رای اعضای شورای شهر شیراز برای مردم قابل رویت شد

با رونمایی از سامانه الکترونیکی جامع مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز، رای اعضای این نهاد برای مردم قابل مشاهده و رصد شد.

به گزارش ایمنا، در یکصد و چهلمین نشست شورای اسلامی شهر شیراز که عصر چهارشنبه برگزار شد، با رونمایی از سامانه الکترونیکی جامع مصوبات این نهاد، مقرر شد که از این به بعد رای تک تک اعضای به طرح و لوایح مطرح شده در صحن علنی این شورا  قابل مشاهده باشد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست با تاکید بر اینکه شورای پنجم از ابتدای شروع به کار خود با شعار شفافیت و مبارزه با فساد وارد عرصه شد، به راه‌اندازی سامانه جامع مصوبات شورا در این جلسه اشاره و بیان کرد: این سامانه دارای قابلیت‌های بسیار مهمی است که نخستین قابلیت آن، الکترونیکی و شفاف بودن رای اعضای این نهاد است، آن هم در زمانه‌ای که بسیاری از نمایندگان مردم از اعلام رای عمومی خود پرهیز می‌کنند.

ابراهیم صبوری گفت: شورای پنجم از همان ابتدا به دنبال اجرای برنامه‌های پیش‌بینی شده خود در تحقق شفافیت و تشکیل اتاق شیشه‌ای بود.

او با تاکید بر اینکه اکنون شورای پنجم اسلامی شهر شیراز، پیشگام شده و رای خود را به طور شفاف به اطلاع مردم می‌رساند، افزود: انتشار عمومی صورتجلسات کمیسیون‌ها، صحن شورا، مصوبات نهایی شورا، امکان گزارش‌گیری و نظارت مستمر و نظام‌مند، بخش دیگری از قابلیت‌های این سامانه است.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: پیش از راه‌اندازی این سامانه، پیگیری مسیر اجرای مصوبه تنها از طریق نامه‌نگاری قابل انجام بود اما اکنون از طریق سامانه هر مصوبه قابل رهگیری و همه مکاتبه‌ها نیز قابل رویت است و افزون بر این، حذف کامل گردش کاغذ برای مصوبات در صحن شورا امکان‌پذیر شده است.

صبوری اضافه کرد: امکان ثبت حضور و غیاب و ورود و خروج اعضا به صورت الکترونیکی از دیگر قابلیت‌های این سامانه به شمار می‌آید.

وی، اظهار کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های این سامانه، بارگذاری مصوبات شورا از دوره اول تا امروز است به این صورت که هر مصوبه‌ای که در شورا تصویب شده در این سامانه قرار گرفته و برای همه قابل دسترسی است، پیش از این دسترسی به مصوبات تنها از طریق مراجعه حضوری ممکن بود.

نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین به سامانه شفافیت شهرداری که مصوبه شورای پنجم بود نیز اشاره کرد و گفت: این سامانه که از همان ابتدای امر مورد تاکید قرار گرفت یکی از کامل‌ترین سامانه‌ها به لحاظ محتوا بوده و مواردی که از سوی شورا به منظور نمایش در سامانه به تصویب رسیده است، از جمله قابل توجه‌ترین‌ موارد در کشور است.

صبوری، با اشاره به توسعه سایت شورا با هدف تحقق شعار شفافیت و اتاق شیشه‌ای، بیان کرد: پخش زنده نشست‌ها از سایت رسمی شورای اسلامی شهر شیراز به عنوان نخستین شورای اسلامی پیشگام کشور، بارگذاری فایل صوتی و مصوبات در سایت رسمی شورا و همچنین طرح پیشنهادات مردمی با جمع‌آوری امضا و امکان ارائه آن به شورا از جمله این اقدامات بوده که محقق شده است.

طرح مدیریت عدم تعارض منافع در شورای اسلامی شهر شیراز با هدف مبارزه با فساد، از دیگر مباحثی بود که نایب رییس این نهاد به آن پرداخت و گفت: خوشبختانه این طرح که با استقبال بی‌نظیری رو به رو شده، پس از مدت زمان طولانی بررسی در شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید و اکنون در شهرداری در حال اجراست.

