مصرف سیگار یکی از عوامل اصلی ابتلا به کرونا

کرونا خطرناک‌تر از مرس و سارس، ممنوعیت تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل‌ها، احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی، مصرف سیگار یکی از عوامل اصلی ابتلا به کرونا و ارتباط داروهای سوزش معده با ابتلا به کرونا را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دبیر انجمن ویروس شناسی با اشاره به قدرت ویروس کووید ۱۹ گفت: این ویروس آمده که نقاط ضعف ویروس‌های هم خانواده خودش را بپوشاند.

امیر قائمی اظهار کرد: ویروس کرونا بر خلاف ویروس‌های هم خانواده خود یعنی مرس و سارس، همچنان وجود دارد و باید به زندگی با این ویروس عادت کنیم.

وی ادامه داد: این ویروس حتی راه‌هایی برای گریز از سیستم ایمنی بدن انسان را فرا می‌گیرد و به نظر می‌رسد که تنها راهکار مقابله با این بیماری، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

دبیر انجمن ویروس شناسی با اشاره به نبود دارو و واکسن مقابله با کرونا، تاکید کرد: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد مبتلا که بهبود می‌یابند، بعد از گذشت سه ماه می‌بینیم که آنتی بادی در بدن آن‌ها قابل شناسایی نیست.

وی با توضیح اینکه تاکنون بالغ بر ۳۰۰ گونه مختلف از ویروس کرونا در دنیا تعیین توالی شده است، افزود: قدرت این ویروس به گونه‌ای است که می‌بینیم سطح ایمنی افراد بعد از ابتلاء به این بیماری به شدت کاهش می‌یابد.

قائمی با اشاره به تغییرات پی در پی ویروس و ساخت واکسن کووید ۱۹ افزود: این مسئله یکی از چالش‌های پیش روی بشر و جامعه علمی جهان است که با آن مواجه هستند.

تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل‌ها ممنوع است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: طبق قانون هرگونه خرید و فروش دارو و مکمل در فضای مجازی جرم تلقی می‌شود و عرضه دارو فقط از طریق داروخانه انجام می‌شود و این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد.

منان حاجی محمودی با اشاره به اینکه خرید دارو از طریق فضای مجازی سلامت افراد جامعه را با خطرات بالقوه مواجه می‌کند، افزود: این در حالی است که طی سال‌های گذشته و با شکل‌گیری شبکه‌های مختلف اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، واتساپ و حتی در فضای اینترنت بسیاری از افراد، شرکت‌ها و وب‌سایت‌ها با استفاده از این فضا اقدام به فروش دارو و مکمل کرده و متأسفانه گاهی با همکاری افراد مشهور به فروش محصولات مبادرت می‌کنند که در بسیاری از موارد فاقد استاندارد لازم بوده و در این میان محصولات پزشکی و دارویی از جمله مکمل‌ها، دارو، ریتالین و داروهای شیمی درمانی بیش از همه اهمیت داشته و عرضه آن‌ها بسیار خطرناک‌تر هستند.

وی خاطرنشان کرد: به شهروندان و کاربران توصیه می‌شود نیازهای دارویی و مکمل خود را از مکان‌های مجاز و قانونی مانند داروخانه‌ها تهیه کنند.

آیا ویروس کرونا از طریق مواد غذایی منتقل می‌شود؟

متخصص بیماری‌های عفونی با توضیح اینکه مواد غذایی راه عمده‌ای برای انتقال ویروس کرونا نیست، گفت: راه عمده انتقال بیماری، دست‌های آلوده، عطسه و سرفه، صحبت کردن و نزدن ماسک است.

مسعود مردانی افزود: بالاخره ویروس کرونا پدیده‌ای نو و منحصر به فرد است و هیچ بیماری به اندازه آن نتوانسته مطبوعات، رسانه‌ها و مسائل اجتماعی اقتصادی را تحت تأثیر قرار بدهد؛ مطمئن باشید بالاخره روزی این بیماری تمام می‌شود و واکسن آن تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون بعضی شهرها را می‌بینید که افراد زیادی در آن قبلاً مبتلا شده‌اند، این موضوع باعث می‌شود که آنتی‌بادی در بدن مردم شکل بگیرد و پس از آن کمتر مبتلا شوند و افرادی که برای بار دوم مبتلا می‌شوند تعدادشان بسیار کم است.

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد عمده راه‌های انتقال ویروس کرونا گفت: غذا و مواد غذایی راه عمده‌ای برای انتقال بیماری نیست، بلکه راه عمده دست‌های آلوده، عطسه و سرفه، صحبت کردن و نزدن ماسک است، بنابراین اگر مواد غذایی خریدید می‌توانید آن را ۶ تا ۱۲ ساعت کنار بگذارید تا ویروس خود به خود از بین برود.

مصرف سیگار فاکتور اصلی پرخطر ابتلاء به کرونا

تحقیق جدید نشان می‌دهد افراد جوان از خطر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ در امان نیستند و در مطالعه حدود هشت هزار و ۴۰۰ زن و مرد در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال مشخص شد احتمال ابتلاء این رده سنی به بیماری کووید ۱۹ در مردان ۳۳ درصد و در زنان ۳۰ درصد است و تأثیر سیگار کشیدن از سایر فاکتورهای پرخطر بیشتر است.

سالی آدامز سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا در این باره می‌گوید: "در این مطالعه فاکتورهای پرخطر ابتلاء به کووید ۱۹ در افراد جوان بررسی شد و سیگار کشیدن بیش از هر فاکتور دیگری با ابتلاء به بیماری کووید مرتبط است و یک نفر از هر سه فرد جوان با خطر ابتلاء به کووید ۱۹ حاد مواجه است."

محققان تاکید دارند باید استعمال سیگار و سیگارهای الکتریکی در بین جوانان کاهش یابد تا خطر آسیب پذیری آن‌ها در برابر بیماری‌های شدید کاهش یابد.

ارتباط داروهای سوزش معده با ریسک بالاتر کرونا

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد داروهای متداول سوزش معده نظیر Prilosec (اُمپرازول) و Nexium (اس اُمپرازول) احتمال ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

محققان با نظرسنجی از بیش از ۵۳ هزار امریکایی که همگی دارای سابقه ریفلاکس اسیدی، سوزش معده یا بیماری ریفلاکس گوارشی بودند، دریافتند بسیاری از آن‌ها برای کاهش میزان اسید معده خود از داروهای بازدارنده پمپ پروتون (PPI) استفاده می‌کردند.

همچنین بیش از شش درصد شرکت کنندگان اعلام کرده بودند که تست کرونا آن‌ها مثبت بوده است.

یافته‌ها نشان داد افرادی که روزی یک بار داروهای PPI مصرف می‌کردند دو برابر بیشتر با ریسک ابتلاء به کووید ۱۹ مواجه بودند و افرادی هم که روزی دو بار از این داروها مصرف می‌کردند، خطر ابتلای آن‌ها به بیماری کووید ۱۹ حدود چهار برابر بیشتر بود.

کریستوفر الماریو سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی سینای لس آنجلس می‌گوید: "داروهای PPI در توقف تولید اسید معده بسیار مؤثر هستند، اما با کاهش اسید معده خطر عفونت‌های روده، اسهال و مسمومیت غذایی افزایش می‌یابد. "

کد خبر 434008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.