راهکار شهرها برای مقابله با جزایر گرمایی

افزایش روز به روز بحران‌های آب و هوایی معماران را به ایده‌پردازی در پیاده‌سازی پروژه‌های شهری، از پوشش سفید رنگ سازه‌ها گرفته تا ایجاد پارک‌های مخصوص دوچرخه‌سواری و باغ‌های سبز، سوق داده است تا از این طریق اثرات جزایر گرمایی شهری را به حداقل ممکن برسانند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در اواخر ماه جولای و اوایل آگوست سال ۲۰۰۸ موج شدیدی از گرما ایالت اوکلاهما در ایالات متحده آمریکا را فرا گرفت به طوری که دمای هوا در لحظه اوج خود به حدود ۴۴ درجه سانتی‌گراد رسید. مطالعات بعدی نشان داد که دمای هوای کلانشهر اوکلاهما، پایتخت این ایالت به طور میانگین در طول روز یک درجه بالاتر از نقاط دور افتاده‌تر بود و این اختلاف دما در طول شب به طور عجیبی به چهار درجه سانتی‌گراد می‌رسید.

این اختلافات دمایی نمونه بارزی از پدیده اثرات جزایر گرمایی است که در نتیجه آن فضاهای شهری ساخته شده از بتن گرمای خورشید را به خود جذب می‌کند و باعث افزایش دمای محیط می‌شود. به همین دلیل است که دانشمندان بررسی اثرات جزایر گرمایی را در شهرها بیش از حومه‌های آن‌ها مورد توجه قرار می‌دهند و معماران از هیچ تلاشی برای ایجاد تغییر در طراحی شهری به منظور کاهش دما دریغ نمی‌کنند.

ترافیک‌های سنگین مصرف بالای انرژی و کاهش کیفیت هوا را همراه دارد که در بخش‌های پرجمعیت جهان نظیر جنوب آسیا این رویداد بسیار مرگبار بوده و سال‌ها افراد زیادی را قربانی کرده است. به عنوان مثال، در ماه ژوئن سال گذشته دهلی نو افزایش بی‌سابقه‌ای در دمای هوا یعنی ۴۸ درجه سانتی‌گراد را تجربه کرد که در نتیجه آن در همان ماه ۳۶ نفر از مردم جان خود را از دست دادند. تحقیقات حاکی است که اگر در کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش گرما و رطوبت به روند افزایشی خود ادامه دهد، آنگاه در قرن آینده این کشورها قابلیت زندگی مردم را ندارد.

جزایر گرمایی و تغییرات آب‌وهوایی دو مسئله متفاوت با یکدیگر است، با این حال متأسفانه این دو رویداد پا به پای هم شهرها را روز به روز گرم‌تر می‌کند و زیست‌پذیری را در آن‌ها کاهش می‌دهد. اما چاره چیست؟

کاهش دما از طریق روشن‌سازی پوشش سازه‌ها، ساخت بام باغ و کاشت درختان بیشتر

برای افرادی که از نظر مالی مشکلی ندارند، نصب تهویه کننده‌های هوا یا کولرها برای خنک‌سازی محیط اطراف خود روش مناسبی است که البته همین دستگاه‌ها خود منبعی برای تولید گاز دی‌اکسید کربن به شمار می‌رود چرا که نوعی چرخه معیوب و ناپایدار ایجاد می‌کند. اما اخیراً، برخی طراحان شهری ایده خنک‌سازی پشت‌بام را برای کاهش دمای یک ساختمان ارائه داده‌اند؛ این افراد استفاده از موادی با قدرت بالای انعکاس نور خورشید از پشت بام خانه‌ها را به عنوان بهترین روش برای خنک نگه داشتن آن خانه پیشنهاد کرده‌اند. استراتژی خنک‌سازی پشت بام روشی مقرون به صرفه است که به حفظ طبیعی پشت بام کمک می‌کند و علاوه بر کاهش اثرات ناشی از جزایر گرمایی به ذخیره انرژی و افزایش مقاومت پشت بام کمک قابل توجهی می‌کند.

ایجاد بام باغ‌ها نیز روش محبوبی در میان طراحان شهری است چرا که افزایش اکوسیستم و حفظ آب باران را همراه دارد. البته این روش ممکن است بسیار پر هزینه باشد و اینکه بسیاری از ساختمان‌ها از مقاومت کافی در مقابل وزن باغ‌های سبز بر بام خود برخوردار نیستند.

کاشت درختان نیز روش بسیار مناسبی برای خنک نگه داشتن شهرهاست چرا که سایه آن باعث خنک شدن هوا می‌شود، آب باران را در خود جذب می‌کند و افزایش لانه‌گزینی حیات وحش را در پی دارد. کاشت درختان اگرچه نسبتاً راحت است، اما تغذیه و پرورش درختان کاری زمان‌بر و مستلزم تلاش زیاد است. با این حال گیاهان و درختانی با رشد سریع نظیر درختان مو، بوته‌ها و چمنزارها می‌تواند بسیار کم‌زحمت باشد و برای کاهش دمای هوا مفید واقع شود.

نقش پروژه‌های معماری در کاهش اثرات جزایر گرمایی

اخیراً معماران تلاش کرده‌اند پروژه‌های معماری خود را به گونه‌ای طراحی کنند که بیشترین تأثیر را در کاهش دمای هوا داشته باشد. به عنوان مثال، در ورشو پایتخت لهستان، برنامه‌ریزان قرار است بزرگ‌ترین میدان شهر به نام Piłsudski را از نو طراحی کنند و به ادعای خود از آن بزرگ‌ترین پارک دوچرخه‌سواری اروپا را به وجود آورند. هدف این طراحان ایجاد یک اکوسیستم شهری با وسایل حمل و نقل سبک است که می‌تواند تغییرات آب و هوایی و اثرات جزایر گرمایی را تحت تأثیر قرار دهد. پروژه فوق یک پارک دوچرخه‌سواری دو طبقه را در بر خواهد گرفت که قرار است یک پارکینگ چند طبقه دوچرخه را نیز در خود جای دهد.

کد خبر 432676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.