جوادی: قلم شکوه جان انسان را عیان می‌سازد

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی ۱۴ تیرماه روز قلم را به اهالی فرهنگ تبریک گفت و نوشت: قلم با نوشتن شکوه جان انسان را عیان می‌سازد و راه تعالی او را نشان می‌دهد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی با صدور پیامی روز قلم را به اصحاب قلم تبریک گفت و نوشت: خداوند که اوج اندیشه آدمی است هم به جان آدمی و هم به قلم سوگند خورده است. جان آدمی از آن روی که خود صنع زیبای الهی است و به قلم زیرا با نوشتن شکوه جان انسان را عیان می‌سازد و راه تعالی او را نشان می‌دهد.

وی افزود: اینجانب وظیفه خود می‌دانم که همزمان با روز قلم، به رسم ادب در محضر بزرگان و اهالی قلم باشم اما ناگفته پیداست که پایبندی و التزام همه ما به سلامت این عزیزان بیش از هر چیز اهمیت دارد. ضمن آرزوی تندرستی برای عزیزان پیشکسوت و بهبود شرایط سلامت اجتماعی، امیدوارم در آینده‌ای نزدیک به محضر اهالی شریف قلم شرفیاب شوم.

نام‌گذاری چهاردهم تیرماه به نام روز قلم به سال ۱۳۸۱ برمی‌گردد. اعضای انجمن قلم ایران مدت‌ها در پی اختصاص دادن و انتخاب یک روز خاص برای اهالی فرهنگ و قلم بودند تا در این روز بتوانند برنامه‌های فرهنگی مناسبی برای اهالی قلم برگزار کنند. تا اینکه در سال ۱۳۸۱ و پس از بررسی تاریخ‌های متفاوت تصمیم بر این گرفته شد که روز قلم ریشه در فرهنگ و تاریخ ملی داشته باشد و به همین خاطر روز چهاردهم تیرماه از طرف این انجمن به عنوان روز قلم پیشنهاد شده و در نهایت به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

دلیل انتخاب این روز، جشن تیرگان و به رسمیت شناختن کاتبان در زمان هوشنگ، از پادشاهان پیشدادی است و دلیل دوم روز سیاره عطارد یا همان تیر است که به عنوان کاتب ستارگان شناخته می‌شود.

کد خبر 431917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.