بورس مسکن شفافیت معاملات را افزایش می‌دهد

یک کارشناس بازار سرمایه، با حمایت از ایده تشکیل صندوق زمین و مسکن در بورس گفت: با ورود مسکن به بورس، شفافیت معاملات افزایش یافته و از فساد در این بخش جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایمنا به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، همایون دارابی اظهار کرد: هم اکنون قیمت گذاری مسکن در کشور مرجع مشخصی ندارد و اگر قیمت‌ها به کمک بورس شفاف شود، گلوگاه‌های مسکن مشخص خواهد شد، چراکه در حال حاضر مساله اصلی برای مردم غیرشفاف بودن بازار مسکن است و تا زمانی که قیمت‌ها واقعی نشود، نمی‌توان به قیمت عادلانه در این بخش دست یافت.

وی ادامه داد: با ورود مسکن به بورس، عرضه تحریک خواهد شد و با تأمین مالی در این بخش، تولید و عرضه مسکن افزایش خواهد یافت.

دارابی، "کمبود سرمایه" و "کاهش تولید" را دو عامل مهم آشفتگی بازار مسکن دانست و گفت: با ورود مسکن به بازار سرمایه هر دو مشکل برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه اولویت نخست در بورس، تأمین مالی و روش‌های تأمین مالی در بخش مسکن است افزود: تأمین سرمایه در بورس نیاز یک میلیون واحد مسکونی در سال را جبران خواهد کرد. همچنین ۵ هزار میلیارد تومان تخصیصی به این بخش، کمک بزرگی برای مسکن کشور خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شفاف نبودنِ قیمت مسکن در بازار سنتی بر مشکلات این بخش افزوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه خوب فروش اوراق مسکن، ساختارهای سنتی کنار می‌رود و دست دلالان و سوداگران این بازار کوتاه خواهد شد.

دارابی اطمینان داد بعد از اینکه بورس مسکن در ماه‌های آتی وارد پذیره نویسی شود، بستری امن برای خرید و فروش مسکن ایجاد خواهد کرد.

به گفته وی بازار سرمایه با زیرساخت‌های مناسب و ابزارهای کنترلی قوی که در اختیار دارد، از خرید و فروش‌های متعدد و غیرواقعی جلوگیری و به دولت‌ها در شفاف سازی معاملات و مقابله با تخلفات و فسادهای احتمالی کمک خواهد کرد.

کد خبر 433516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.