داوود رشیدی، از هزاردستان تا کلاه پهلوی + بیوگرافی و علت مرگ

داوود رشیدی بازیگر سرشناس تلویزیون و تئاتر که فارغ التحصیل رشته کارگردانی است در سریال هزاردستان در نقش مفتش شش انگشتی به شهرت رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داوود رشیدی بازیگر سرشناس تئاتر، سینما و تلویزیون، مترجم و نمایشنامه‌نویس ایرانی در ۲۵ تیرماه ۱۳۱۲ در تهران به دنیا آمد. وی دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر و یکی از چهره‌های ماندگار عرصه فرهنگ و هنر ایران بود. رشیدی از خاندان حائری مازندرانی و دارای اصالت بابلی از شهرهای مازندران بود و تحصیلات متوسطه را در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در ژنو ادامه داد. رشیدی فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و لیسانس حقوق سیاسی از دانشگاه ژنو بود.

از سال ۱۳۴۳ خورشیدی به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. سپس گروهِ تئاترِ "امروز" را پایه‌گذاری کرد که هنرپیشگان بزرگ آن زمان در آن حضور داشتند. در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروه نمایش‌ها و سرگرمی‌های این سازمان مشغول کار شد. در دوران کوتاه کاری او در تلویزیون، سریال‌های ماندگار و برجسته‌ای تولید شد که وی نقش مهمی در تولید و پشتیبانی از آن‌ها داشت.

آثار داوود رشیدی

داوود رشیدی فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۴۲ با تله‌تئاتر «در جزیره‌ای غریب» و حضور در کنار هنرمندانی از جمله منوچهر فرید و محمدعلی کشاورز آغاز کرد. وی در همین سال در تله‌تئاتر دیگری به نام «سیسیل یا مکتب پدران» به کارگردانی جعفر والی نیز ایفای نقش کرد. از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۹، داوود رشیدی در هفت تله‌تئاتر به عنوان کارگردان هنری حضور داشته است که از بین آن‌ها می‌توان به «سیزیف و مرگ» نوشته روبر مرل، «خوشا به حال بردباران» نوشته غلامحسین ساعدی و «همسفر» نوشته کامران قدیمی اشاره کرد. سال ۱۳۵۰ مصادف بود با ورود داوود رشیدی به سینما و دوری پنج‌ساله او از تلویزیون. وی در این سال در دو فیلم میعادگاه خشم و فرار از تله به هنرنمایی پرداخته و برای اولین بار با بهروز وثوقی هم‌بازی شد. داوود رشیدی در سال ۱۳۵۱ با ایفای نقش در چهار فیلم گذر اکبر، فدایی، جهنم + من و تجاوز یکی از پرکارترین سال‌های کاری‌اش را تجربه کرد.

سه سال بعد داوود رشیدی در فیلم کندو ساخته فریدون گله همراه با بهروز وثوقی در یکی از آثار مشهور موج نو سینمای ایران بازیگری کرد. یک سال بعد داوود رشیدی پس از چندین سال دوری از تلویزیون با سریال تلویزیونی «هوس» به کارگردانی و نویسندگی هوشنگ پاکروان محصول سال ۱۳۵۵ به صفحه جعبه جادو بازگشت. وی دو سال پس از این تاریخ باری دیگر به سینما بازگشت و تا سال ۱۳۶۳ حضور در ۱۸ فیلم از جمله کرکس‌ها می‌میرند، گل‌های داوودی، هیولای درون، بازرس ویژه و آقای هیروگلیف را تجربه کرد. اما یکی از برترین نقش‌هایی که داوود رشیدی در طی این سال‌ها بازی کرده، نقش «رضا شاه» در فیلم کمال‌الملک به کارگردانی و نویسندگی علی حاتمی است. وی در این فیلم با جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز هم‌بازی شد. داوود رشیدی در دهه ۶۰ هجری شمسی حضور در سریال‌های هزاردستان (به کارگردانی علی حاتمی) در نقش «مفتش شش انگشتی»، کوچک جنگلی (به کارگردانی بهروز افخمی) در نقش «مستوفی الممالک»، گرگ‌ها (به کارگردانی داوود میرباقری)، عطر گل یاس (به کارگردانی بهمن زرین‌پور) و تله‌تئاتر یکی از این روزها (به کارگردانی فریدون فرهودی) در نقش «رئیس جمهور ایندولند» ایفای نقش کرد.

