ارزیابی اقتصادی پروژه‌های تعمیر و نگهداری پل‌های اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: ارائه یک مدل ساده به منظور ارزیابی اقتصادی و تحلیل هزینه فایده در پروژه‌های تعمیر و نگهداری پل (شامل بهسازی و مقاوم‌سازی) به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت عمران شهری است که در دانشگاه صنعتی اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پایش وضع پل‌ها به عنوان مهم‌ترین سازه‌های شهری با توجه به نقش عملکردی آنها در شبکه حمل و نقلی بسیار الزامی است.

وی افزود: در صورتی که آسیب‌های متداوم وارده بر سازه پل‌ها سبب ایجاد اختلال اساسی در شبکه حمل و نقل شود، علاوه بر اختلال در شرایط بهره برداری عادی در صورت بروز بحران، احتمال می‌رود شبکه حیاتی ارتباطی نیز دچار نقصان اساسی شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: سازه پل‌ها به صورت پیوسته در اثر عوامل جوی و بارگذاری‌های پیوسته در طول بهره برداری دچار خرابی می‌شود که جهت پیشگیری از حرکت پیش‌رونده خرابی‌ها باید به صورت مستمر بازرسی، مرمت و اصلاحات مورد نیاز انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: این مساله موجب شده شهرداری همه ساله هزینه‌های بسیاری را بابت اقدامات تعمیر و نگهداری شامل اصلاح ترک‌خوردگی‌ها و خرابی‌های بصری و یا تعویض الاستومرها و نئوپرن‌ها مصرف کند؛ علاوه بر هزینه‌های مستقیم در اقدامات اصلاحی، هزینه‌های غیرمستقیم ترافیکی و حمل و نقلی نیز وجود دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه در اتخاذ تصمیم برای کیفیت تعمیر و نگهداری و یا بهسازی این سازه‌ها در شرایط بهره‌برداری باید راهکار و چارچوب‌هایی وجود داشته باشد که بتواند برای اتخاذ تصمیم کمک کند، تاکید کرد: تحلیل هزینه فایده به عنوان راهکار می‌تواند برای گزینه‌های مرمت بر روی پل‌ها انجام شود که در این تحلیل هزینه‌های حمل و نقلی و ترافیکی به همراه هزینه‌های درازمدت تعمیر و بهسازی در طول عمر پل لحاظ خواهد شد.

وی گفت: گرفتن تصمیم جهت کیفیت اقدامات تعمیر و اصلاحی و اولویت بندی پل‌ها، یکی از مهمترین دغدغه مهندسان و مدیران است که به کمک تحلیل هزینه فایده، روالی پیشنهاد خواهد شد که تمامی هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم در طول عمر سازه لحاظ می‌شود و با توجه به طول عمر سازه و راهکارهای مختلف، کمک مناسبی جهت تصمیم‌گیری بهینه به مهندسین و مدیران خواهد کرد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه سازه‌های پل‌های شهری با توجه به عملکرد و خدمت رسانی بی وقفه آنها، نقش بسیار مهمی در شبکه حمل و نقلی ایفا می‌کند، تصریح کرد: وجود رودخانه زاینده رود در مرکز شهر اصفهان سبب شده پل‌های بسیاری در شبکه حمل و نقل شهر پیش بینی و اجرا شود که در صورت وقوع آسیب جدی به هریک از پل‌ها سبب ایجاد اختلال اساسی در شبکه حمل‌ونقل می‌شود.

وی ادامه داد: این اختلال می‌تواند در شرایط بهره‌برداری عادی ایجاد شود و یا در صورت بروز بحران در شبکه حیاتی ارتباطی رخ دهد؛ از طرفی گذشت زمان و کاهش کیفیت مصالح ناشی از خوردگی و ترک خوردگی‌ها، سبب کاهش ظرفیت‌سازی‌ها شده است.

ابراهیمی گفت: یک اقدام پیوسته در راستای تعمیر و نگهداری این پل‌ها در حال انجام است که تصمیم‌گیری برای ارتقای کیفیت تعمیر و نگهداری و یا بهسازی این سازه‌ها لازم است؛ در واقع راهکاری وجود دارد که با لحاظ این راهکارهای مختلف تعمیر، بهسازی یا مقاوم‌سازی، بتواند تحلیل تصمیم‌گیری روی گزینه‌های مختلف بهسازی و مقاوم‌سازی پل‌ها انجام دهد.

وی با بیان اینکه در پژوهش ارزیابی اقتصادی پروژه‌های تعمیر و نگهداری پل‌های شهر تحلیل هزینه‌های حمل و نقلی و ترافیکی به همراه هزینه‌های دراز مدت تعمیر و بهسازی در طول عمر پل به کمک تحلیل هزینه فایده لحاظ شده است، تصریح کرد: برای انجام اقدامات تعمیر و اصلاح نیاز به یک روش اولویت‌بندی و شناسایی روش بهینه این اقدامات وجود دارد که در این روش لازم است تمامی هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم مد نظر قرار گیرد؛ روش پیشنهادی تحلیل هزینه فایده می‌تواند با لحاظ این هزینه‌ها و همچنین عمر سازه، راهکار مناسبی برای مهندسان و مدیران ارائه کند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: برای انجام این پژوهش ابتدا سوابق مطالعاتی مورد جست و جو و مطالعه قرار گرفت، سپس آئین نامه‌ها و استانداردهای مطرح در زمینه ارزیابی سناریوهای دوره بهره‌برداری پل‌ها معرفی و فلوچارت اطلاعات مورد نیاز قبل از تحقیق به صورت اطلاعات سازه‌ای و همچنین حمل و نقلی بیان شد، سپس با توجه به این‌که شاخص ارزیابی به صورت هزینه‌ای است، شاخص‌های هزینه‌ای شامل سازهای، حمل و نقلی و همچنین زیست‌محیطی معرفی و در ادامه روش اولویت‌بندی سناریوها با توجه به تحلیل هزینه فایده تشریح شد.

کد خبر 432263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.