۱۴ مرکز استخراج رمز ارز مجوز گرفته‌اند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴ مرکز استخراج رمز ارز به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات مجوز گرفته‌اند، گفت: متاسفانه عده‌ای با سوءاستفاده از تعرفه‌های دیگر مانند تعرفه کشاورزی استفاده می‌کنند که باعث ورود آسیب‌های زیادی به شبکه برق می‌شود.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مصطفی رجبی‌مشهدی با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما در خصوص پاداش ۱۰ میلیون تومانی برای معرفی مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارز اظهار کرد: پیش از این وزارت اقتصاد از مردم برای معرفی مراکز غیرقانونی استخراج رمز دعوت کرده بود و پس از آن بود که وزارت نیرو نیز از مردم خواست که مزارع غیرمجاز ارز را شناسایی و معرفی کنند.

رجبی مشهدی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴ مرکز استخراج رمز ارز به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات مجوز گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: متأسفانه عده‌ای هم هستند که با سوءاستفاده از تعرفه‌های دیگری مانند کشاورزی، خانگی و حتی صنعتی برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند که این تعداد باعث ورود آسیب‌های زیادی به شبکه می‌شوند.

وی با بیان اینکه شناسایی این مراکز از طریق مقایسه مصارف با دوره‌های قبل و سایر راهکارها انجام می‌شود، افزود: با این حال به منظور جلب مشارکت مردم و شناسایی بیشتر استفاده کنندگان غیرمجاز، دستورالعمل پرداخت پاداش به افرادی که این مراکز غیرقانونی را شناسایی و معرفی کنند، تدوین شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در پنج‌شنبه هفته گذشته (۱۹ تیر) مصرف برق نسبت به روز مشابه سال گذشته بیش از چهار هزار مگاوات افزایش داشت، گفت: با توجه به اینکه میزان رشد مصارف در همه بخش‌ها به‌دلیل در اختیار داشتن تعداد انشعاب‌های فروخته شده مشخص است، اضافه کرد: به همین دلیل می‌توان گفت که بخشی از این افزایش مصرف به دلیل استفاده‌های غیرمجاز است.

رجبی مشهدی همچنین در خصوص آمار مزارع غیرمجاز کشف شده نیز گفت: تاکنون بیش از یک‌هزار مزرعه غیرمجاز استخراج رمز ارز شناسایی شده است که در کشور پراکنده‌اند.

وی درباره تعرفه برق استخراج رمز ارز در ایران گفت: استخراج رمز ارز در ایران با دو نوع تعرفه انجام می‌شود که بر اساس آن در ۸ ماه خنک سال، استخراج با تعرفه ۴۸۰ تومان و در ۴ ماه گرم با تعرفه بالاتر صورت می‌گیرد، اما صنعت برق به منظور حمایت از این کسب و کار، راهکارهایی برای اعمال تخفیف در نظر گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر ادامه داد: دارندگان مجوز استخراج رمز ارز می‌توانند با راهکارهای در نظر گرفته شده می‌توانند تا ۴۷ درصد از تخفیف بهای برق برخوردار شوند که دستورالعمل‌های آن ابلاغ شده و به اطلاع دارندگان مجوز نیز رسیده است.

وی از فرصت دیگری که صنعت برق برای کاهش بهای برق در اختیار این گروه از فعالان اقتصادی گذاشته خبر داد و گفت: بر این اساس در چهار ماه گرم سال متقاضیان می‌توانند از طریق مشارکت و سرمایه گذاری در طرح‌های بهره‌وری مانند طرح تعویض یک میلیون کولر گازی نسبت به تأمین برق خود اقدام نمایند که در این حالت قیمت تمام شده برق برای متقاضیان حدود ۴۷۵ تومان خواهد بود.

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه به سرمایه‌گذاران در طرح‌های بهره‌وری، گواهی صرفه‌جویی داده خواهد شد، افزود: دارنده گواهی صرفه‌جویی مجاز است معادل انرژی الکتریکی مندرج در گواهی را بر اساس مقررات جاری، از طریق بورس انرژی (به‌طور مستقیم و یا از طریق قراردادهای دو جانبه با مالک نیروگاه) خریداری و برای مصرف نهایی به هر یک از کاربردهای رایج از جمله استخراج رمز ارزها، تخصیص دهد.

کد خبر 433344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.