۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
موزه فرهنگ‌شناسی بوداپست

رقابتی بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ بین ۱۵ گروه معماری معروف جهان برای طراحی موزه فرهنگ‌شناسی بوداپست، پایتخت مجارستان، برگزار شد که معماران شرکت محلی "ناپور" با طراحی حیرت‌انگیز خود، رقبای قدرتمندی نظیر BIG، OMA و زاها حدید را از میدان رقابت حذف کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساخت موزه فرهنگ‌شناسی بوداپست بخشی از یک پروژه عظیم است که احیای کامل اراضی پارک مرکزی شهر تا پایان سال ۲۰۲۰ را در اولویت برنامه‌های خود دارد. این پروژه، احداث یک خانه موسیقی محلی مجارستانی و گالری‌های هنری متعددی را نیز در بر خواهد گرفت. معماران شرکت ناپور با الهام از محیط پارک و فضاهای شهری اطراف تلاش کرده‌اند ساختمانی پویا و در عین حال ساده طراحی کنند.

موزه فرهنگ‌شناسی بوداپست که در یکی از مرزهای انتهایی پارک احداث شده است، مانند دروازه‌ای سبز عمل می‌کند که عابران پیاده را از مرکز پشت بام خود به سمت شهر هدایت می‌کند. دو طرف ساختمان را پشت‌بام‌هایی شیب‌دار در بر گرفته است که با پوشش گیاهی خود، مردم را به استراحت و رهایی از شلوغی‌های بوداپست دعوت می‌کند. این در حالی است که بیش از ۶۰ درصد موزه در زیر زمین واقع شده است و پشت بام آن محل عبور و مرور افراد به شمار می‌رود.

در قسمت‌های شیب‌دار پشت بام ساختمان موزه فرهنگ‌شناسی بوداپست دریچه‌هایی تعبیه شده است که از طریق آن مردم به پلکان‌ها و در نتیجه فضای داخلی موزه راه پیدا می‌کنند. این بخش‌های پشت بام علاوه بر پوشش سبز خود، میزبان مسیرهایی عاری از گیاهان و درختان است که مردم را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری دعوت می‌کند.

فضاهای قابل انعطاف، با عملکردهای جدید، موزه شگفت‌انگیز و مدرن بوداپست درک میراث تاریخی را همگام با جنبه‌های مختلف جامعه معاصر امکان‌پذیر می‌کند. این فضاها فرصت‌های جدیدی را در اختیار شهروندان پایتخت مجارستان قرار می‌دهد تا به راحتی با گردشگرانی از سراسر دنیا ارتباط برقرار کنند که این امر به سهم خود باعث افزایش آگاهی مردم جهان از فرهنگ بوداپست و در نهایت رونق اقتصادی محله می‌شود.

کد خبر 431010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.