صبوری افزود: همچنین در حوزه شهرداری الکترونیک با پیگیری کمیسیون شهرسازی و معماری، سامانه شهروندسپاری با هدف کاهش مراجعه حضوری به شهرداری راه‌اندازی شد به این ترتیب در حال حاضر برای استعلام آپارتمان‌ها که بیش از ۵۰ درصد مراجعات حضوری به شهرداری را شامل می‌شود دیگر هیچ مراجعه حضوری نداریم.

بافت تاریخی شیراز نیازمند توجه

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این نشست بیان کرد: بافت تاریخی این شهر به نسبت جمعیت اندک خود در طول تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، زادگاه یا خاستگاه بیشترین تعداد از مفاخر جهان اسلام بوده که این خود از مهمترین دلایل حفظ و حراست از میراث و هویت تاریخی آن است.

احمد تنوری افزود: لازم است شهرداری شیراز، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان اوقاف و امور خیریه نسبت به اعمال ضوابط حریم آثار و ابنیه تاریخی این منطقه توجه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته، دخل و تصرف‌هایی در کالبد و بناهای بافت تاریخی شیراز، از جمله آرامستان تاریخی دارالسلام، انجام شده که اغلب به اصالت‌زدایی و تغییر هویت تاریخی آنها انجامیده است.

وی اضافه کرد: مسوولان کنونی باید توجه داشته باشند که بافت تاریخی شیراز که به لحاظ تعدد اماکن زیارتی در ایران بی‌نظیر است در درجه اول، یک منطقه زیارتی و مذهبی است که سیما و منظر و فضای اجتماعی این بافت از جنبه هویت تاریخی مذهبی آن باید حفظ شود.

فرهنگسراهای شیراز برای نوجوانان و جوانان جذابیت لازم را ندارد

یکی از طرح‌هایی که در ادامه این نشست از سوی برخی از اعضای این شورا مطرح شد، پیشنهاد ایجاد خانه شهریاران جوان بود.

سولماز دهقانی رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز در این باره گفت: در حال حاضر فرهنگسراهای شیراز کارایی لازم را ندارند و فعالیت این مجموعه‌ها به گونه‌ای نبوده که نوجوانان و جوانان به سوی استفاده از این فرهنگسراها جذب شوند.

احمدرضا دستغیب، عضو دیگر این شورا نیز در این زمینه بیان کرد: تعداد زیادی فرهنگسرا، سرای محله و مجموعه‌های زیر نظر کانون پرورش فکری نوجوانان در شیراز فعال است و در این شرایط نباید دستگاه جدید دیگری ایجاد کرد بلکه باید از همین ظرفیت‌های موجود بهره لازم را برد و کیفیت خدمات فرهنگی و آموزشی را در آن افزایش داد.

احمد تنوری عضو دیگر این شورا و رییس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی این نهاد نیز گفت: خانه شهریاران جوان طرحی است که اگر شهرداری شیراز ملزم به اجرای آن شود باید بخشی از اختیارات معاونت فرهنگی شهرداری به آن واگذار شود.

در نهایت با رای اکثریت اعضای شورا اسلامی شهر شیراز، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی این نهاد ارجاع شد.

کمک شورا برای ساماندهی و یا طرد اتباع بیگانه

مساعدت ۱۰ میلیارد ریالی به دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان فارس بابت هزینه‌های طرد و ساماندهی اتباع بیگانه، یکی دیگر از لوایح بررسی شده در این نشست بود و بر اساس آن به شهرداری شیراز اجازه داده شد پنج میلیارد ریال از محل ردیف اعتباری ماده ۱۶ بودجه سال ۹۹ را برای کمک به دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان فارس پرداخت کند.

همچنین دیگر لایحه‌ای که در این نشست به تصویب رسید، ایجاد واحدهای تجاری بازارجه هنر با مال‌الاجاره ۵۰ درصد مبلغ اجاره‌بهای کارشناسی برای مدت ۲ سال بود که براساس آن به شهرداری شیراز اجازه داده شد نسبت به ایجاد واحدهای تجاری بازارچه هنر با مال‌الاجاره ۵۰ درصد مبلغ با رعایت آیین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری‌ها اقدام کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 432771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.