با واکنش علی ربیعی، سخنگوی دولت همراه بود. او در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات هاشمی، اظهار کرد: بین دوست و منتقد فرقی در این زمینه وجود ندارد. کلی‌گویی در هر صورت کلی‌گویی است. من آقای محسن هاشمی را ندیدم که با ایشان درباره این گفته صحبت کنم اما معیار ایشان چیست؟ چرا ۷۰ درصد دولت و ۳۰ درصد مردم؟ قدیم می‌گفتند چرا ۷۰ تا و بعد پاسخ می‌دادند پس چند تا؟ ۶۰ تا! اینگونه که نمی‌شود درباره آمارها سخن بگوییم. من نمی‌دانم ایشان متر و معیارشان چه بوده و درباره آن هم نظری ندارم.

آذرشهر؛ تخریب باغ غیرمجاز رئیس شورای شهر

با حضور دادستان آذرشهر، مدیر جهاد کشاورزی و یگان حفاظت امور اراضی استان آذربایجان شرقی، ملک متعلق به رئیس شورای شهر آذرشهر که به صورت غیرقانونی تغییر کاربری و دیوارکشی شده بود، قلع و قمع و تخریب شد.

این دومین بار است که ملک رئیس شورای شهر تخریب می‌شود و با وجود تذکر و اخطارهای قانونی و قضائی، نامبرده مجدداً به اقدام غیرقانونی خود در مورد تخریب کاربری باغی و احداث مستحدثات اقدام می‌کند. همچنین در بازرسی از باغ رئیس شورای شهر آذرشهر یک حلقه چاه غیرمجاز نیز کشف و توسط دستگاه مربوطه صورت جلسه شد.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر پرونده قضائی برای رئیس شورای شهر آذرشهر همراه با شهردار و رئیس سابق شورای شهر آذرشهر تشکیل شده و در دادسرای تبریز در حال رسیدگی است

زنجان؛ تعیین تکلیف جایگزینی ۲ عضو شورا تا یک ماه دیگر

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان درباره وضعیت دو عضو دستگیر شده شورای اسلامی شهر زنجان گفت: سه عضو از اهضای بازداشت شده شورای شهر زنجان استعفای خود را به این شورا ارائه کرده‌اند اما هنوز دو عضو دیگر دستگیر شده استعفانامه‌ای ارائه نکرده‌اند.

علی محمودی ادامه داد: رأی نظارت قضائی تا شش ماه صادر می‌شود و برابر قانون پس از شش ماه تعیین شده در قانون، جایگزین قطعی می‌شود زیرا اگر اعضای شورا به هر دلیلی تا شش ماه در جلسات شورا شرکت نکرده و وضعیت آنها تعیین تکلیف نشود، از شورا خارج و اعضای جایگزین معرفی می‌شوند.

او با بیان اینکه هنوز یک ماه فرصت برای صدور رأی زمان باقی است، افزود: در صورت صدور رأی وضعیت دو عضو دیگر شورای شهر زنجان نیز مشخص می‌شود.

کد خبر 434123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.