رد پای سیاه کرونا بر فعالیت راهنمایان گردشگری

یک راهنمای تور گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا فعالیت تمام فعالان صنعت گردشگری از جمله تمامی راهنمایان تور با مشکل مواجه شده است و می‌توان میزان فعالیت را صفر در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر ساله تعطیلات نوروز و بعد از آن تابستان زمان اوج گرفتن فعالیت راهنمایان گردشگری بود، اما امسال با ظهور بلایی به نام کرونا نه تنها صنعت گردشگری در تعطیلات آغاز سال با شوک بزرگی روبه‌رو شد؛ بلکه حالا با شروع فصل تابستان همچنان درصد سفرها بسیار کم است و این به معنای نفس نفس زدن روند کاری راهنمایان گردشگری است.

در بین تمام اجزای صنعت گردشگری، راهنمایان را می‌توان مهم‌ترین حلقه اتصال این زنجیر نامید که در معرض بیشترین خطر قرار دارند. راهنمایی تور در عین حال که فعالیت سخت، حساس و بسیار تخصصی است، اما هیچ گاه به عنوان حرفه‌ای رسمی در کشور شناخته نشده و این قشر همچنان از مزایایی نظیر پوشش بیمه بی‌بهره هستند. در این شرایط کرونا مانند بلایی خانمان سوز به جان صنعت گردشگری و فعالان آن افتاده و آن‌ها را از نفس انداخته است.

مهدی گلی، نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا گفت: تورهای ورودی و خروجی به طور کامل تعطیل است و در حال حاضر صرفاً تورهای طبیعت گردی برگزار می‌شود که آن هم در مقایسه با شرایط پیش از شیوع بیماری کرونا تنها یک درصد از کل فعالیت راهنمایان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در این شرایط فعالیت تمامی راهنمایان تور با مشکل مواجه شده و می‌توان میزان فعالیت را صفر در نظر گرفت ضمن اینکه در این مدت درصد بسیاری از راهنمایان بیکار شدند.

گلی در خصوص اوضاع و شرایط راهنمایان تور گفت: کلاس‌های آموزشی که برای تور لیدرها در نظر گرفته شده بود لغو شده و تاکنون بر خلاف قول‌های داده شده هیچ وامی از سوی دولت برای راهنمایان در نظر گرفته نشده است. در صورت ادامه روند موجود ممکن است نیمی از راهنمایان گردشگری برای همیشه بیکار شوند و مجبور به ادامه حرفه‌ای دیگر باشند.

وی افزود: استقبال مردم از تورهای محدودی نیز که هم اکنون برگزار می‌شود بسیار کم است و این موضوع خود دلیلی برای برگزار نشدن تورها است، چراکه در شرایط کنونی سفر در اولویت زندگی مردم و سبد خرید ضروری زندگی نیست.

کد خبر 432589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.