مرمت شبکه آبراهه‌های تاریخی لاهه

شهر لاهه هلند میزبان شبکه‌ای از آبراهه‌های تاریخی است که بخش بزرگی از آن علیرغم مخالفت جنبش‌های مردمی مسدود شده تا فضایی برای خطوط تراموا و ساختمان‌ها ایجاد شود؛ معماران هلندی چشم‌انداز لاهه را در صورت مرمت این آبراهه‌ها تصویر سازی کردند و چگونگی تاثیر وجود آن‌ها بر احیای مرکز شهر را نشان دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آبراهه‌های تاریخی شهر هلند که زمانی از مرکز آن عبور می‌کرد توسط استودیوی معماری هلندی MVRDV با همکاری انجمن‌های محلی به گونه‌ای تصویرسازی شد که بعد از مرمت میزبان فعالیت‌های شنا، قایق‌رانی، قایق‌های تفریحی و زیستگاه گونه زینتی ماهی کپور است. هدف اجرای این پروژه این است که نشان دهد چگونه احیای آبراه می‌تواند بخش‌هایی از شهر را احیا کند و باعث تقویت اقتصاد، تنوع زیستی، کنترل ترافیک و مدیریت آب شود.

وینی ماس (Winy Maas)، معمار و از بنیان‌گذاران استودیوی معماری هلندی MVRDV می‌گوید: "در سراسر جهان، محله‌هایی مانند مرکز تاریخی لاهه ستون فقرات جهانگردی را تشکیل می‌دهند و هویتی را برای شهر تعریف می‌کنند، اما در لاهه به نوعی این منطقه تاریخی و فوق‌العاده جذاب فراموش شد؛ این ناحیه فرصتی بی‌نظیر برای احیای شهر است که موجب بهبود اقتصاد محلی شده و جهشی در انتقال انرژی شهر ایجاد می‌کند."

لاهه به عنوان پایتخت اداری هلند و میزبان یکی از مهم‌ترین دادگاه‌های جهان، در مقایسه با سایر شهرهای هلند وابستگی کمتری به شبکه آبراهه‌ها که در تاریخ برای تجارت از آن استفاده می‌شد داشته است. در نتیجه بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۷۰ بخش بزرگی از شبکه آبی آن علیرغم مخالفت جنبش‌های مردمی منطقه برای حفظ آن پر شد تا فضایی برای خطوط تراموا و ساختمان‌ها ایجاد شود.

سال‌های اخیر این جنبش‌ها در جامعه به‌عنوان بخشی از پروژه Spinoza Power 2.0 احیا شده‌اند. در این پروژه از مقامات محلی می‌خواهند تا منطقه بدنام "رد لایت" را حذف یا تغییر کاربری دهند و به جای پارکینگ ناکارآمد این ناحیه، یک بازار ایجاد کنند. با این چشم‌انداز، استودیوی معماری هلندی MVRDV برای باز کردن تعدادی از آبراهه‌های شهر، یک طرح جامع ساده و قابل اجرا ایجاد کرده است که بر اساس آن تعدادی از کانال‌های آب دوباره باز و به سایر آبراهه‌های اطراف متصل می‌شوند.

بر اساس مطالعات صورت گرفته بر آبراهه‌های تاریخی،MVRDV مرمت آبراهه‌های اصلی را پیش‌بینی کرده و برنامه‌هایی نیز برای آبراهه‌های فرعی که مسیر آن‌ها بسته یا به دلیل ایجاد زیرساخت‌ها و ساختمان سازی از بین رفته‌اند، تهیه کرده است. در واقع بهسازی آبراهه‌های فرعی بر این اصل پیش می‌رود که هر یک از آن‌ها باید به عنوان یک محرک شهری عمل کند.

در تصاویر منتشر شده، آبراهه‌های بازگشایی شده به عنوان مسیرهایی برای شنا، قایق‌رانی با قایق‌های پدالی و گوندولا و گشت‌وگذار جهت حمایت از طرح بزرگ لاهه برای تبدیل شدن به یک شهر ورزش-محور استفاده می‌شود.

استودیوی MVRDV همچنین برای مرمت و احیای آبراهه‌ها پیشنهاد کرده فضایی برای گونه زینتی ماهی کپور (koi carp) فراهم شود؛ این گونه زینتی کپور معمولاً در استخرهای فضای باز یا باغ‌های آبی نگهداری می‌شود.

استودیوی معماریMVRDV یک استودیوی معماری هلندی است که در روتردام مستقر است و در سال ۱۹۹۱ توسط وینی ماس (Winy Maas)، ژاکوب ون ریجس (Jacob van Rijs) و ناتالی دو ریس (Nathalie de Vries) تأسیس شد.

کد خبر 433300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.