۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
با «رزم سلطان» آشنا شوید

رزم سلطان سال ۷۵ در ایران بنیان نهاده و در سال ۸۵ آموزش آن آغاز شد. این رشته شامل پنج کلاس است که محدودیت ضربه و آزادی کامل در اجرای فنون را دارد. علاوه بر آقایان، بانوان نیز در رزم سلطان فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن سلطانی زاده سال ۷۵ رشته رزم سلطان را بنیان نهاد و از سال ۸۵ به آموزش این رشته پرداخت. در حال حاضر کشورهای ترکیه، قبرس و امارات فدراسیون این رشته را دارند، هند انجمن مستقل دارد و در اروپا هم به صورت نمایندگی این ورزش را انجام می‌دهند.

او می‌گوید در رشته‌های رزمی یک رشته نیاز بود که مجموعه کامل‌تری از فنون را داشته باشد به همین دلیل رزم سلطان را ابداع کرده. این رشته از محدودیت فنون تا آزادی کامل در اجرای فنون به پنج کلاس تقسیم می‌شود.

در رزم سلطان هر کلاسی که فرد پیش می‌رود، تجهیزاتی برای مسابقه نیاز دارد. طراح لباس خود محسن سلطانی زاده است و او با توجه به نقص‌هایی که دیگر لباس‌های رزمی داشته آن را طراحی کرده است.

سلطانی زاده اعتقاد دارد باید تمام حرکات مبارزه از هر لحاظ به هم متصل باشد تا در موقع اجرا امکان پذیر شود. خبرنگار ایمنا گفت و گویی با او انجام داده که در ادامه می‌خوانیم:

ورزش را از چه سالی شروع کردید و چه اتفاقی افتاد که به سمت ورزش آمدید؟

پدرم کشتی‌گیر بود که ما هم از طریق او به سمت ورزش آمدیم. از پنج سالگی ژیمناستیک را شروع کردم و هرچه بزرگ‌تر شدم رشته‌های مختلف ورزشی مانند شنا، رزمی، کشتی و فوتبال تجربه کردم. در فوتبال دفاع راست بازی می‌کردم، مدرک مربیگری فوتسال دارم و از این رقابت‌ها لذت می‌برم. ۳۰ سال نخست دوران ورزشی را به صورت آماتور در هر رشته‌ای بود شرکت می‌کردم، اما از زمانی که درک کردم لازم است در یک رشته مهارتم را بالا ببرم روی یک رشته متمرکز شدم. در حال حاضر ۵۹ سال سن دارم و حداقل روزی ۱۰ ساعت ورزش می‌کنم.

از چه زمانی رزم سلطان را شروع کردید؟

سال ۷۵ رسماً مبلغ یک ورزش رزمی شدم که اسم آن را رزم سلطان گذاشتیم و از سال ۸۵ آموزش این رشته را به صورت رسمی شروع کردیم. حدود ۵۰ کشور این ورزش را آموزش دادم که ترکیه، قبرس و امارات فدراسیون دارد، تاجیکستان و پاکستان در آینده نزدیک فدراسیون دار می‌شوند، هند انجمن مستقل دارد و در اروپا هم به صورت نمایندگی این ورزش را انجام می‌دهند.

ابداع این ورزش چگونه به ذهنتان رسید؟

در ورزش‌های رزمی باید به فنون و حرکات تخصصی نگاه کرد زیرا با توجه به فنون و حرکات اسمی خاص برای یک ورزش رزمی به وجود می‌آورند مانند تکواندو که با پا ضربه زده می‌شود. ما هم حس کردیم که باید مجموعه کامل‌تری از فنون رزمی را داشته باشیم برای همین رزم سلطان که همه فنون را دارد ابداع کردیم.

