آخرین وضعیت مناسب‌سازی کرج برای معلولان

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و بافت های فرسوده شورای شهر کرج گفت: در دوره جدید مدیریت شهری اقدامات خوبی در ارتباط با این موضوع در حال انجام است اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل و مطلوب و شهری روان و قابل زیست برای تمام اقشار جامعه مسیر طولانی داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احد رسولی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "مناسب سازی محیط شهری برای داشتن زندگی آرام و بی دغدغه همراه با رضایتمندی تمام اقشار جامعه از امکانات شهری، از جمله مواردی است که به صورت یک استاندارد بین‌المللی در تمام کشورهای دنیا سابقه بسی طولانی دارد.

در شهر ما با وجود آنکه درصد قابل توجهی از جمعیت جامعه را افراد معلول و جانباز تشکیل می‌دهند اما مساله توان بخشی معلولان و جانبازان و مناسب سازی محیط شهری بحث جوان و در عین حال رو به رشدی است.

معیار مطلوب یک محل برای معلولان مناسب بودن فضای شهری اطراف با نیازهای حرکتی آنان و قابل استفاده بودن آن برای این افراد است و پیشبرد برنامه‌های هدفمند در این راستا می‌تواند آثار خوبی را به همراه داشته باشد.

ما در سال ۹۷ با توجه به مجموعه‌ای از قوانین از جمله مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی و استناد ماده ۱۹۳ برنامه سوم توسعه کشور در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کرج طرح مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان جسمی حرکتی را مصوب کردیم.

در تاریخ ۲۶ فروردین ماه سال گذشته این لایحه ابلاغ شد. پس از تصویب این مصوبه شهرداری باید در تمام پروژه‌های عمرانی از کوچه تا خیابان‌ها و بوستان‌ها و پارک‌ها و فضاهای شهری در حال ساخت، اصول و ضوابط مناسب‌سازی را رعایت کند تا همە شهروندان به‌ویژه افراد داری معلولیت، بتوانند از این فضاها استفاده کنند و شهر کرج را برای همه شهروندان کرجی آماده زیست و حضور کنند. شهر کرج شهری شود برای همه.

در همین راستا در سلسله بازدیدهای روزانه تیرماه ۹۹ به همراه شهرداران، معاونت‌های عمرانی و معماری، شهرسازی مناطق پنج، شش و هشت و کارشناسان و پیمانکاران اجرایی و با حضور رئیس اداره نظارت بر معابر و پیاده راه شهرداری کرج، با هدف نظارت بر اجرایی شدن مصوبه شورا و بررسی موضوع مناسب سازی معابر شهری در سطح منطقه پنج خیابان‌های ۱۴ محله دهقان ویلا، خیابان ۴۵ متری گلشهر، بلوار سرداران و نیز تعدادی از ساختمان‌هایی که در مرحله صدور پایان کار بوده و مناسب سازی پیاده‌رو خود را انجام داده بودند.

در خیابان‌های درختی و رودکی و در منطقه شش از پارک پامچال و بخشی از پیاده‌روهای مناسب‌سازی شده خیابان قلم و در باغستان از کنارگذر نهر دلمبر و در منطقه هشت از خیابان‌های کوهپایه ۲۵ و ۲۶، میدان هلال احمر و میلاد چهار بازدید میدانی انجام شد.

در این بازدید از مدیران مناطق، مسئولان اجرایی و پیمانکاران پروژه خواستیم تا مطابق با ضوابط طراحی و اجرای تعهدات حرفه‌ای و اخلاقی، معابر شهر برای عبور و مرور شهروندان و توان یابان طراحی و اصلاحات ضروری در راستای بالا بردن کیفیت زندگی و رضایتمندی شهروندان و ایجاد شهر زیست‌پذیر انجام شود.

در این زمینه تمام مدیران و دست‌اندرکاران باید اهتمام جدی جهت مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری و عمومی برای افراد دارای معلولیت، سالمندان و تردد کودکان و خانواده‌ها و مادرانی که با کالسکه کودکان خود را همراهی می‌کنند داشته باشند و این موضوع به یکی از مهم‌ترین مطالبات حقوق شهروندی و اولویت برنامه‌های خود جهت ساختن شهری برای همه اقشار و شهروندان کرجی قرار دهند.

در دوره جدید مدیریت شهری اقدامات خوبی در ارتباط با این موضوع در حال انجام است اما تا رسیدن به نقطه ایده‌آل و مطلوب و شهری روان و قابل زیست برای تمام اقشار جامعه مسیر طولانی داریم و باید در این بخش همراهی همه بخش‌ها انجام شود.‌"

کد خبر 434004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.