اصلی‌ترین دلیل غرق شدگی چیست؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به مرگ سالیانه ۴۳۰ نفر بر اثر غرق شدگی در رودخانه‌های کشور گفت: رها کردن زباله در آب می‌تواند منجر به غرق شدن شناگران در آب‌های جاری شود.

فرهاد کاوه آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به خطرات غرق شدگی در آب‌ها با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما اظهار کرد: شنا ورزشی است که با توجه به وضعیت فعلی آب و هوای جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد، ولی غالباً افراد از خطرات آن غافل می‌مانند.

وی گفت: آمارهای کل کشور در سال گذشته نشان دهنده مرگ ۴۳۰ نفر بر اثر غرق شدگی در رودخانه و آب‌های جاری است، که این آمار گویای لزوم توجه بیشتر مردم و مسئولان است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه رها کردن زباله در آب می‌تواند منجر به اتفاقات ناگواری شود، ادامه داد: رها کردن زباله در آب ممنوع است و این تخلف منع قانونی نیز دارد؛ از سوی دیگر رها کردن زباله در آب و تجمع آن در زیر پل‌ها می‌تواند منجر به گیر کردن یک شناگر در بین این زباله‌ها و خفگی او شود.

وی با اشاره به موارد غرق شدگی در آب‌های خروشان افزود: وقتی فرد در این نوع آب‌ها غرق می‌شود هیچ تصمیمی از خود ندارد و احتمال برخورد شدید شخص در مسیر آب وجود دارد و توصیه مؤکد می‌شود افراد از این آب‌ها دوری کنند.

کاوه آهنگران نصب تابلوهای "شنا ممنوع" در اطراف آبراه‌ها و سدها را ضروری دانست و اضافه کرد: شاید با نصب این تابلوها از غرق شدن چندین نفر در آب‌ها جلوگیری کرد.

وی در خصوص خطرات احتمالی قایقران‌های غیرقانونی در آبراه‌ها گفت: قایقرانی افراد باید منوط به اخذ مجوزهای قانونی باشد و باید افرادی که در قایق قرار می‌گیرند از جلیقه نجات استفاده کنند کما اینکه در برخی موارد عدم استفاده افراد در قایق منجر غرق و مرگ افراد شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در خصوص ظرفیت قایق‌ها برای قایقرانی در آبراه‌ها گفت: اولاً که مردم باید بدانند استفاده از قایق شخصی مطلقاً ممنوع است و برای استفاده از قایق‌های مجاز نیز باید ظرفیت قایق‌ها مورد توجه قرار گیرد و از همراه داشتن بچه در قایق نیز به طور جدی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه لازم است تمامی افراد مجموعه‌های آبی دوره‌های نجات غریق را دیده باشند، ادامه داد: استخرها و دریاچه‌های پارک‌ها باید دارای گارد محافظ ۱.۵ متری و با فاصله دو متری از آب باشد.

کاوه آهنگران افزود: استخرهایی که داخل پارک‌ها وجود دارد نباید عمقی بیشتر از ۱.۵ متر داشته باشند؛ از سوی دیگر سلامت قایق‌ها و میزان فرسودگی آنها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: اگر شخصی در آب غرق شد افراد عادی نباید مداخله کنند و بلافاصله بعد از بروز حادثه اطرافیان باید حادثه را به آتش نشانی گزارش دهند.

کد خبر 431191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.