فرصت‌های حلال خلق ثروت، جامعه پلاریزه را می‌شکند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید می‌توان جامعه پلاریزه را شکست و فرصت برابر خلق ثروت را با ایجاد فرصت مشاوره و کارآموزی برای جوانان با استعداد ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش خسروی در یک گفت‌وگوی رادیویی با تاکید بر ضرورت ایجاد برابری فرصت‌های خلق ثروت بین شهروندان، اظهار کرد: چیزی که در ظاهر جامعه در تمام دنیا می‌بینیم، یک نابرابری و شکاف طبقاتی بین قشرهای غنی و فقیر بوده و منابع درآمدی و ثروت آن‌ها با هم برابر نیست.

وی ادامه داد: وقتی عمیق‌تر به ریشه‌ها نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم عواملی که سبب ایجاد این نابرابری شده هر روز عمیق‌تر می‌شود، در واقع نابرابری در فرصت‌های خلق ثروت است و در خود ثروت نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به طور مثال دو نفری که تقریباً هم سن بوده و از ضریب هوشی برابر برخوردار هستند، برای یکی از آن‌ها شانس بیشتری در ورود به بازار و کار کردن در صنفی که امکان ثروتمند شدن در آن بیشتر است وجود دارد و برای دیگری این امکان وجود ندارد، قرار گرفتن در اتمسفر مؤثر شانس، داشتن کار بهتر را فراهم می‌کند و این یک نقطه شروع است.

وی با تاکید بر اینکه به تدریج فرصت‌های بیشتری برای فردی که در شرایط شغلی بهتری قرار دارد به وجود می‌آید، افزود: به عبارت دیگر هر فرصتی زمینه‌ساز فرصت‌های دیگر خواهد شد، گاهی جامعه حتی فرصت کارآموزی و استخدام در یک شرکت را برای فردی آماده نکرده اما در عین حال فرد دیگری چند فرصت شغلی و خلق ثروت را دارد.

همه ما مقصر یکنواخت نبودن فرصت‌های خلق ثروت هستیم

خسروی با اشاره به اینکه اکوسیستم اقتصادی جامعه ما بسیار متنوع بوده و فرصت‌های متفاوتی را در خود دارد، اضافه کرد: فرصت‌های اکوسیستم اقتصادی یکسان توزیع نشده است و برخی از نقاط جامعه به شدت پلاریزه و قطبی است و فرصت‌های شغلی و خلق ثروت پیرامون برخی افراد جامعه فراوان و پیرامون برخی دیگر وجود ندارد و مقصر یکنواخت نبودن فرصت‌های خلق ثروت، همه افراد جامعه هستند.

وی با بیان اینکه جنبش‌های چپی که در دنیا ایجاد شد، ذهن تمام جوامع بشری و روشنفکران را به جای اینکه به سمت توزیع فرصت‌های خلق ثروت ببرد، به سمت گرفتن ثروت‌ها و عمومی کردن آن‌ها برد، اظهار کرد: این اتفاق در کشورهای کمونیستی و سوسیالیستی رخ داد و نتیجه آن آسیب زدن به اقتصاد کشور خود آن‌ها شد و در نهایتاً در برابر لیبرالیسم و کاپیتالیسم زانو زدند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه قرن ۲۰ به تقابل سوسیالیسم شرقی و کاپیتالیسم غربی گذشت، خاطرنشان کرد: طبیعتاً هیچکدام را تأیید نخواهم کرد زیرا من یک مسلمان هستم و خود را فرزند انقلاب می‌دانم؛ در نهایت قرن ۲۰ با شکست سوسیالیسم در برابر کاپیتالیسم تمام شد و نتیجه آن بی‌عدالتی است که در دنیا به وجود آمد و این نابرابری وضعیت تمام جوامع در دنیا را هر روز خطرناک‌تر می‌کند.

نابرابری، جوامع را شکننده می‌کند

وی با بیان اینکه نابرابری، یک جامعه شکننده را به وجود می‌آورد که به نفع هیچ کس نیست، اضافه کرد: هدف ما ایجاد فرصت‌های حلال خلق ثروت و نه رانت و فساد است.

