غربالگری بینایی در اصفهان آغاز شد

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: سال گذشته حدود ۵۰۰ مورد تنبلی چشم در غربالگری‌ها مشخص شد که کمک هزینه‌هایی برای تهیه عینک و رفع عیوب انکساری چشم به آنها تعلق گرفت و به مراکز درمان‌های طبی توانبخشی ارجاع شدند.

سمیه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص غربالگری‌های شنوایی و بینایی، اظهار کرد: غربالگری‌های شنوایی و بینایی با همکاری مرکز بهداشت استان انجام می‌شود که برخی در مراکز بهداشت و برخی در ادارات بهزیستی شهرستان‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این غربالگری‌ها با دستگاه‌های مجهز انجام می‌شود، افزود: ۲۷ پایگاه در سراسر استان خدمات غربالگری انجام می‌دهند که یک طرح مربوط به نوزادان و شیرخواران تا سن سه سالگی است که در سال ۹۸ نزدیک به ۶۳ هزار و ۴۵۲ غربال شنوایی و در سه ماهه اول ۹۹ هم ۱۱ هزار و ۹۸۴ غربال شنوایی انجام شد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان در خصوص غربالگری بینایی، تصریح کرد: ۱۲۱ پایگاه دائم و ۷۰۰ پایگاه غیردائم سنجش بینایی در سطح استان برای کودکان سه تا شش سال وجود دارد که با استفاده از دستگاه‌های مجهز توسط ۱۷۷ غربالگر آموزش دیده انجام می‌شود.

وی در خصوص پایگاه‌های سیار گفت: پایگاه‌های غیرموقت در مساجد یا مهدهای کودک برقرار می‌شوند که در سال ۹۸ حدود ۱۶۲ هزار ۸۱۲ غربال بینایی داشتیم و در سال ۹۹ به دلیل احتمال وجود پیک دوم کرونا در نیمه دوم سال این غربالگری زودتر شروع شد و به جای ابتدای مهر از ۱۵ تیرماه اجرا شد.

کریمی با بیان اینکه اجرای این طرح مشروط به سفید یا زرد بودن یک منطقه است، افزود: اگر شهرستانی در وضعیت قرمز باشد اجازه اجرای این غربالگری را ندارند که در مورد این موضوع فرماندار و شورای تأمین هر شهرستان نظر می‌دهند.

وی در خصوص تأثیر این غربالگری‌ها بر کاهش تعداد معلولیت‌ها، گفت: سال گذشته ۷۲ مورد از بین غربال شنوایی به مراکز مداخلات طبی توانبخشی ارجاع شدند که به آنها کمک هزینه‌هایی برای کاشت حلزون، سمعک و دیگر خدمات اختصاص یافت.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۵۰۰ مورد تنبلی چشم در غربالگری‌ها مشخص شد که کمک هزینه‌هایی برای تهیه عینک و رفع عیوب انکساری چشم به آنها تعلق گرفت و به مراکز درمان‌های طبی توانبخشی ارجاع شدند.

وی در خصوص اهمیت غربالگری در کاهش تعداد معلولیت‌ها، اظهار کرد: ارتقای سطح سلامت جامعه و کاهش بروز اختلالات و مشکلات شنوایی و بینایی اهمیت ویژه‌ای دارد که تشخیص زودرس و به موقع این مشکلات از بروز معلولیت‌های شدید جلوگیری می‌کند و بار مالی سنگین را از دوش خانواده و حوزه درمان جامعه برمی‌دارد.

کریمی در ادامه، تصریح کرد: با وجود اختلال شنوایی و بینایی مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی، اقتصادی و کیفیت زندگی افراد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد که به راحتی با یک غربالگری ساده از سطح این مشکلات کاسته می‌شود به همین دلیل لازم است که خانواده‌ها توجه بسیاری به انجام غربالگری شنوایی و بینایی کودکان خود داشته باشند.

کد خبر 433699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.