آزادسازی مسیر خط سوم متروی اصفهان آغاز شده است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مقرر شده اگر مالکان اراضی در مسیر خط سوم قطار شهری نیاز به توافق با شهرداری داشتند، ارزیابی‌های کارشناسی آن انجام شده و به شورای شهر ارسال شود تا این موضوع را تعیین تکلیف کنیم.

علیرضا نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تملک اراضی موجود در مسیر آزادسازی خط سوم قطار شهری اصفهان، اظهار کرد: در اصفهان مشخصاً سه خط قطار شهری باید اجرایی شود؛ خط یک تمام شده، خط دو در حال اجرا بوده و طراحی خط سه به طول هفت کیلومتر نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه خط سوم قطار شهری مصوبه شورای عالی ترافیک را دارد و جزئی از برنامه‌های مدیریت شهری است، افزود: این خط قطار شهری از میدان آزادی تا پل زندان امتداد خواهد داشت و در همین راستا به دنبال آن هستیم تا طرح توسعه آن نیز به‌صورت کنسرسیوم اجرایی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از کاربران خط سوم، کارکنان صنایع مادر مانند ذوب‌آهن و فولاد مبارکه خواهند بود که قصد عزیمت به سمت غرب اصفهان را دارند، امیدواریم بتوانیم مشارکت این صنایع را نیز جذب کنیم که بدین شکل بخش بزرگی از مشکلاتی که آن‌ها برای انتقال کارکنان خود دارند نیز حل شود.

وی با اشاره به آغاز آزادسازی‌ها در مسیر خط سوم قطار شهری، ادامه داد: تا زمان اجرای پروژه خط سوم قطار شهری ناچار به تعیین تکلیف املاکی هستیم که در مسیر آن باید آزادسازی شوند؛ این املاک یا باید از طرح خارج شود که چون مصوبه دارد و جانمایی شده این موضوع امکان‌پذیر نیست یا آزادسازی آن‌ها اجرایی شود.

نصراصفهانی اضافه کرد: مقرر شده اگر در این خصوص موردی وجود داشت که مالکان نیاز به توافق با شهرداری داشتند، ارزیابی‌های کارشناسی آن انجام شده و به شورای شهر ارسال شود تا زمین‌هایی که در طرح خط سه وجود دارد را تعیین تکلیف کنیم؛ این موضوع در بودجه شهرداری منطقه پنج نیز دیده شده است.

وی با بیان اینکه زمان آغاز اجرای خط سوم پروژه قطار شهری بستگی به تأمین مالی آن دارد، خاطرنشان کرد: قرار بود با مدیریت سابق بنیاد مستضعفان قراردادی را در این خصوص منعقد کنیم که به فرجام نرسید و پس از آن نیز مذاکراتی در استانداری انجام شده تا شرایط برای اجرای خط سوم فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با توجه به اینکه مصوبات اجرای پروژه وجود دارد، اگر تأمین مالی آن انجام شود شورای شهر مانند اهتمامی که برای اجرای خط دوم قطار شهری داشت، به اجرای خط سوم نیز ورود می‌کند اما باید بدانیم که نباید این ورود به پروژه بی‌حساب و کتاب باشد.

اخذ اوراق مشارکت دنبال می‌شود

وی با تاکید بر اینکه اصفهان همچون دیگر شهرها باید سهم خود را در اخذ اوراق مشارکت دنبال کند، اظهار کرد: دولت با وجود آنکه در مضیقه مالی است اما اراده کافی برای همراهی با مدیریت شهری کشور در تخصیص اعتبارات پروژه‌ها به‌ویژه قطار شهری را دارد و این اوراق با توجه به فعالیت و نیاز شهرها اختصاص پیدا می‌کند.

نصراصفهانی ادامه داد: در بودجه سال ۹۹ شهرداری اصفهان ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطار شهری اختصاص داده شده بود که بعد از آن این مبلغ به ۳۰۰ میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد، اما مدیریت شهری از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درخواست کرد همان ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق را به نحو دیگری پیش بینی کند.

وی گفت: درخواست ما بر این بود که ۳۰۰ میلیارد تومان از اوراق با بازپرداخت ۵۰ درصد توسط دولت تقبل شود و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز توسط شهرداری به‌طور کامل بازپرداخت شود که موافقت شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این تسهیلات در شرایط فعلی می‌تواند به اجرای پروژه قطار شهری کمک کند زیرا اگر به تأمین اعتبار پروژه خدشه وارد شود، روند اجرای آن دچار رکود و توقف خواهد شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم در کنار تحقق این اوراق مشارکت، اعتبارات دیگری که از سوی دولت باید تأمین شود به‌ویژه در بخش اتوبوسرانی نیز محقق شده و تسهیلات بیشتری برای شهر اصفهان تأمین شود.

بودجه احیای بافت پیرامون حرم زینبیه را مطالبه کرده‌ایم

نصراصفهانی با اشاره به پیگیری‌های مدیریت شهری برای تأمین اعتبار پروژه احیای بافت پیرامون حرم زینبیه اصفهان از طریق منابع دولتی، گفت: سال گذشته درخواست کردیم به نسبت سهم سایر حرم‌های کشور از بودجه دولتی، نام حرم زینبیه نیز در بودجه کشور گنجانده شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری‌هایی که انجام شد هنوز اتفاقی در این خصوص نیفتاده اما در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول ریاست‌جمهوری این دغدغه به عنوان جزئی از مطالبات مدیریت شهری مطرح شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مکاتبات لازم قبل از این انجام شده که مسئولان مربوطه قول بررسی داده‌اند، گفت: ردیف بودجه احیای بافت پیرامونی حرم‌های دیگر در بودجه کشوری وجود دارد اما حرم زینبیه چنین ردیف بودجه‌ای نداشته و گنجاندن آن در بودجه زمان‌بر خواهد بود زیرا باید توسط دولت این ردیف بودجه ارائه و در کمیسیون تلفیق بررسی شود تا بتوانیم فرصتی برای احیای بافت پیرامون حرم زینبیه به‌دست آوریم.

کد خبر 433406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.