یک سال پس از سریال عطر گل یاس، داوود رشیدی نقش «ابن جبله» را در سریال امام علی به کارگردانی داوود میرباقری و بازی در سریال گل پامچال به کارگردانی محمدعلی طالبی را به کارنامه خود اضافه کرد. از سال ۱۳۷۳ داوود رشیدی به طور همزمان در سینما و تلویزیون ایفای نقش کرد. وی از این تاریخ تا سال ۱۳۸۴ در چند اثر حضور داشته که از بین آن‌ها تنهاترین سردار، پزشکان، ولایت عشق و معصومیت از دست رفته شاخص‌تر از دیگر آثار هستند. همچنین او از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۰ در ۱۳ فیلم از جمله ماه شب چهارده، تکیه بر باد، طهران روزگار نو و اکباتان هنرنمایی کرده است. داوود رشیدی در سال ۱۳۸۶ باری دیگر در تله‌تئاتر حضور یافت و در کنار سریال‌های نشانی، بیداری، خسته‌دلان، مختارنامه و کلاه پهلوی، در پنج تله‌تئاتر بازیگری کرد. تله‌تئاتر «رؤیا» آخرین فعالیت هنری او در عمر ۸۴ ساله‌اش است. وی همچنین مهمان پنجمین قسمت برنامه تلویزیونی گپ بوده است. از دیگر فعالیت‌های مرتبط با حوزه هنرهای بصری داوود رشیدی می‌توان به کارگردانی دو تئاتر پیروزی در شیکاگو (محصول سال ۱۳۷۰) و ریچارد سوم (محصول سال ۱۳۷۸) و تهیه‌کنندگی سه فیلم قطعه ناتمام (محصول سال ۱۳۷۹)، امتحان (محصول سال ۱۳۸۰) و صبحی دیگر (محصول سال ۱۳۸۵) اشاره کرد.

خانواده داوود رشیدی

همسر او احترام برومند است و متولد ۱۳۲۶ در تهران است. او خواهر مرضیه و راضیه برومند است. احترام برومند مجری برنامهٔ کودک تلویزیون ایران پیش از پیروزی انقلاب بود. او از سال ۱۳۴۶ با اجرای برنامه کودک در تلویزیون فعالیت هنری خود را آغاز کرد و به مدت ۱۱ سال یعنی تا سال ۱۳۵۸ به این فعالیت ادامه داد.

حاصل ازدواج احترام برومند و داوود رشیدی دو فرزند به نام لیلی و فرهاد است.

لیلی رشیدی به‌واسطه‌ پدر، از کودکی وارد تلویزیون شد اما بازیگری حرفه‌ای وی با بازی در فیلم دلشدگان به کارگردانی مرحوم علی حاتمی پدر لیلا حاتمی دوست صمیمی‌اش در سن ۱۸ سالگی آغاز شد. همچنین وی بازیگری را با شرکت در کلاس‌های آقای سمندریان آموزش دید. لیلی رشیدی با بازی در سریال قصه‌های تابه‌تا به شهرت رسید. مجموعه قصه‌های تابه‌تا که آن را با نام اصلی زی زی گولو می‌شناسیم در سال ۱۳۷۳ به کارگردانی مرضیه برومند ساخته شد. این سریال در ۳۰ قسمت، صبح‌های جمعه از شبکه دو سیما پخش می‌شد. مخاطب این سریال را عمدتاً رده سنی کودک و نوجوان تشکیل می‌داد و حتی بین رده سنی بزرگسال شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کرد به‌گونه‌ای که واژه زی‌زی گولو به فرهنگ گفتاری مردم نیز راه یافت.

علت مرگ داوود رشیدی

داوود رشیدی در سال‌های آخر عمرش به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود. او در صبح روز ۵ شهریور ماه ۱۳۹۵ در سن ۸۳ سالگی بر اثر ایست قلبی در منزلش درگذشت.

کد خبر 433755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.