بزرگداشت نیک پایان و عقیلی در عمارت هنرمند

آئین بزرگداشت حسن عقیلی و مرتضی نیک پایان با حضور جمعی از مسئولان و به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در عمارت هنرمند اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شامگاه یکشنبه در آئین بزرگداشت استاد حسن عقیلی و استاد مرتضی نیک پایان که در عمارت هنرمند برپا شد، اظهار کرد: اتفاق امروز جز وظایف ذاتی حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان است هر شهر و هر مدیریت شهری مکلف و مفتخر است که سرمایه‌های نمادین را برجسته و به آن‌ها بپردازد و مرگ، پایان جریان فرایند محور هنری آن‌ها نباشد.

مرگ می‌تواند آغاز تازه‌ای بر پایان یک جریان اجتماعی باشد

وی افزود: استاد حسن عقیلی روش و منش و یک شکرستان پرمعنا بود که خود را مفتخر به دانش‌اندوزی از شخصیت وی می‌دانم هیچ‌گاه درخواست شخصی نداشت چرا که همواره دغدغه هنرمندان را داشت که غبار نسیان از طرف ما بر روی شخصیتشان نشسته بود و درخواست حمایت از این هنرمندان را داشت.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: استاد مرتضی نیک پایان که افتخار دوستی با وی را داشتم و به دعوتش در رابطه با کتاب ساعت پرتقال در یک جمع دانشجویی باهم صحبت کردیم، او بسیار شخصیت محجوبی داشت و دوستدار هنر و محقق بود.

عیدی خاطرنشان کرد: امیدوارم این وظیفه را به درستی و به نیکی انجام دهیم که مرگ آغاز تازه‌ای بر پایان یک جریان اجتماعی در اصفهان باشد. باید متوجه این امر باشیم که از حضور بزرگوارانی که در قید حیات هستند و از هنرستان پرفیض‌شان نهایت استفاده را ببریم که رسالت عمارت هنرمند بر مبنای این صور است.

اخلاق هنرمندی عقیلی به روز بود

فضل الله صلواتی در ادامه این بزرگداشت گفت: استاد حسن عقیلی کوشا، جدی و فعال بود و اخلاق هنرمندی‌اش متناسب با روز پیش می‌رفت. دین، خدا و پیغمبر هم می‌گویند خوش اخلاق باشیم چراکه هنر باید دلچسب مردم و جامعه باشد و اخلاق بد باعث گریز از هنر می‌شود.

وی افزود: استاد اخلاق هیچوقت دستور نمی‌دهد بلکه راه و مسیر را متناسب با مکان و زمان نشان می‌دهد. این دو استاد بسیار اخلاق مدار بودند و زندگی جاویدان از آن آنهاست.

این روزنامه نگار پیشکسوت ادامه داد: حدیثی داریم که می‌گوید کسی که دلی را شاد کند و لبخند بر لب مردم بیاورد بهشت بر او واجب می‌شود.

اخلاق مهم‌ترین اصل که سرمایه هنرمند است

حسن اکلیلی بازیگر تلویزیون و تئاتر در ادامه مراسم بزرگداشت اظهار کرد: استاد عقیلی و استاد نیک پایان انسان‌های خوبی بودند و اثرات وجودی‌شان همیشه هست و اثر فرهنگ و هنری خود را تا ابد برجایی گذاشتند.

وی افزود: داغ از دست دادن این هنرمندان همیشه بر سینه‌مان خواهد ماند اخلاق مهم‌ترین اصل که سرمایه هنرمند است و استاد عقیلی اخلاق‌مدارترین هنرمند بود. همچنین در بخش سینمای جوان استاد نیک پایان بسیار تأثیر گذار بود. این دو عزیز بسیار به ما خدمت کردند.

استاد عقیلی هنرمندی نکته سنج بود

مصطفی انوری زاده، رئیس سابق کانون وکلای اصفهان نیز در ادامه این آئین گفت: ۴۹ سال پیش دوستی من و استاد عقیلی شکل گرفت و تا زمان فوت‌شان یک دل کنار همدیگر بودیم عقیلی هنرمند دوست داشتنی و عاشق هنر بود که عشق به همکاران هنرمند خود داشت. او فردی متواضع و هنرمندی اندیشمند و با ارزش بود.

وی افزود: فروتنی از خصیصه‌های ذاتی این هنرمند بود. استاد عقیلی اخلاق مدار و اعتقاد به رعایت اخلاق داشت و با اخلاق زندگی می‌کرد و اخلاق را به دیگران می‌آموخت و همین اخلاق مداری باعث ایجاد شخصیت ممتاز او شد که همه او را متمایز از دیگران می‌شناختند.

رئیس سابق کانون وکلای اصفهان خاطرنشان کرد: همیشه لبخند بر لب داشت و هیچوقت عصبانیت او را در طول این ۴۹ سال ندیدم مروت و مردانگی یکی دیگر از خصیصه‌های او بود و کسانی که از او انتقاد می‌کردند را می‌پذیرفت و با آن‌ها بحث و صحبت می‌کرد و دوستی‌های عمیقی با دوستان خود داشت. در کارهایی که به او سپرده می‌شد دقت و نکته‌سنجی‌ها منحصر به فرد داشت، همه هنر این استاد در کنار کار کارشناسی دادگستری وی بود.

کد خبر 432246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.