عزیزی: ثبت جهانی یزد حفاظت محوری را جایگزین توسعه محوری کرد

شهردار یزد گفت: پس از اینکه شهر یزد به فهرست شهرهای میراث جهانی پیوست، حفاظت محوری جایگزین توسعه محوری در شهر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمال‌الدین عزیزی به مناسبت ۱۴ تیرماه و روز شهرداری‌ها با بیان اینکه شهرداری‌ها ۳۰۰ نوع خدمت متنوع به مردم ارائه می‌دهند، اظهار کرد: سعی داریم در عین ارائه خدمت مطلوب به شهروندان، اصالت تاریخی شهر در پروژه‌ها حفظ شود.

وی با بیان اینکه شهرداری یزد با پنج منطقه و ۱۰ سازمان در حال خدمت‌رسانی به شهروندان است، افزود: پس از اینکه شهر یزد به فهرست شهرهای میراث جهانی پیوست، حفاظت محوری جایگزین توسعه محوری شد.

مکانیزم شفافیت قراردادها تهیه می‌شود

وی با اشاره به اینکه فرآیندها در شهرداری اصلاح شده و مغایرتی بین سیستم حسابرسی و اسناد مالی شهرداری یزد وجود ندارد، تصریح کرد: این کار به نحوی انجام شده است تا سال‌های آینده امکان چنین خطاهایی وجود نداشته باشد، ضمن اینکه بر ساختار و آموزش نیروها به‌ویژه در بحث مالی نظارت بیشتری خواهد شد.

عزیزی با بیان اینکه در شهرداری هیچ مسئله‌ای نباید از دید شهروندان دور باشد، خاطرنشان کرد: لازم است برای شفافیت در قراردادها، خصوصاً در قراردادهای کلان مکانیزمی طراحی شود تا اطلاعات آن در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی گفت: به مردم اطمینان می‌دهم که در شهرداری همه حافظ منافع مردم هستیم و بر اساس مصوبات شورای شهر و قانون، منابع مردمی باید در ردیف خودش هزینه شود.

اقدامات مطلوب شهرداری در زمان شیوع کرونا

شهردار شهر میراث جهانی یزد در خصوص وظایف شهرداری در دوران شیوع کرونا گفت: در ارتباط با بحران‌های شهری از جمله شیوع کرونا، شهرداری یزد اقدامات خوبی کرده است که یکی از آن‌ها خرید دستگاه تست کرونا بود.

عزیزی افزود: در آئین‌نامه فاصله‌گذاری اجتماعی نامی از شهرداری‌ها برای اقدامات مقابله با شیوع کرونا برده نشده است و ما ازنظر آئین‌نامه‌ای وظیفه‌ای را بر عهده نداریم ولی تلاش کردیم زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تا حد امکان برای کارمندان شهرداری که بیشترین مراجعات مردمی را به نسبت سایر ادارات دارند، فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: ستاد استانی کرونا جایگاه ویژه‌ای برای شهرداری و شورا در این بحران قائل بود و شهرداری یزد هم هزینه زیادی برای مقابله با شیوع کرونا در یزد انجام داد.

بحران مالی، چالش بزرگ شهرداری‌ها

وی با بیان اینکه کمبود منابع مالی در شهرداری‌ها یکی از چالش‌های مهم است، بیان کرد: دولت حتی در مواقعی که صراحت قانونی وجود دارد هیچ کمکی به شهرداری‌ها نکرده است.

شهردار یزد تأکید کرد: طبق قانون بخشی از جرایم رانندگی به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد ولی این مهم نیز عملاً انجام‌ نشده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری یزد میلیاردها تومان در سال گذشته هزینه کرده است که فقط ۱۵۰ میلیون تومان آن از دولت گرفته‌ شده است، مطرح کرد: منابع مالی شهرداری از داخل شهر تأمین می‌شود و در شرایط موجود با کمک تسهیلات بانکی و انتشار اوراق تأمین مالی را انجام داده‌ایم که آن‌هم دردسرهای زیادی دارد.

وی تصریح کرد: به دنبال ایجاد کسب منابع مالی از طریق جذب سرمایه‌گذاری هستیم و در سال ۹۹ تعداد ۵۲۰ پروژه تعریف کردیم که ۷۰۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفته‌ شده است.

این مقام مسئول شهری بابیان اینکه به علت شیوع کرونا درآمدهای شهرداری محقق نشد، تأکید کرد: تکمیل بسیاری از پروژه‌ها به همین علت به سال ۹۹ موکول شد.

اقدامات محیط زیستی شهرداری

شهردار یزد گفت: با احداث خط پردازش زباله در شهر یزد کمک زیادی به حفظ محیط‌زیست خواهد شد و اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته‌ شده است همچنین ۱۰۰ کنتور آب آشامیدنی از مدار آبیاری فضای سبز شهرداری خارج خواهند شد.

وی افزود: احداث شهرک‌های تخصصی سنگ و چوب و مبل در سال جدید کلنگ زنی خواهند شد و در حال ثبت‌نام متقاضیان هستیم.

عزیزی به راه‌اندازی خط آسفالت بازیافتی و برنامه بازپیرایی برخی پارک‌های درون محله‌ای مانند پارک شادی و پارک مارکار به‌عنوان دیگر پروژه‌های مهم سال ۹۹ شهرداری یزد اشاره و تأکید کرد: شهرداری یزد ۵۰ درصد تخفیف برای پروانه ساخت و مرمت در بافت تاریخی یزد اختصاص داده است.

کد خبر 432018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.