معرفی فرهنگ ۴۰۰ ساله ارامنه جلفای اصفهان

مدیر مجموعه فرهنگی کلیسای وانک اصفهان از برپایی نمایشگاه معرفی حیات اجتماعی و فرهنگی ۴۰۰ ساله ارامنه اصفهان در این مجموعه تاریخی و فرهنگی خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، آریس داوتیان اظهار کرد: همزمان با تأسیس موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان، نمایشگاه معرفی فرهنگ ۴۰۰ ساله ارامنه جلفای اصفهان در مکان موزه کلیسای وانک افتتاح شد.

وی در خصوص ویژگی‌های این نمایشگاه فرهنگی گفت: در محوطه موزه مردم شناسی کلیسای وانک که با مشارکت شورای خلیفه‌گری ارامنه و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان راه اندازی شد، نمایشگاهی از پوشاک سنتی، همراه با مشاغل مردم جلفا نو از عصر صفوی تا کنون در محل این موزه به نمایش در آمد.

داوتیان تاکید کرد: با توجه به اینکه ارامنه جلفا نیز پا به پای مردم اصفهان از ۴۰۰ سال گذشته تا کنون در هنرهای مختلف صاحب سبک بوده‌اند، گوش‌هایی از هنر هنرمندان جلفای (نو) از عصر صفوی تا دوران معاصر را همراه با معرفی هنرمندان در قالب هنرهایی همچون بافته‌های سنتی، جواهر سازی، تولید آلات موسیقی، معماری و تزئینات وابسته به آن در این نمایشگاه در معرض دید دوستداران تاریخ و فرهنگ، قرار داده شده است.

مدیر مجموعه تاریخی و فرهنگی کلیسای وانک با اشاره به سیر تطور فرهنگ و تمدن در جلفای اصفهان تصریح کرد: مردم جلفای (نو) اصفهان از بدو تأسیس در ۴۰۰ سال گذشته تا کنون فراز و نشیب‌های فراوانی را از سر گذرانده‌اند، لذا در این نمایشگاه تلاش شده تا سیر تکوینی فرهنگ و تمدن مردم جلفا را از بدو ورود به ایران و سپس تلفیق هنر قرون وسطای ارمنستان با مکتب علمی و فرهنگی اصفهان در سده هفدهم میلادی و سپس تاریخ نوین جلفا در سده‌های نوزدهم و بیستم میلادی که بر اثر ارتباطات تجاری و فرهنگی ارامنه و به ویژه تجار ارمنی با سراسر جهان شکل گرفت در معرض نگاه نسل جدید قرار گیرد.

وی گفت: در همین زمینه در این نمایشگاه برخی کارگاه‌های تجربه‌آموز به صورت زنده به معرفی برخی از صنایع دستی مردم جلفا به ویژه طلا سازی، سوزن دوزی پرداخته و در عین حال، راویان جوان به صورت زنده ضمن معرفی آداب و رسوم و سنت‌های مردم ارامنه به معرفی مشاهیر ارامنه جلفای اصفهان نیز می‌پردازند.

کد خبر 432132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.