تفاهم نامه سه جانبه تخت فولاد امضا شد

تفاهم نامه‌ای سه جانبه میان کمیته ملی موزه های ایران، مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان در راستای حفظ و پویا سازی مجموعه تخت فولاد امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان ظهر روز گذشته -پنج شنبه ۱۲ تیرماه- درباره امضا این تفاهمنامه اظهار کرد: در فرآیند برنامه‌های شهرداری به این باور رسیده‌ایم که توهم تک‌روی را کنار بگذاریم و با هم افزایی تلاش کنیم تا شاخص‌های توسعه پایدار را در شهر نهادینه کنیم.

وی افزود: از همین رو به سوی همه کنشگرانی که میراث فرهنگی را پاس می‌دارند دست نیاز دراز می‌کنیم. از طرف دیگر خوشبختانه شهرداری‌ها به مرور به این باور رسیده اند که مزیت مثبت آنها فرهنگ است و باید بر مبنای ریشه‌های شهر خود رشد و توسعه پیدا کنند، امیدواریم نه در اصفهان که در همه کلان شهرها اتفاقاتی از این دست رخ دهد.

معاون فرهنگی شهرداری اصفهان اضافه کرد: این اتفاق بسیار خوب است که امروزه شهرداری اصفهان دیگر تخت فولاد را یک گورستان نمی بیند بلکه موزه‌ای می بیند که میراث ناملموس شهر را در خود دارد.

عیدی ادامه داد: مقاله‌ای می‌خواندم که در آن نوشته بود هر قدر شاخص‌های معنا داری در شهر بالا برود، انتظار نشاط اجتماعی نیز افزوده می‌شود و مسئولیت پذیری شهروندی نیز افزایش پیدا می‌کند و به همان میزان مرگ هراسی منجر به اضطراب و فرار از مسئولیت می‌شود. زمانی که میان باغ رضوان و تخت فولاد مقایسه می‌کنم می‌بینم که تخت فولاد تا چه حد توانسته است شاخص معناداری را در شهر اصفهان بالا ببرد و به همان میزان بانی فعالیت فرهنگی شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم با هم افزای یکدیگر گوهری که در خود اصفهان نیز به نوعی غبار فراموشی بر آن نشسته است را مجدداً معرفی کنیم، تا این اتفاق در سایر نقاط اصفهان نیز صورت گیرد. این تفاهم نامه بستر ساز تمام تفاهمات و برنامه‌ریزی های آینده خواهد بود، قطعاً در فرایندهای توسعه‌ای اگر تمام حوزه‌های کنشگر بتوانند اقدامات خود را با هم انباشته کنند؛ از موازی کاری فاصله خواهیم گرفت و اقدامات هدفمند را به بهترین نحو پیش خواهیم برد.

تخت فولاد تنوع و تکثر از فرهنگ و هنر اصفهان

فریدون الهیاری ضمن امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری‌های مشترک در تخت فولاد به نمایندگی از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار کرد: تخت فولاد اصفهان یک سرمایه و ظرفیت بزرگ فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی است. اقدامات و ساماندهی که شهرداری اصفهان در چند دهه گذشته در این محل انجام داده قابل تقدیر است.

وی افزود: پس از اقدامات اولیه در جهت ساماندهی، گام دومی که باید برداشته شود، این است که ببینیم چگونه می‌توان از این محل بهره‌های فرهنگی و اجتماعی برد. تعریف پروژه‌ها و برنامه‌های فرهنگی مهم، کار بسیار خطیری است؛ چراکه باید با احتیاط جدی و دقت لازم اتفاق افتد و دیگر چندان درگیر آزمون و خطا نشود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان، ادامه داد: مجموعه تخت فولاد یک موزه است. اما تعریف موزه‌ای که بتواند به گونه‌ای شایسته، درست و با استفاده از ابزارهای نوین مخاطب را جذب کند، کار بزرگی است و از این باب بسیار خوشحالم که ایکوم به این موضوع ورود کرده است. امیدوارم با تفاهم نامه‌ای که منعقد می‌شود شاهد یک برنامه‌ریزی درست و شایسته باشیم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های تخت فولاد استفاده کنیم.

الهیاری اضافه کرد: تخت فولاد تنوع و تکثری از حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر، صنعت و غیره است. بحثی که وجود دارد، این است که مفاخر بسیاری از حوزه‌های مختلف در این محل دفن هستند و این می‌تواند بهانه‌ای برای اقدام در جهت برپا کردن موزه‌ها و حرکت‌های مهم فرهنگی، معرفی ظرفیت‌ها و راه‌های جدید باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به جایگاهی که مجموعه تخت فولاد در فرهنگ و هنر و میان گورستان‌های جهان اسلام دارد؛ قاعدتاً زمان خوبی است که پس از ساماندهی که تاکنون اتفاق افتاده بتوانیم از طریق فعالیت‌های موزه‌ای و نمایشگاهی فرصتی را برای معرفی و بهره برداری‌های فرهنگی بیشتر و دقیق‌تری از آن ایجاد کنیم. این تفاهم نامه نقطه آغازی است تا بتوانیم در این زمینه گام‌های مؤثری برداریم.

آگاهی مردم تخت فولاد را حفظ می‌کند

سپس علی معرک نژاد مدیر مجموعه تخت فولاد، اظهار کرد: چشم‌انداز ما این است که تخت فولاد تبدیل به یک سایت موزه گردشگری شود. اعتقاد داریم که این مجموعه خود یک موزه است و به دنبال این هستیم که بتوانیم سایت موزه‌هایی استاندارد، در سطح ملی و بین‌المللی را زیر نظر نهادی که کمک کند تا چهار چوب‌ها و ساختارهای مورد نیاز را اجرایی و عملیاتی کنیم، داشته باشیم.

وی افزود: در کنار این موضوع مواردی چون برگزاری برنامه‌ها، کارگاه‌ها، کلاس آموزشی و حتی پژوهشی و فرهنگی که باعث می‌شود این گنجینه ارزشمند در سطح ملی و حتی بین المللی بهتر و بیشتر معرفی شود را نیز خواهیم داشت تا به وسیله این معرفی بتوانیم از این مجموعه مراقبت کنیم.

مدیر مجموعه تخت فولاد تصریح کرد: اعتقادات ما این است که حفظ و مراقبت از مجموعه تخت فولاد فقط به واسطه فعالیت‌های عمرانی، ساماندهی و مرمت نیست؛ به همین دلیل آگاهی و شناخت بیشتر مردم و معرفی بهتر آن و اینکه بتواند با نسل‌های مختلف به خصوص نسل جوان ارتباط برقرار کند؛ را جز رویکردهای خود قرار داده‌ایم.

معرک نژاد ادامه داد: همکارهای مشترکی در بحث بازسازی و مرمت با اداره‌کل میراث فرهنگی استان انجام شده است و سعی کردیم اقدامات مختلف سخت افزاری، نرم افزاری و مرمت در مجموعه تخت فولاد انجام شود. برای اینکه این ارتباط قوی‌تر شود یک تفاهم نامه سه جانبه آماده کرده‌ایم که ساختار کلی آن، ایجاد تعهداتی برای طرفین است. قرار است یک کمیته مشترک ایجاد شود و ذیل آن اقداماتی اجرایی از جمله برگزاری بزرگداشت‌ها، نمایشگاه‌ها و راه اندازی موزه‌ها را داشته باشیم.

کد خبر 431762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.