شکل‌گیری مجموعه موزه‌های تاریخی - تخصصی در رشت

قرار است ساختمان شهرداری رشت، خانه میرزاکوچک خان جنگلی، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان استانداری سابق به موزه تبدیل شود تا در پایان سال 99 رشت شهری با مجموعه‌ای از موزه‌های تاریخی - تخصصی باشد

به گزارش خبرنگار ایمنا، گیلان و رشت به‌واسطه آنکه یکی از مهمترین دروازه‌های ورود تمدن به کشور بودند، در تاریخ معاصر خاستگاه ظهور افکار آزادیخواه و نهضت‌های انقلابی شده‌اند.

این میراث به‌جای مانده از برهه‌های حساس تاریخی مانند روزهای انقلاب مشروطه، نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان و انقلاب اسلامی برای رشت ماندگار ماند و قرار است با حفظ و باز زنده‌سازی ساختمان‌های تاریخی شهر پس از سال‌ها رشت به شهری با موزه‌های تاریخی - تخصصی تبدیل شود.

تبدیل ساختمان شهرداری رشت (ساعت)، خانه میرزا کوچک خان جنگلی، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان استانداری سابق به موزه اقداماتی است که از سوی مدیریت شهری رشت این هدف را دنبال می‌کند.

میراث رشت در نهضت جنگل و مشروطه به موزه تبدیل می‌شود

محمدحسن عاقلمنش، عضو شورای شهر رشت در این خصوص می‌گوید: خانه میرزا خلیل رفیع اولین شهردار رشت واقع در فلکه صیقلان که قبلاً به عنوان ساختمان شورای شهر استفاده می‌شد، پس از انتقال شورا به ساختمان جدید به خانه موزه مشروطه رشت تبدیل خواهد شد.

او می‌افزاید: مطالعات اجرای این خانه موزه توسط سازمان بازآفرینی شهرداری به یک شرکت مشاور سپرده شد و این مطالعات سال گذشته به اتمام رسید تا به کمیته فنی میراث برود که این کمیته نیز مطالعات تبدیل این ساختمان را تأیید کرد. تخصیص اعتبار برای تبدیل این ساختمان در سال جاری از طریق بودجه‌های شهری و استانی دنبال می‌شود تا مرمت و آماده‌سازی این مجموعه برای خانه مشروطه رشت آغاز شود.

این خانه ۱۵۰ ساله براساس تفاهم‌نامه میان شهرداری و میراث فرهنگی به خانه موزه مشروطه تبدیل و پس از این تفاهم‌نامه تابلوی خانه مشروطه در ۲۲ تیرماه سال جاری که به نام روز مشروطه گیلان نامگذاری شده رونمایی شد؛ تفاهم‌نامه که مشابه آن ماه گذشته برای تبدیل چند ساختمان دیگر به موزه منعقد شده بود.

عاقلمنش ادامه می‌دهد: چندی پیش با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی استان قرار شد ساختمان شهرداری رشت در میدان ساعت و مجاور پیاده راه فرهنگی نیز به موزه مردم‌شناسی تبدیل شود؛ این پروژه مشارکتی در طبقه همکف شامل موزه مردم شناسی و در بخش‌های مختلف ساختمان شهرداری شامل چند موزه جانبی دیگر می‌شود.

وی می‌گوید: ساختمان کنونی سازمان فرهنگی شهرداری که یکی از ساختمان‌های تاریخی رشت بوده و به ساختمان استانداری سابق معروف است نیز بازسازی و احیا و به موزه هنرهای دستی و صنایع دستی تبدیل خواهد شد که تکمیل این پروژه منتظر تخصیص اعتبار از وزارت میراث فرهنگی است تا پیمانکار اقدامات خود و تجهیز کارگاه را آغاز کند.

این عضو شورای شهر اضافه می‌کند: خانه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل نیز در محله استادسرای به موزه نهضت جنگل تبدیل خواهد شد؛ مرمت این مکان آغاز شده و ظرف چند ماه آینده تکمیل می‌شود. عمارت کلاه فرهنگی در باغ محتشم نیز به مکان موزه‌ای مشابه تبدیل خواهد شد.

موزه‌ها و ماندگاری بیشتر گردشگران در رشت

به گفته عاقلمنش به نظر می‌رسد با مجموع این اقدامات رشت تا پایان سال بتواند مجموعه‌ای از موزه‌های تخصصی را در خود جای دهد: با توجه به تجربه چند دوره‌ای که در شورای شهر دارم، به نظرم در دوره حاضر ارتباط خوبی که میان اداره کل استان و وزارتخانه میراث فرهنگی برقرار شده می‌تواند منتج به اتفاقات مثبتی برای مدیریت شهری شود تا وعده‌هایی که در سال‌های گذشته داده شده محقق شود.

او ارائه خدمات موزه‌های تخصصی برای شهروندان و گردشگران را یکی از اهداف شورای شهر دانسته و ادامه می‌دهد: گسترش موزه‌های رشت می‌تواند ماندگاری گردشگر در شهر را افزایش داده و در جهت حفظ میراث گذشته و انتقال آن به نسل جوان مؤثر باشد.

کد خبر 433625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.