کشف ۳۸۷ کیلوگرم مواد مخدر در نجف آباد در سال ۹۸

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نجف آباد گفت: در سال ۱۳۹۸ شمسی، ۳۷۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در جغرافیای شهرستان کشف شده و خاطیان به محاکم قضائی معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی راعی در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهدای هفت تیر به ویژه شهید آیت الله بهشتی، شهید محمد منتظری و ۷۲ تن از یاران باوفای انقلاب اسلامی و دهه کرامت با اشاره به هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر و گرامیداشت یاد شهدای سرافراز و گلگون کفن این عرصه و آرزوی توفیق برای کلیه خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار کرد: همجواری کشورمان با کشورهای قطب اصلی تولید و ترانزیت مواد مخدر در منطقه مشکلات زیادی را برای آن ایجاد کرده است.

فرماندار نجف آباد گفت: آمارها نشان می‌دهد تنها، سطح زیر کشت و میزان تولید این مواد در کشور افغانستان در نتیجه رشد تولید ۳۳۵۹ درصدی مواد افیونی از ۱۸۵ تن در سال ۲۰۰۱ میلادی به ۶۴۰۰ تن در سال ۲۰۱۸ میلادی موضوعی درخور توجه است. همچنین تولید مواد مخدر صنعتی و محرک نظیر شیشه حکایت از عزم جدی نظام سلطه جهانی برای استیلا و نابودی جوامع بشری دارد. پژوهش‌های میدانی محققان ملی و بین‌المللی نشان می‌دهد بالغ بر ۲۷۱ میلیون نفر معادل ۵/۵ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال جهان، حداقل یک بار در طول عمر خود یکی از انواع مواد مخدر و و روان گردان‌های افیونی را در سال مصرف نموده‌اند.

وی افزود: از ۱۶۶ نوع مواد روان گردان شناخته شده جدید در جهان در سال ۲۰۰۹ میلادی با رشد انفجاری ۳۸۴ درصدی روبرو می‌شویم یعنی تنوع ۸۰۳ گونه‌ای در سال ۲۰۱۷ که این میزان افزایش تصاعدی امری بسیار درخور توجه و مطالعه است.

فرماندار نجف آباد ادامه داد: تنها در سال گذشته دستگیری توزیع کنندگان خرده فروش انواع مواد مخدر افزایش ۳۵ درصدی داشته، یعنی در سال ۱۳۹۸ شمسی، ۳۷۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر توسط نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در جغرافیای شهرستان کشف و خاطیان به محاکم قضائی معرفی شده‌اند. آمارها نشان می‌دهد بیشترین میزان کشفیات مربوط به ماده مخدر تریاک و مشتقات وابسته آن بوده که در این زمینه ۱۲۹۸ نفر دستگیر و جهت اجرای قانون به دستگاه قضائی گسیل شده‌اند.

راعی افزود: بالغ بر ۱۸ هزار نفر افراد عامه در سطح شهرستان از دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی بهره مند گردیده‌اند و همچنین در هماهنگی و همگامی با سایر دستگاه‌های اداری، اجرایی، قضائی، نظامی و انتظامی شهرستان بالغ بر ۳ هزار و ۳۰۰ نفر ساعت از کارکنان اداری و کارگران شهرستان در مناصب مختلف با مسائل پیشگیری از مواد مخدر آشنا و آموزش‌های لازم جهت مهارت‌های زندگی، کنترل خشم، برخورد با طرف مقابل و … را طی نموده‌اند. همچنین در همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سطح شهرستان نجف آباد بالغ بر ۵ هزار نفر از علاقه مندان در محیط‌های دانشگاهی و خوابگاهی و ۷ هزار نفر از زندانیان و وابستگان ایشان از آموزش‌های مرتبط با این امر بهره برده‌اند.

فرماندار نجف آباد تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد نقش مهمی در اقدامات کاهش اعتیاد دارند. در حال حاضر شش سازمان مردم نهاد ثبت شده با عناوین انجمن معتادان گمنام، انجمن نیکوتینی‌های فرنام، جمعیت احیا انسانی کنگره شصت، انجمن آوای سلامت روان، مصباح الهدی، مؤسسه مهر مشاور نجف آباد؛ در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر در سطح شهرستان به شیوه‌ای پویا و کارا در حال فعالیت می‌باشند.

راعی افزود: در سطح شهرستان نجف آباد هفت کمپ ترک اعتیاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مواد مخدر به صورت فعال در حال فعالیت می‌باشند که تنها در سال گذشته بالغ بر چهار هزار نفر به این مراکز پیش از تعطیلی مراکز به دلیل شیوع بیماری پاندمیک کرونا مراجعه نموده‌اند و شایان ذکر است با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از این تعداد مراجعه کننده حدود ۲۰ درصد با توجه به مراقبت‌های صورت پذیرفته بهبودی کامل پیدا نموده و به چرخه زندگی بازگشته‌اند.

کد خبر 431141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.