تحقیقات پژوهشگاه‌ها باید رویکرد کاربردی داشته باشد

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، توجه به تحقیقات کاربردی و چابکی و انعطاف‌پذیری تشکیلاتی را از عوامل موفقیت پژوهشگاه‌ها در گذار از شرایط دشوار اقتصادی فعلی عنوان کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در پنجمین جلسه سال جاری مجمع که به میزبانی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار شد، با ابراز خرسندی از گزارش فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و مؤسسات پژوهشی عضو مجمع که در این جلسه ارائه شد، گفت: این گزارش‌ها نشان از توجه جدی پژوهشگاه‌ها به تحقیقات کاربردی و نیازهای کشور داشت و هر قدر مشارکت پژوهشگاه‌ها در رفع مسائل و مشکلات کشور بیشتر باشد، بهتر می‌توانیم جایگاه و اهمیت فعالیت مراکز پژوهشی را به جامعه و مسؤولان اثبات کنیم.

وی با اشاره به سوابق و مسئولیت‌های مختلف خود در حوزه پژوهش و فناوری از جمله ریاست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین آشنایی با سازوکارها و امکانات موجود و تعامل نزدیک با مدیران و مسئولان این بخش‌ها ابراز امیدواری کرد با همفکری و کمک همکاران در مؤسسات پژوهشی وزارت علوم بتواند به تأمین اعتبارات مورد نیاز و کاهش مشکلات و موانع پیش روی این مؤسسات کمک کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه ایجاد آزمایشگاه‌های استاندارد از جمله راهکارهای درآمدزایی پژوهشگاه‌ها و تأمین بخشی از بودجه مورد نیاز آن‌ها است و مراکز پژوهشی با برخورداری از تجهیزات آزمایشگاهی و نیروهای زبده فرصت‌های خوبی در این زمینه دارند، اظهار کرد: پژوهشگاه‌های علوم انسانی هم می‌توانند در بحث استاندارد فعال شوند، چون در این حوزه‌ها هم مسائل زیادی وجود دارد که باید استانداردسازی شوند.

وی افزود: البته پژوهشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که ارائه محصول و خدمات و ورود به بازار، الزامات خاص خود را دارد که با سازوکار مدیریت پژوهش کاملاً متفاوت است.

رحیمی با اشاره به تجربه خود در دوره تصدی مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: از دلایل توفیق طرح‌های کلان فناوری در آن دوره این بود که برای هر پروژه چهار نهاد علمی، حامی، مجری و متقاضی را کنار هم قرار می‌دادیم. برای مثال در طرح ساخت کاوشگر خلیج فارس، پژوهشگاه اقیانوس شناسی به عنوان متقاضی از ابتدا در کنار مجری طرح (صنایع دریایی وزارت دفاع) حضور داشت و ارزیابی‌ها و گزارش‌های نهاد متقاضی برای ما بسیار مهم بود.

وی در خصوص نگرش خود درباره چاپ مقاله و همچنین تحقیقات بنیادی گفت: معتقد هستم انتشار مقالات چه در نشریات باکیفیت داخلی و چه در مجلات بین المللی اقدام بسیار مثبتی است که باید از لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا کند و مسیر خوبی که در ارتقای تمام شاخص‌های کمی و کیفی این حوزه پیموده‌ایم با قدرت ادامه یابد؛ البته معتقد هستم بخش قابل توجهی از تحقیقات پژوهشگاه‌ها باید رویکرد کاربردی داشته و در جهت رفع نیازهای کشور باشد.

کد خبر 431552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.