خسروی با توضیح اینکه در اصفهان پویش طرح پیشتازی شروع به کار کرده است و بسیاری از جوانان در آن ثبت نام کرده‌اند، گفت: شرکت‌ها به این پویش پیوسته‌اند و جوانان با استعداد را برای کارآموزی می‌پذیرند، پس می‌توان در حوزه‌ای که تحت اختیار یک دولت محلی و شورای شهر است فضایی را برای جوانان با استعداد ایجاد کنیم تا نقطه شروعی برای آن‌ها شویم.

وی با بیان اینکه گاهی جوانان برای راه‌اندازی کسب‌وکاری جدید نیازمند یک مشاور خوب هستند، افزود: مشاوران پذیرفتند که در باشگاه مشاورین به جوانان آماده راه‌اندازی کسب و کار مشاوره رایگان بدهند و این اتفاق تنها در اصفهان افتاده است که اولین سه‌شنبه هر ماه حدود ۳۰ فرصت مشاوره در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حدود ۴۰ ماه است که این باشگاه در اصفهان شروع به کار کرده و با شروع از همین نقاط می‌توان جامعه پلاریزه را شکست و فرصت برابر خلق ثروت را با ایجاد فرصت مشاوره و کارآموزی برای جوانان با استعداد ایجاد کرد.

همکاری شهرداری اصفهان و خیرین برای ایجاد صندوق زمین و ساختمان

وی اضافه کرد: بازارهایی مانند بازار مسکن ثروت‌ساز است اما چون فعالیت در این زمینه سرمایه فراوانی می‌خواهد و همه توان انجام آن را ندارند، برای اینکه تمام قشرها در جامعه بتوانند وارد بازار مسکن شوند، قانون‌گذار شرایطی را فراهم کرده تا از طریق صندوق زمین و ساختمان و سازمان بورس کشور مجوز دریافت کنند و حتی با یک میلیون تومان بتوانند در این صندوق سهام بخرند و در یک پروژه ساختمانی شراکت کنند.

خسروی گفت: با گذشت حدود ۱۰ سال از اجرای طرح مذکور در کل کشور فقط شش طرح در صندوق زمین و ساختمان اجرا شده و مردم مشارکت چندانی در این طرح نداشته‌اند و اکنون شهردار اصفهان با کمک خیرین مسکن‌ساز در نظر دارد پروژه‌های زمین و ساختمان را در اصفهان راه بیندازد.

وی افزود: تجربه پیدا کردن در این طرح‌ها یک بحث و به رسمیت شناختن این فرصت‌ها به عنوان فرصت‌های خلق ثروت بحث دیگری است که شهروندان باید به آن توجه کنند تا شانس خوبی برای زندگی بهتر به دست آورند.

خسروی با اشاره به نقش حاکمیت و خیرین در موفقیت این طرح‌ها، تصریح کرد: باید بپذیریم نابرابری در جامعه وجود دارد و نابرابری در توزیع فرصت‌های خلق ثروت رخ داده و مهمترین وظیفه حاکمان و خیرین در این زمینه خلق فرصت‌های ثروت بین اقشاری است که امکان آن را ندارد و باید از قطبی شدن فرصت‌های خلق ثروت در جامعه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه گاهی به افراد فرصت خلق ثروت داده می‌شود اما فرد نمی‌تواند از آن بهره گرفته و وارد فقر می‌شود، اظهار کرد: فرصت‌های خلق ثروت باید برای افراد با استعداد و جویای کار ایجاد شود تا از آن بهره ببرند، همچنین داشتن فرصت خلق ثروت باید به یک مطالبه‌گری مردمی تبدیل شود، شناسایی فرصت‌ها نیز مهم است و باید نابرابری‌ها از بین برود، البته از سهم بخش خصوصی در ایجاد فرصت خلق ثروت نیز نباید غافل شویم.

کد خبر 433756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.