شانگهای میزبان منطقه ویژه کشاورزی عمودی شهری

‌طرح احداث یک منطقه کشاورزی عمودی شهری در شهر شانگهای چین علاوه بر تأمین مواد غذایی مورد نیاز شهروندان و ایجاد منظر زیبای شهری، به یک منطقه پویا برای نوآوری و آموزش در حوزه کشاورزی شهری تبدیل می‌شود.

به گزاش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به جمعیت نزدیک به ۲۴ میلیون نفری کلانشهر شانگهای و کاهش مساحت و کیفیت زمین‌های کشاورزی، طرح ایجاد منطقه کشاورزی شهری سانکیو (Sunqiao) در شانگهای تحقق یافت؛ اجرای یک طرح جامع ۱۰۰ هکتاری که در سال ۲۰۱۷ توسط شرکت آمریکایی ساساکی (Sasaki Associates) آغاز شد.

منطقه سانکیو بین فرودگاه بین‌المللی اصلی شانگهای و مرکز شهر قرار دارد و مکانی مستعد برای اجرای کشاورزی عمودی در مقیاس بزرگ در شهر آسمان‌خراش‌های بلند است. اولویت این طرح پاسخ به افزایش تقاضای تولید محصولات کشاورزی در منطقه است و اما انتظار شرکت ساساکی از این بیشتر است تا این منطقه به عنوان یک آزمایشگاه پویا برای نوآوری، تعامل و آموزش در کشاورزی شهری شناخته شود.

شانگهای یک شهر ایده آل برای ترویج کشاورزی عمودی است و قیمت بالای زمین موجب شده که توسعه عمودی و ساختمان‌های بلند از نظر اقتصادی بسیار به صرفه باشد. پاسخ به تقاضای سبزیجات برگی (مانند انواع کلم، اسفناج، شاهی و غیره) در رژیم غذایی اهالی شانگهای با سیستم‌های هیدروپونیک و آکواپونیک کارآمد قابل تأمین است. بنابراین، طرح جامع ساساکی طیف وسیعی از تکنیک‌های کشاورزی دوستدار شهر، مانند مزارع جلبک، گلخانه‌های شناور و دیوارهای سبز را در بر می‌گیرد.

منطقه سانکیو فراتر از یک کارخانه تولید مواد غذایی است؛ طرح جامع شرکت ساساکی یک ناحیه عمومی را ایجاد می‌کند و از کشاورزی به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی تحقق رشد شهری حمایت می‌کند. گلخانه‌ها، موزه علوم، نمایشگاه آبزیان و جشنواره‌های خرید نشان از تلاش برای آموزش کودکان در مورد منشأ غذای آن‌ها است. در همین حال، برج‌های تجاری، اداری و فضاهای سبز نشان از تمایل به ایجاد محیطی چندمنظوره، پویا و فعال دارد که با مزارع سنتی و پراکنده غیر شهری قابل مقایسه نیست.

سانکیو مفهومی بیگانه برای شانگهای نخواهد بود؛ در حالی که کشورهای غربی به کشاورزی در مقیاس بزرگ، غیرشهری، و تجاری وابسته هستند، کشاورزی سنتی در مقیاس کوچک بر چشم‌انداز شهری شانگهای حاکم بوده است. با این حال، مقیاس طرح مصوب ساساکی نشان از افزایش ارزش بخش کشاورزی چین دارد.

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده و صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان است؛ ۲۲٪ اشتغال این کشور و ۱۳٪ از تولید ناخالص داخلی چین را کشاورزی تأمین می‌کند. بنابراین دولت چین مایل به حفظ، نوسازی و به نمایش گذاشتن صنعتی است که به کاهش چشمگیر نرخ فقر کمک کند و بر رشد صنایع بیوتکنولوژی و نساجی نیز تأثیر می‌گذارد.

شرکت ساساکی در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است: "این رویکرد به‌طور فعال باعث شکل‌گیری یک شبکه غذایی پایدارتر می‌شود و به واسطه ایجاد یک برنامه مشترک بین رستوران‌ها، بازارها، آکادمی آشپزی و تجربه برداشت محصول توسط مشتری به افزایش کیفیت زندگی در شهر منجر می‌شود. از آنجا که شهرها در حال گسترش هستند، باید تقسیم‌بندی بین آنچه شهری یا روستایی است را به چالش بکشیم. سانکیو اثبات می‌کند این امکان وجود دارد خود در داخل شهر محصولات کشاورزی مورد نیاز را تولید کنیم."

بیشتر بخوانید:

کشاورزی شهری چیست و چه مزایایی دارد؟

چگونه کشاورزی شهری کیفیت زندگی را تغییر داد؟

ابتکارات کشاورزی شهری که جهان را نجات خواهد داد

مزرعه آسمانی؛ ناجی انسان در بحران مواد غذایی

کد خبر 431134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.