احتمال برگزاری آنلاینِ جشنواره تئاتر فجر

دبیر سی و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از احتمال برگزاری آنلاین این رویداد بزرگ نمایشی خبر داد و گفت: با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا در کشور مشغول مطالعه و گفتگو با دوستان تئاتری و ستاد اجرایی هستیم تا درباره انتشار فراخوان به نتیجه قطعی برسیم چون باید شرایط این دوره را در نظر بگیریم.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافر آستانه با ابراز مخالفت با تعطیلی کامل تئاتر، اظهار کرد: فعلاً کرونا با ماست و باید به زندگی برگردیم و نمی‌توانیم تئاتر را به طور کامل تعطیل کنیم درست است که شرایط آرامی برای اجرای تئاتر نداریم، اما مشخص نیست این وضعیت تا کی ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: باید خود را با این وضعیت تطبیق دهیم و هر جا احساس خطر کردیم، کار را متوقف کنیم تا شرایط بهتر شود، اما درست نیست تعطیلی صدر درصدی تئاتر را دامن بزنیم، باید به گونه‌ای عمل کنیم که نه تنها کرونا بر ما چیره نشود بلکه بر آن غلبه کنیم.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره انتشار فراخوان این دوره از جشنواره تصریح کرد: فعلاً مشغول مطالعه و گفتگو با دوستان تئاتری و ستاد اجرایی هستیم تا درباره انتشار فراخوان به نتیجه قطعی برسیم چون باید شرایط این دوره را در نظر بگیریم.

مسافر آستانه درباره احتمال برگزاری جشنواره به صورت آنلاین نیز گفت: این هم یکی از مواردی است که مشغول مطالعه آن هستیم، در هر صورت چاره‌ای نداریم جز استفاده از تکنولوژی، چه شرایط برای برگزاری جشنواره به شکل فیزیکی فراهم باشد و چه نباشد باید از پتانسیل‌های فضای مجازی بهره ببریم البته در گام اول ضروری است زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم.

وی درباره احتمال تغییر تاریخ برگزاری جشنواره نیز خاطرنشان کرد: فعلاً تاریخ جشنواره تغییر نخواهد کرد تا به جمع‌بندی نهایی برسیم. در هر حال، جشنواره تئاتر فجر برای بسیاری از گروه‌ها در تهران و دیگر شهرها ایجاد انگیزه می‌کند و با وجود شرایط دشواری که داریم، نباید تسلیم کرونا شویم.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در یک نگاه

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر در ایران است که هر ساله در دهه فجر در ماه بهمن برگزار می‌شود. این جشنواره اغلب رقابتی بوده و دارای بخش‌های گوناگونی مانند بخش نمایش صحنه‌ای، بخش بین‌الملل، بخش نمایش‌های رادیویی، و بخش نمایش خیابانی است.

برگزار کنندگان این جشنواره مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، و مؤسسه بین‌المللی تئاتر هستند و دبیرخانه جشنواره در تهران قرار دارد. شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر فجر شامل معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس شورا)، استاندار تهران، سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، قائم مقام سازمان صدا و سیما، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، مدیر عامل خانه تئاتر، مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، مشاور هنرهای معاونت امور هنری، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، و پیشکسوتان تئاتر است. دبیر فعلی این جشنواره حسین مسافر آستانه است.

تا بیست و چهارمین دورهٔ جشنوارهٔ فجر بیشتر نمایش‌ها آثار جدیدی بودند که برای جشنواره تولید می‌شدند. اما در دوره ۲۴ م و ۲۵ م بیشتر نمایش‌هایی که برای حضور در جشنواره انتخاب شدند پیش‌تر اجرای عمومی داشتند و تنها آثار معدودی برای جشنواره تولید شده بودند.

این تغییر بر اساس این نظریه که «جشنواره محلی است برای عرضه تولیدات یک ساله تئاتر کشور» انجام شد. از دوره ۲۶ م تاکنون (دوره ۳۰ ام) دو شیوه پیشین انتخاب آثار ترکیب شدند و بخشی از نمایش‌های جشنواره از میان نمایش‌های اجرا شده در طول سال انتخاب می‌شوند و برخی از میان کارهای جدیدی که برای حضور در جشنواره آماده شده‌اند، تا شیوه‌ای جامع‌تر به کار گرفته شود.

تاکنون سی و هشت دوره از این جشنواره بین‌المللی برگزار شده و اینک در آستانه برگزاری سی و نهمین دوره آن هستیم که با توجه به شیوع ویروس کرونا در حال بررسی برای برگزاری این رویداد با شکلی دیگر هستند.

کد خبر 433454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.