علت اصلی آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها و مراتع چیست؟

فرمانده یگان حفاظت از سازمان حفاظت محیط زیست دلایل اصلی آتش سوزی‌های اخیر در مراتع و جنگل‌ها را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ جمشید محبت خانی در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اخذ تجهیزات جدید برای محیط‌بانان تا پایان هفته جاری برای مقابله با حریق اظهار امیدواری کرد که با همکاری مردم و محیط‌بانان بتوان با حریق صورت گرفته در جنگل‌های چهار محال و بختیاری مقابله کرد و این مناطق بکر را همچنان حفظ کرد.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد اصلی‌ترین دلیل آتش سوزی‌ها خطای انسانی غیر عمد است و ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها با عامل انسانی و به صورت غیرعمد صورت می‌گیرد.

فرمانده یگان حفاظت از سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مردم به هیچ عنوان نباید برای طبخ یا گرم کردن غذا در جنگل‌ها اقدام به اشتعال کنند؛ همچنین استعمال دخانیات و رهاسازی ظروف یک بار مصرف و شیشه‌ای از جمله دیگر دلایل اصلی آتش‌سوزی‌های اخیر در مراتع و جنگل‌ها است.

وی با اشاره به تجهیز کردن سراسری محیط‌بانان به بی سیم دارای GPS تا پایان سال تصریح کرد: با تجهیز کردن محیط‌بانان به این بی‌سیم‌ها موقعیت مکانی آنها به صورت آنلاین برای مرکز ارسال می‌شود که منجر به کنترل عملیات و کمک به محیط‌بانان در مواقع ضروری خواهد شد.

محبت خانی با بیان اینکه از مرکز حفاظت از محیط زیست با ۶۰۴ پاسگاه حفاظت از محیط زیست کشور به طور مستقیم ارتباط داریم، ادامه داد: در نظر داریم امسال برای محیط‌بانان خودروهای مناسب برای حضور در مناطق صعب العبور تهیه کنیم که این خودروها تا پایان سال جاری به محیط‌بانان اهدا خواهد شد.

وی با اشاره به ارائه تجهیزات انفرادی مخصوص به محیط‌بانان برای دفاع شخصی تا پایان سال جاری گفت: این تجهیزات دو سال پیش به محیط‌بانان اهدا شد ولی لازم بود تا مجدداً این تجهیزات به این قشر ارائه شود.

فرمانده یگان حفاظت از سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حدود ۲۰ ماه است هیچ شهادتی در بین محیط‌بانان رخ نداده است، تصریح کرد: با ارائه تجهیزات و آموزش‌ها به محیط‌بانان و نظارت به آنها عدم شهادت محیط‌بانان در ۲۰ ماه اخیر رخ داده است.

وی با بیان اینکه اولویت ما حفظ جان محیط‌بانان است، اضافه کرد: سه سال پیش و در زمان ورود ما به یگان حفاظت محیط زیست حکم اعدام چهار محیط‌بان در حال اجرایی شدن بود که با اقدامات انجام شده موفق به اخذ رضایت دو اولیای دم و اجرایی نشدن دو حکم اعدام شدیم؛ البته که در سه سال اخیر با توجه به اقدامات صورت گرفته هیچ حکم اعدامی جدیدی برای محیط‌بانان صادر نشده است.

وی در خصوص استخدام نیروهای محیط‌بانی گفت: ۲۵۰ محیط‌بان در دوره کارورزی قرار دارند و تا پایان سال جاری به جمع محیط بابان اضافه می‌شوند؛ همچنین ۵۰ محیط‌بان دریایی نیز در دوره کارورزی قرار دارند.

فرمانده یگان حفاظت از سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آتش‌سوزی‌های نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: ما از اردیبهشت این موضوع را پیش‌بینی کرده و با همکاری‌های بین سازمانی اقداماتی را برای کنترل آن انجام داده بودیم، ولی پوشش گیاهی در کشور با توجه به بارش‌های خوب، انبوه شده است و این موضوع مناطق را برای آتش‌سوزی مستعد می‌کند.

کد خبر 431293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    2 0
    باید مواظب جنگل هابود جنگل هانعمتی ازخداوندهستند