۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
چرا هوای اصفهان آلوده شد؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: فعال شدن کانون‌های گرد و غبار شمال استان اصفهان به ویژه در کویر دَقِ سرخ اردستان و انارک نائین و همچنین برخی کانون‌های خارج از این استان علت آلودگی هوا در روزهای اخیر بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کیفیت هوای کلانشهر اصفهان از بعدازظهر - چهارشنبه ۱۱ تیر- به تدریج کاهش یافت و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت این روند از نخستین ساعات بامداد پنجشنبه شدت گرفت به طوری در ساعت سه بامداد به شاخص ۳۸۷ یعنی وضعیت خطرناک رسید و ساعت هفت صبح روز پنجشنبه شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان با میانگین ۲۲۶ در وضعیت بسیار ناسالم ثبت شد. در همان روز هوای مراکز استان‌های کرمان و یزد با شاخص بالای ۴۰۰ در وضعیت خطرناک قرار داشت.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان از چندی پیش درباره وقوع پدیده گرد و غبار در اصفهان هشدار داد و اعلام کرد که به سبب وزش باد به نسبت شدید تا شدید از شمال شرق کشور، گرد و غبار مناطق شمالی، شرقی، مرکزی و حتی غربی استان را فرامی‌گیرد.

۱۶ کانون داخلی و سه استان همسایه کویری اصفهان را تهدید می‌کند

همچنین حجت الله علی عسگریان کارشناس هواشناسی اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا احتمال تداوم پدیده گرد و غبار را در تابستان امسال نیز رد نکرد. استان اصفهان در مجاورت سه استان کویری قرار دارد و ۱۶ کانون بحرانی گرد و غبار نیز در مناطق بیابانی و کویری این استان شناسایی شده است که در دو سال گذشته با وزش بادهای شرقی برخی از آنها فعال و به افزایش روزهای آلوده اصفهان منجر شده است.

رسوبات ناشی از بارش‌های بهاری خشک شده است

در این پیوند منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: وزش باد از شمال شرق کشور از روز چهارشنبه ۱۱ تیرماه سبب خیزش گرد و خاک در برخی مناطق استان اصفهان شد که علت آن فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در مناطق شمال شرقی استان به ویژه در کویر دَقِ سرخ اردستان و انارک نائین بوده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان با کویر سه استان قم، سمنان و یزد مرز مشترک دارد، ادامه داد: بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان اصفهان (یک سوم مساحت استان) نیز مناطق بیابانی و کویری است که بر پایه مطالعات ۱۶ کانون فرسایش بادی و بحرانی گرد و غبار در مساحت یک میلیون و ۹۰ هکتار از بیابان‌های استان شناسایی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه رسوبات ناشی از بارش‌های بهاری هم اکنون خشک شده و با وزش باد به گرد و خاک تبدیل می‌شود، افزود: از این رو در روزهای اخیر با فعال شدن کانون‌های گرد و غبار داخلی و خارجی استان، غبار به تدریج از شهرستان‌های اردستان و نائین به سمت مناطق مرکزی استان پیشروی کرد و بسیاری از شهرهای مرکزی و حتی غربی استان اصفهان را فراگرفت.

شیشه فروش با اشاره به اینکه خیزش گرد و غبار خرداد سال گذشته نیز هوای اصفهان را به مدت دو روز در وضعیت هشدار قرار داد، اضافه کرد: تمهیداتی برای کنترل کانون‌های بحرانی گرد و غبار استان در دستور کار است که از جمله می‌توان به عملیات نهال کاری و مالچ‌پاشی برای تثبیت تپه‌های شنی اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در چند دهه گذشته با هدف تثبیت تپه‌های ماسه‌ای در سطح ۳۰۷ هزار هکتار عملیات نهال کاری و کاشت گیاهان مقاوم به شوری و خشکی از جمله درختچه تاغ و اسکنبیل انجام شده و ۳۰ هزار هکتار مالچ‌پاشی شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته به طور ویژه ۱۹ میلیارد تومان در اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان قرار گرفت و در سطح یک هزار و ۸۰۰ هکتار از بیابان‌های نائین، خوروبیابانک، اردستان، برخوار و شرق اصفهان نهال کاری شد؛ همچنین در پنج هزار هکتار عملیات مقابله با هجوم موش برای جلوگیری از نابودی درختچه‌ها صورت گرفت.

شیشه فروش با بیان اینکه طرح شناسایی، منشأیابی و کنترل ریزگردها در دستور کار اداره حفاظت محیط زیست استان است، گفت: برخی از کوره‌های گچ که از عوامل مهم ایجاد آلودگی هوا در اصفهان بودند از اطراف اصفهان منتقل یا تعطیل شدند.

وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور برای احیای گاوخونی تلاش کنند

شیشه فروش خاطرنشان کرد: از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست کشور درخواست کردیم برای استمرار عملیات کنترل کانون‌های ریزگرد در استان اصفهان اعتبارات مورد نیاز را تأمین کنند و در این زمینه توجه ویژه به استان اصفهان داشته باشند؛ همچنین مطالعات شناسایی کانون‌های گرد و غبار باید کامل شود و نیاز است استان‌های کویری مجاور اصفهان نیز به این امر توجه کنند که اصفهان در گرد و غبار محاصره نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین بر لزوم تأمین حقابه تالاب گاوخونی تاکید کرد و گفت: تالاب بین‌المللی گاوخونی باید احیا شود و اگر رطوبت داشته باشد به کانون گرد و غبار تبدیل نمی‌شود؛ از این رو سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو باید برای تأمین حقابه گاوخونی و احیای این تالاب مانند سایر تالاب‌های کشور تلاش کنند زیرا با خشکیدن گاوخونی استان‌های مجاور نیز ضرر خواهند دید و از ریزگردها در امان نخواهند بود.

استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی ضروری است

شیشه فروش همچنین با بیان اینکه از امروز در کشور و استان اصفهان استفاده از ماسک برای مقابله با شیوع کرونا الزامی است، اظهار کرد: آلودگی هوا با پدیده گرد و خاک روزهای اخیر دو چندان شده است از این رو استفاده از ماسک در مراکز عمومی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط شهروندان ضروری است.

وی اضافه کرد: دستورالعمل ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس‌های شهری، مترو و تاکسی‌ها به شهرداری‌ها ابلاغ شده است؛ همچنین پروتکل استفاده بهینه از لوازم بهداشتی به همه سازمان‌ها، صنوف و بخش‌ها را ابلاغ کردیم تا در سیستم‌های اداری به استفاده صحیح از لوازم بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی توجه شود.

کد خبر 432120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.