تکنیک‌های رزم سلطان چگونه است؟

مبارزات رزم سلطان از محدودیت فنون تا آزادی کامل در اجرای فنون به پنج کلاس تقسیم می‌شود. کلاس اول دست تو بدن که در آن هیچ ضربه‌ای به صورت وارد نمی‌شود، کلاس دو با دستکش نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای است که اصطلاحاً رینگی گفته می‌شود، کلاس سه بدون محدودیت مبارزه آزاد است، کلاس چهار آموزش سلاح سرد و کلاس پنج اجرای مبارزه با یک ضربه که بعد از بیست سال تمرین مستمر برای آدم‌های بسیار معمولی هم محقق می‌شود.

دیگر رشته‌های رزمی برای مثال تکواندو تمام تمرینات مبارزه‌ای روی پا است ولی دفاع شخصی هم دارند که این باعث تناقض می‌شود، باید تمام حرکات مبارزه از هر لحاظ به هم متصل باشد تا در موقع اجرا امکان پذیر شود.

بانوان در این رشته فعالیت دارند؟

بله بانوان فعالیت دارند و مسابقه می‌دهند. همسرم ۳۵ سال است که با من کار می‌کند. برنامه داشتن برای تمرین هر انسانی را از حالت آماتور خارج می‌کند و باعث پیشرفت می‌شود.

آسیب دیدگی‌های رزم سلطان به چه شکل است؟

در همه رشته‌ها آسیب دیدگی وجود دارد و تنها شطرنج است که آسیب دیدگی ندارد. اگر یک مربی بتواند بدن ورزشکار را بسازد احتمال آسیب دیدگی نزدیک به صفر پایین می‌آید.

برای شروع این رشته شرایط خاصی مطرح است؟

علاقه به یک رشته هر مانعی را کنار می‌گذارد، پشتکار باعث نتیجه‌گیری می‌شود.

وسایل رزم سلطان هزینه بالایی دارد؟

یک ورزشکار هرچه جلو می‌رود به میزانی که می‌خواهد هزینه می‌کند. در مقاطع ابتدایی تمرین را با یک شلوار سفید و پیرهن سبز شروع می‌کنند، هرچه خود فرد علاقه‌مندتر شود می‌تواند دستکش، کلاه و … استفاده کند. شخصی که نمی‌خواهد مبارزه کند تمرین بدنسازی می‌آید و با رزم سلطان آشنا می‌شود و هر سال همین را تکرار می‌کند. در تمرین وسیله‌ای استفاده نمی‌شود، اما مسابقه تجهیزات نیاز دارد.

طراح لباس چه کسی بود؟

خودم طراح لباس هستم، زیرا لباس‌های دیگر را ناقص دیدم برای مثال لباس کاراته یک کمربند دارد که باز می‌شود و کار را برای ورزشکار سخت می‌کند. لباس رزم سلطان حالت کت دارد و ورزشکار زمانی که می‌خواهد مبارزه کند راحت است، شأن و شخصیت ما را حفظ می‌کند و چون اعتقاد دارم سفید و سبز از دو رنگ بهشت و پرچم اهل بیت می‌باشد این دو رنگ را انتخاب کردم.

برای آموزش رزم سلطان با استقبال رو برو شدید؟

در پنجاه کشوری که برای آموزش این رشته رفتم در بعضی از آنها برای معرفی رزم سلطان مبارزه کردم که در همه آنها پیروز شدم، خصوصیت‌های فردی من این رشته را جذاب کرده و باعث شده جوانان پیگیر آن باشند.

از شما برای گسترش این رشته حمایت شد؟

به خاطر اعتقادی که به نظام جمهوری‌اسلامی دارم و از تفکر شهدا دفاع می‌کنم خیلی از افراد با این اعتقاد مخالف هستند و می‌گویند سیاست نباید وارد ورزش شود در صورتی که ما سرباز ولایت هستیم و بالاترین مقام رزمی شهادت است. ورزش باید در خدمت نظام و ولایت باشد به غیر از این باشد فایده‌ای ندارد.

رزم سلطان چقدر طرفدار دارد؟

چند بار در تهران تمرینات بزرگ و ده هزار نفری گذاشتم که تلویزیون مستقیم پخش کرد.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 433834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
    4 4
    سلام انشاالله برای معرفی این سبک و شخصیت استاد محسن سلطانی زاده تلاش های بیشتری صورت گیرد.